Snění během dne je zdraví prospěšné. Za volantem to ale nezkoušejte

Denní snění poskytuje prostor pro řešení úkolů
Zobrazit fotogalerii (4)
21.11.2019 - 12:00  

Běžný život dospělého je obvykle sledem povinností a starostí, okořeněný ne příliš dlouhým časem, jenž je věnovaný zábavě a odpočinku. Kvůli přemíře stresu i stereotypu, která na ně čeká v zaměstnání, lidé zažívají nepříjemné pocity, s nimiž se snaží různě bojovat. Někteří dokonce utíkají do světa snů, v němž je vše pohodové a přesně podle jejich představ. Jedná se o ztrátu času, nebo je snění pro život důležité?

Denní snění je pro duševní zdraví člověka vesměs přínosem. Mohou se samozřejmě najít jedinci, pro něž je snění ve dne pouhou ztrátou času, který by jinak mohli věnovat vydělávání peněz. Když se vám však v životě něco nedaří a psychického tlaku na vás vyvíjeného je přespříliš, pak útěk do svého vnitřního světa je svým způsobem obranou organismu před přetížením. Zároveň mohou být sny motivací k dosažení vašich cílů.

Jak funguje denní snění 

Na rozdíl od nočních snů, kdy se zapojuje nevědomí, denní snění má svůj původ ve vědomí. Podle psychoanalytiků umožňují denní sny vyjádřit a zvládat lidské tužby. Výzkumy uvádějí jako nejčastější náměty denního snění slávu, uznání úspěch, hrdinský čin, interakci s atraktivní osobou – známých sportovcem, celebritou a podobně. Při mnoha denních snech je člověk pasivní a fyzicky uvolněný. Tyto fantazie však nevedou k žádné akci.

Realistické denní snění se zabývá většinou plánováním budoucnosti, zaměřuje se na cíle, představuje si, jak proběhne určitý okamžik našeho života. Může jím být i sen o tom, jak třeba začneme podnikat.

Naproti tomu fantazijní denní sny pocházejí z vnitřních zdrojů, nejsou již jen mentálním obrazem skutečnost, mohou však vzbuzovat chuť do práce a poskytují oporu.

Jak vám může denní snění pomoci

Možná vás právě nebaví práce, kterou děláte. Snění vás přivede na myšlenku, jak daný stav změnit – třeba se rozhodnete zvýšit si vzdělání nebo se naučit cizí jazyk. Pochopitelně, že záleží také na tom, kde sníte. Za volantem automobilu či při náročném chirurgickém zákroku se skalpelem v ruce se snít příliš nedá. Podle jedné ze studií univerzity v Santa Barbaře, pokud jako odpočinek zvolíme aktivní provozování sportu, je dost pravděpodobné, že z něj bude unavené nejen tělo, ale i mozek, i když se do této činnosti vůbec nezapojil. Zato u denního snění si lze docela dobře odpočinout a následně pak s úspěchem řešit složité úkoly.

Denní snění poskytuje prostor pro plánování a řešení problémů v bezpečném prostoru vaší mysli. Může vám pomoci s úkoly, s nimiž jste si nedokázali poradit. V mysli si totiž lze přehrávat vše z několika úhlů pohledu a zjistit, který je ten správný. Ve svých snech jste zároveň středobodem svého vesmíru, který vám nikdo nemůže vzít. Denní snění napomáhá tomu, abyste byli více kreativní. 

Sigmund Freud a jeho pohled na denní snění

Dennímu snění se jako první z psychiatrického hlediska věnoval Sigmund Freud ve své psychoanalýze. Podle něho jsou hybnými silami denního snění neuspokojená přání a každá jednotlivá fantazie představuje jeho splnění, korekci neuspokojené skutečnosti. V roce 1908 vytvořil analogii mezi denním sněním a uměleckou tvorbou, kterou popsal ve svém díle Básník a vytváření fantazií. „Básník dělá totéž co hrající si dítě. Vytváří fantazijní svět, který bere velmi vážně, tj. investuje do něho velká efektivní kvanta, ale zároveň ho ostře odlišuje od skutečnosti.“

Může být denní snění nebezpečné?

Záleží ovšem hodně i na tom, o čem sníte. Je prokázáno, že přemítání o negativních věcech vede ke vzniku depresí a úzkostí. Jistě je lepší fantazírovat o letní dovolené na horách v Krkonoších než u moře na Maledivách, když se třeba bojíte létat letadlem, a navíc neumíte plavat. Černé myšlenky je vhodné ihned rozehnat a současně mít nad svým sněním kontrolu.

Snění je tedy způsobem, jak uniknout stresující realitě. Přemíra snění však také není příliš efektivní. Na její konto jde špatná koncentrace. Zkuste snít na přednášce na vysoké škole a moc si toho z ní nejspíš nezapamatujete.