Zdravá semínka: Pomáhají našemu srdci a snižují krevní tlak. Chuťově to také není špatné

Dají se použít na mnoho způsobů a jsou také finančně velmi dostupná. Semínka jsou nejen chutná, ale také mimořádně zdravá. Která se doporučují konzumovat pravidelně?

24.10.2019 - 08:30  
Slunečnicová si klidně lidé kupují a zobou je u televize jako lupínky
Zobrazit fotogalerii (3)

Obsahují spoustu zdravých tuků, balastní látky, fytochemikálie a jsou také velmi dobrým zdrojem rostlinných bílkovin, díky čemuž mohou v nadneseném slova smyslu udělat podobnou službu jako maso, tudíž nás nasytit. Tato šestice se dá bezesporu označit za ta naprosto nejlepší a obsahově nejatraktivnější semínka, která jsou k dostání.

Lněná semínka

Obsahují velké množstvé vlákniny a také polynenasycených omega-3 mastných kyselin, a to především kyselinu alfa-linolenovou. Hodně zajímavý je také jejich "lněný sliz", který ve střevě napučí a zvýší tak objem stolice, čímž výrazným způsobem stimuluje trávení.

Pozor ale na jednu zásadní věc. Většinu zdravých složek je totiž třeba hledat ve vnějších slupkách. Lněná semínka obsahují také omega-6 mastné kyseliny, mangan, hořčík, vitamín B1, fytochemikálie, ale především lingany, které mají výrazný antioxidační účinek.

Všechny vyjmenované složky mají i jedno další zajímavé pozitivum. Mohou totiž snížit hladinu cholesterolu v krvi, a tím pádem také riziko srdečních onemocnění.

Chia semínka

Ta jsou svým složením hodně podobná lněným semínkům a můžeme je tak s lehkou dávkou nadsázky označit za jejich "příbuzné". I ony totiž obsahují mnoho balastních látek, polynenasycené omega-3 mastné kyseliny a fytochemikálie. I když se od lněných semínek příliš neliší, má smysl je upřednostnit před exotickými superpotravinami.

Konzumace chia má stejně, jako tomu je u lněných semínek, pomáhat snížit krevní tlak a také redukovat riziko kardiovaskulárních onemocnění.

Sezamová semínka

Velmi často se využívají v asijské kuchyni a nebo ve formě sezamové pasty (tahini) v kuchyni orientální. Jsou velmi zdravá, jelikož mají jako ostatní semínka velmi mnoho cenných složek. Jmenovat se musí bezesporu bílkoviny, omega-6 mastné kyseliny, ale také minerály, jako je měď, mangan nebo hořčík. Jejich obsah je ale, podobně jako u lněných semínek, tvořen i lignany.

Ve studii s postmenopauzálními ženami se zjistilo, že užívání 50 gramů prášku sezamového semena po dobu pěti týdnů zlepšilo stav hormonů a snížilo také hladinu cholesterolu v krvi těchto žen. Konzumace sezamu též tlumí záněty a může také redukovat oxidační stres.

Semínka z dýně

Ta všichni známe primárně jako ozdobu salátu, polévek nebo i ovesné kaše. Obsahují fosfor, hořčík, mangan a také polynenasycené omega-6 mastné kyseliny a fytosteroly, které pomahají snížit hladinu cholesterolu v krvi a chránit srdce, též mají protizánětlivý účinek.

Na rozdíl od ostatních již vyjmenovaných semínek mají ale také blahodárný vliv na naši močovou soustavu, jelikož snižují riziko močových kamenů, a tím redukují obsah vápníku v moči.

Konopný olej obsahuje kyselinu gamalinolenovou, která působí protizánětlivě a má také dostatek omega-3 mastných kyselin, takže jeho užívání může mít poměrně zajímavý vliv na zdraví našeho srdce.

Konopná semínka

V seznamu nejzdravějších semínek bezesporu nemohou chybět. Obsahuji všechny esenciální aminokyseliny, a tudíž jsou velmi dobrým zdrojem bílkovin, a to nejen pro vegetariány a vegany. Proteiny v konopných semínkách obecně absorbuje tělo lépe než většinu jiných rostlinných zdrojů.

Obsahují ale také hořčík, vitamín B nebo zinek. K tomu všemu mají mimořádně příznivý poměr omega-6 mastných kyselin a omega-3 mastných kyselin, a to přibližně 3:1. To samozřejmě hraje velmi podstatnou roli při srážení krve a zánětlivých procesech v těle.

Slunečnicová semínka

Další klasika, které se u nás používá poměrně hojně. Obsahují proteiny, mononenasycené mastné kyseliny, ale též zásobičku hořčíku, manganu a vitamínu E. Mluví se také o tom, že konzumace slunečnicových semínek může redukovat riziko zánětů u starších lidí a snížit tak riziko srdečních onemocnění, jsou navíc schopné pomáhat snižovat hladinu cholesterolu v krvi.