Jak řídit na sněhu? Někdy je dobré dělat, jako by vám vypověděly službu brzdy

Že je jízda na sněhu něco jiného než na suché vozovce v létě, ví každý. Jenže na silnicích to tak po každém sněžení nevypadá. Stát se vždycky může cokoli, ale řada řidičů prostě na sněhu neumí ovládat svůj vůz. V zimě na nás čeká také mnohem více záludností kvůli změnám počasí. Na co tedy dát při jízdě v zimě pozor a co vás ještě může překvapit i poté, co už máte jízdu na sněhu za sebou?

11.11.2019 - 08:30  
Vždy myslete na to, že můžete dostat třeba smyk nebo řidič před vámi či jedoucí v protisměru
Zobrazit fotogalerii (3)

K největším komplikacím na vozovce v zimě patří námraza a ledovka. Tomu je potřeba přizpůsobit styl jízdy a hlavně předvídat. Pojďme si shrnout základní pravidla pro jízdu v zimě.

Vždy myslete na to, že se může stát cokoli

Předvídat situaci je základem vždy, když usedneme za volant, ale v zimě to platí dvojnásob. Vždy myslete na to, že můžete dostat třeba smyk vy nebo řidič před vámi či jedoucí v protisměru. Také se mohou podmínky rychle měnit. Jedete například po vcelku sjízdné silnici, kde je jen vrstvička rozzsoleného sněhu, ale můžete se také náhle ocitnout na mostě, kde bude povrch kluzký, protože je namrzlé betonové těleso.

Pokud jedeme po souvislé vrstvě sněhu, zrovna tak může někde překvapit led, který je schovaný pod sněhem. S tím vším musíme počítat. Led nás může také překvapit v lesních úsecích silnic. Zrovna tak na volnějším prostranství můžeme najednou vjet do sněhových návějí.

Rizikem je změna teplot

Dalším rizikem je změna teploty. Je známou skutečností, že na uježděném a inertním materiálem posypaném sněhu na vozovce se vcelku jede dobře, když si uvědomujeme, po čem jedeme. Pokud se začne oteplovat, je to problém. Kola se začnou zakusovat do měknoucího sněhu a auto se může stát neovladatelným, pokud to včas nezaregistrujeme.

Především je třeba neustále připomínat, že musíme jezdit pomaleji, ale plynule. Průšvihem je, pokud budeme muset rychle zabrzdit nebo zatočit. Proto je dobré, jak neustále opakujeme, předvídat a mít dostatečnou rezervu na reakci, a to třeba tím, že budeme dodržovat dostatečně velkou vzdálenost za auty před sebou. Nepříjemnou situaci nám přinese také prudší přišlápnutí plynu, ale i náhlé sundání nohy z plynového pedálu. Auto se může ocitnout ve smyku. S řízením platí to samé. S volantem pohybujte pomalu a plynule.

ABS je zkratka pro Antiblockiersystem nebo také Anti-lock Brake System, což znamená protiblokovací systém. Je to systém aktivní bezpečnosti vozidla, který zabraňuje zablokování kola při brzdění, a tím ztráty adheze mezi kolem a vozovkou, čímž umožňuje zachování stability, ovladatelnosti a řiditelnosti vozidla v mezních situacích (například při prudkém brzdění). ABS bylo vynalezeno v roce 1929, původně pro letadla.

Brzdění na sněhu

Když přes všechny ty rady i opatrnost auto najednou přestane poslouchat, jak se tedy zachovat? Základem je zachovat klid a nezmatkovat. Jasně, ono se to lehce řekne, ale je to základ, jak se z nepříjemné situace dostat bez úhony. Když budete prudce reagovat, a to sešlápnutím brzd nebo stočením volantu, nepomůžete si příliš. Tedy, pokud zcela nevíte, co děláte. Auto prostě bude na sněhu či ledě reagovat jinak, než nezkušený řidič očekává - to se týká brzdění i zatáčení.

Vozy s ABS si dokáží poradit s tím, když budete muset brzdit, musíte také počítat, že se s touto vymožeností brzd prodlouží brzdná dráha.

Když dostanete smyk

V zimě hrozí nedotáčivý smyk. To je nepříjemná situace, když chcete zatáčet, ale auto klouže a zatáčí pod menším úhlem. Zakladem je vyšlápnout spojku, u aut s automatickou převodovkou uvolnit plynový pedál. Následujícím řešením, jak se dostat z nedotáčivého smyku, je plynulé stočení předních kol více do zatáčky. V žádném případě nepřidávejte plyn a už vůbec nebrzděte.

Vozidla dnes mají běžně různé stabilizační systémy, například ESP. Ty jsou dobrými pomocníky právě na sněhu, ale pro řidiče zvyklé jezdit za zimních podmínek jsou spíše přítěží - přinejmenším do té doby, než si uvědomí, že jejich auto má tuto výbavu. Abychom si rozuměli, je potřeba pochopit, na jakém principu ESP a jemu podobné vychytávky fungují.

Jejich smyslem je elektronikou řízené přibrzďování kol, které pomáhá udržet vůz v daném směru. Elektronika tím dokáže sledovat pohyby volantu, a tím předjímat různé situace. Co to znamená? Jednoduše řečeno, systém doslova rozhodí, pokud budete v ten moment zasahovat do řízení. To se stává právě u zkušených řidičů, kteří umí jezdit na sněhu a zasahují do řízení. Tím začne systém zmatkovat a situaci to zhorší. Na druhou stranu je potřeba mít na paměti, že stabilizace není všemohoucí a fyzikální zákony platí pro každého.

Pozor na sníh v discích

A na závěr ještě jedna rada z praxe. Když už se vrátíte z cesty, která byla zasněžená, můžete narazit na problém. Když pak jedete po silnici, kde to situace umožňuje, rychlejí než 90 kilometrů, může se vám stát, že se pojednou roztřese řízení a auto začne vibrovat.

Než pomyslíte na to, že máte nějakou vážnější poruchu nebo jste ztratili závaží z kola, podívejte se na vnitřní strany disků. Mohou tam být zbytky sněhu, které prostě rozhodí při vyšších otáčkách vyvážení kol.

Klíčová slova: