Svalům můžeme s růstem významně pomoci. Ne každý protein ale pomáhá

Protein je laicky řečeno základ svalové hmoty
Zobrazit fotogalerii (2)
 

V novém roce si, jako tradičně, dalo mnoho lidí závazek, že začnou cvičit. Což je samozřejmě dobré i na psychiku, která v době koronaviru trpí. Jak tedy nabrat svalovou hmotu? To je celkem hlavolam. Na trhu je totiž extrémní množství suplementů a člověk, který se o ně nezajímá, jen těžko vybere takové, které jsou kvalitní a přitom nejsou předražené. Kolikaprocentní protein na úvod zvolit?

Když jsou otevřené, tak si stačí zajít do posilovny nebo do nějakého ze sportovních center a je velmi pravděpodobné, že vám tam poradí. Ale co dnes? Je třeba číst a najít si co nejvíce informací. Každopádně není dobré se řídit křiklavou reklamou, kde slibují, že z vás za pár týdnů udělají Rockyho Balbou. Realita je totiž celkem odlišná. Ne každý suplement má dostatečnou kvalitu a ne každý doplněk stravy je vhodný pro začátečníky. 

Co vlastně proteiny jsou a k čemu slouží?

Protein je laicky řečeno základ svalové hmoty. Chcete-li ji nabrat, pak můžete denně trénovat, jak tvrdě chcete, mít dostatek času pro regeneraci, můžete mít dostatek energie z kvalitních sacharidů, můžete i použít ty nejmodernější suplementy stimulující růst svalů, jako jsou různé kreatiny a podobně.

To vše vám ale bude absolutně k ničemu, pokud vaše tělo nebude mít z čeho svalovou hmotu stavět, jinými slovy řečeno, pokud bude chudé na proteiny. Onen dostatek proteinů v realitě znamená, že byste měli na každý kilogram vaší tělesné váhy přimout asi 2 g bílkovin (proteinů). Vaše optimální denní dávka ve chvíli, kdy chcete nabrat svaly, by tak při 80 kg váhy měla mít okolo 160 g bílkovin.

V tomto případě je většinou dosti složité podobná čísla docílit v rámci stravy. Samozřejmě, dostatek masa, mléčných výrobků, vajec a jiných přirozených proteinů je základem, ovšem není nic proti ničemu si přilepšit právě formou proteinových suplementů. Ty jsou základem, bez kterého nemá smysl jiné doplňky stravy do jídelníčku přidávat.

Z jídelníčku se dozvíte mnoho

Stačí si spočítat, kolik gramů bílkovin denně přijmete z potravin, a následně si uvědomit, jaké by mělo být reálné číslo, aby se vám později začalo dařit budovat svalovou hmotu. Pokud zjistíte, že vám chybí 30-40 gramů bílkovin, pak to hlavně vyřeší jedna dávka proteinového suplementu. Pokud je to ale více jak 80 gramů, pak se připravte, že budete potřebovat alespoň tři.

Pokud budeme mluvit o jedné dávce, pak je ideální ji realizovat ihned po tréninku, případě večer těsně před spaním. V případě, že jsme nuceni sáhnout po dvou, pak je nejlepší je zařadit jak po tréninku, tak i přes spánek. Další přídavné dávky je dobré rozložit do průběhu dne mezi jídly, výhodný je také čas ráno po probuzení.

Kolikaprocentní protein zvolit?

V případě zvolení hydrolyzáru vždy dosáhnete na číslo okolo 73-77 % bílkovin, pokud syrovátkový koncentrát, pak to může být i 80 %, stejně mají i noční proteiny (z větší části obahují micelární casein). Nejedná se ale o dogma, narazit se klidně může i na 90 % proteiny nebo naopak i 65 %, po těch mohou sáhnout všichni, kteří mají problém s nabráním čehokoliv (jak svalů, tak i tuku).

Ze zámoří nebo z Evropské unie

V poslední době je obecně trendem, že se více využívají produkty ze zemí Evropské unie. Důvod je celkem jednoduchý. Normy jsou v tomto případě daleko přísnější než ty, které jsou v zámoří. Suplementy od nás nebo jinde z Evropy tak mají daleko vyšší garanci kvality. U podobných produktů je tak nesrovnatelně vyšší záruka, že obsahují skutečně to, co obsahovat mají, a také že obsahují tolik, kolik mají, a že v nich též není to, co být nemá.

U proteinů z USA se občas stává, že jsou vyrobeny z geneticky modifikovaného mléka, což se u produktů z ČR nebo EU nepřihodí nikdy. V současné době se u nás nejvíce kupují produkty od českých výrobců nebo od jiných z Evropy.

KAM DÁL: Spartakiády jedni milovali a jiní nenáviděli. Na Poupata však nezapomeneme.


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru