Opatření kvůli koronaviru nekončí, z lidí se stávají trosky. Duševní i tělesný jarní úklid je nutný, říká lékařka a vysvětluje, jak na to

Zvládnu to? Jak dlouho ještě, týden, rok...?
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Příroda ožívá, zima konečně odevzdává svoji vládu jaru. Ovšem mnoho z nás se cítí pod psa. Jak je to možné? Proč je člověk unavený, bolí ho hlava a nemá na nic náladu? Jedním z důvodu je samozřejmě i mnoho měsíců trvající opatření kvůli pandemii koronaviru. O to důležitější je si to uvědomit a provést tělesný i duševní jarní úklid.

Lidé už toho mají dost. Nekonečná restriktivní opatření kvůli nemoci covid-19, často se ani nedozvíme, k čemu jsou dobrá a proč je máme dodržovat. Navíc se neustále mění, vláda jednou řekne tak, další den onak. Člověk se v tom nevyzná, trpí tělesně i duševně.

Relax v podobě procházky na čerstvém vzduchu se podaří absolvovat maximálně jednou za týden, vitamínů ani spánku také není nazbyt... A to vše se postupně v člověku hromadí. Typické stavy zejména pro lidi, co nesnáší výraznější přechody počasí.

Váš životní styl napoví mnohé

K jarní únavě i pocitu vyčerpání přispívá řada faktorů, které můžeme ovlivnit zejména úpravou životního stylu. „Na jedince, který je křehký a oslabený, působí zátěže z několika stran - změny počasí, nevhodná strava, špatné pohybové návyky apod. Člověk by měl vědět, co vše ho oslabuje, a těmto věcem předcházet,“ říká lékařka Magdaléna Záchová. 

Každý by si tak měl určitě sáhnout do svědomí, čím se v poslední době převážně stravoval. Pokud jedl hlavně smažená a tučná jídla, vynechával ovoce a zeleninu, tak je jeden z důvodů rázem na světě. Nemluvě o alkoholu a cigaretách. Pak se nikdo nemůže divit, že je pořád unavený a má náladu "pod psa". Právě toto lze brát jako signál, že je potřeba co nejdříve přeladit na jinou frekvenci. Sestavte si třeba jarní plán s potřebnými změnami a buďte v jeho dodržování důslední. Je potřeba zkrátka začít pěkně "od podlahy".

Nevhodná strava, málo pohybu, alkohol a cigarety. To vše působí po zimě na naši špatnou psychickou stránku.

Negativní emoce a obavy spouští krize

Pěstujete v sobě ještě od zimy obavy, negativní emoce či nejrůznější chmury? Právě toto může být tzv. "spouštěčem" jarní krize.

Citlivějšího člověka pak rozhodí třeba i taková banalita, že na jaře rázem výrazně přibyde slunečního svitu i denního světla. Nepomůže ani změna času, která proběhla před pár dny. S tím vším se plno lidí velmi špatně vyrovnává. Nedej Bože, když se třeba podívá večer na zprávy.

Jak z krize? Východiskem je pohyb

Snad každý ví, jak důležitý je pro tělo i zdravý pohyb. Právě ten je jedním z východisek z "jarní krize". Pokud tedy vsadíte na aktivitu, spojenou s fyzickou námahou, už po pár dnech zjistíte, že je vám rázem výrazně lépe. Pohyb vám dobije baterky, uvolní vás a přinese každodenní radost ze života. Zároveň tím utužujete jak fyzickou, tak psychickou zdatnost.

Přímo ideálním je pak pohyb venku na čestvém vzduchu, kde "zrehabilitujete" mnohonásobně rychleji. Od věci není ani vytáhnout kolečkové brusle či kolo a vyrazit si do přírody. To vše prospěje nejen vašemu tělu, ale i mozku, který vzduch okysličí. Pohyb pak přispěje dokonce k vašemu správnému trávení.

Po zimě je tělo bez vitamínu D

První sluneční paprsky vás nabijí nejen dobrou náladou, ale i vitamínem D. Právě ten je důležitý pro celkovou imunitu, vývoj a sílu kostí. „Zejména česká populace je vitamínem D silně poddávkována, a proto je především v zimních měsících potřeba ho doplňovat, třeba i uměle formou vitamínových tobolek,“ dodává lékařka Záchová. 

Na dostatek přírodního vitamínu D si musíme ještě pár dní počkat. Při pohledu z okna to opravdu na žádné jásání nevypadá. Důvod k depce to ale určitě není. Vždyť ven se dá vyrazit i za deště a alespoň tak dobít baterky. Stačí jenom chtít...

KAM DÁL: Jak zkrátit cestu k ženskému orgasmu? Existují praktiky, které nikdy nezklamou.


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru