Mrkev je přírodní lék, který bojuje i s rakovinou. Záleží jen na přípravě, vysvětluje MUDr. Novotný

Mrkev pochází z jižní Asie, z oblasti Afghánistánu, Íránu a Pákistánu
 

Jezte mrkev, je zdravá, říkávaly už naše babičky. A měly pravdu. Je to všeobecně známá věc, že je mrkev prospěšná našemu tělu. Ale jak docílit toho, aby mrkev jedly i děti? Přeci jen nevzhledně vyhlížející hmota z vařené mrkve s bramborami příliš k chuti neláká.

Mrkev je v každém případě nabitá zdraví prospěšnými látkami, a tak se vyplatí ji upravit tak, aby zachutnala i dětem. Nejdříve si pojďme říci, co všechno tenhle zázračný kořen obsahuje. „Je to v podstatě lék na všechno a oproti různým preparátům levný,“ říká pro Čtidoma.cz s lehkou nadsázkou MUDr. Karel Novotný.

Mrkev posiluje imunitu

Mrkev je plná antioxidantů, které ničí volné radikály, a tím posiluje naši imunitu. „Kromě toho obsahuje vitamíny C, E, vitamíny skupiny B, ale i selen, hořčík, draslík a další. Je bohatým zdrojem betakarotenu, jenž také umí bojovat proti virům a bakteriím. Betakaroten se v našem těle přeměňuje na vitamín A. Pochopitelně je kořen zdrojem vlákniny a pro svůj obsah látek je opravdu klenotem mezi našimi potravinami.“

Zlepšuje zrak a pomáhá i při zánětech

Tato zelenina nám pomáhá udržet nejen dobrý zrak, ale léčí také nemoci jater, střev a je vhodná pro ty, kteří mají problémy s klouby nebo s astmatem. „Mrkev obsahuje falcarinol, což je látka, která chrání kořen proti houbám, a tím je užitečná i nám v boji proti různým chorobám včetně rakoviny. Dokonce pomáhá při hubnutí, třebaže je sladká. Kořen ale přesto obsahuje málo sacharidů,“ vyvsětluje Novotný.

Mrkev je prostě pokladem naší kuchyně a i díky její zásaditosti tělu její konzumace prospívá ještě více.

Vylepšete dětem mrkvovou šťávu

Někomu se může zdát chuť mrkvové šťávy poněkud fádní. Není problém ji ale zkombinovat s jinými zeleninovými či ovocnými šťávami, a to především pro děti. „Navíc v kombinaci s jinými druhy ovoce a zeleniny zvýšíme účinnost mrkvové šťávy. Vhodná je kombinace třeba se šťávami z jablek nebo z červené řepy, pomeranče či ananasu. To vám pak vznikne vitamínová bomba,“ doplňuje lékař.

Mrkvové kuličky

Pokud vaše děti nemusí mrkev, zkuste jim připravit mrkvové kuličky, třeba jako přílohu k masu. Budete potřebovat asi 150 g mrkve, 2 vejce, 2 polévkové lžíce polenty, 100 g sterilované kukuřice, 100 g cornflakes, půl lžičky kari, na špičku nože kurkumy, sůl, pepř a olej. Nastrouháme mrkev najemno, přidáme vejce, nadrobené cornflakes, polentu a kukuřici.

Směs osolíme, opepříme a přidáme další koření podle receptu. Vlhkýma rukama vyrobíme kuličky velikosti ořechu a osmažíme na rozpáleném oleji dozlatova ze všech stran. Na ubrousku necháme odkapat a odsát přebytečný tuk.

Zdravá zásadotvorná šťáva

Při překyselení organismu, ale i při onemocnění, která z tohoto důvodu vznikají, jakými jsou rakovina, dna, revmatické choroby nebo infekční nemoci a další, je vhodné pít mrkvovou šťávu, která je zásaditá.

Pro lepší chuť nejen kvůli dětem, ale i pro vyšší účinnost je vhodná kombinace se šťávou z červené řepy nebo jablka či pomeranče v poměru tři díly mrkvové šťávy a 1 díl jiné složky. To pak zředíme vodou v poměru 1:1. Šťávu pijeme několikrát denně.

Mrkvové karbanátky s masem

Pro ty, co mají rádi maso, můžeme připravit pokrm s mrkví v kombinaci s masem. Na 4 porce potřebujeme až 4 mrkve, 120 g kuskusu, 200 g mletého masa, 1 cibuli, 2 vejce, celozrnnou mouku, majoránku, česnek, sůl a pepř. Ze všeho nejdříve podle návodu na obalu připravíme kuskus. Očistíme a nastrouháme najemno mrkev a smícháme s kuskusem.

Pak přidáme maso, nakrájenou cibuli a promícháme. Osolíme, opepříme a znovu zamícháme, přidáme vejce a podle potřeby přidáme mouku. Vytvoříme karbanátky a ty pečeme v troubě na pečicím papíru při teplotě 180 °C po dobu 20 až 30 minut.

KAM DÁL: Petr Jákl: Slepé náboje mají na starosti zbrojíři, říká k tragédii spoluproducent westernu Rust a posílá Baldwinovi vzkaz.