Zdravá semínka snižují krevní tlak a pomáhají srdci, někdy jsou dokonce i dobrá

Slunečnicová si klidně lidé kupují a zobou je u televize jako lupínky
Zobrazit fotogalerii (3)
24.09.2020 - 18:20  

Dají se použít na mnoho způsobů a jsou také finančně velmi dostupná. Semínka jsou nejen chutná, ale také mimořádně zdravá. Tělo vám poděkuje, jsou totiž schopná ovlivnit celou řadu funkcí. Která se doporučují konzumovat pravidelně?

Obsahují spoustu zdravých tuků, balastní látky, fytochemikálie a jsou také velmi dobrým zdrojem rostlinných bílkovin, díky čemuž mohou v nadneseném slova smyslu udělat podobnou službu jako maso, tudíž nás nasytit. Tato šestice se dá bezesporu označit za ta naprosto nejlepší a obsahově nejatraktivnější semínka, která jsou k dostání.

Lněná semínka

Obsahují velké množstvé vlákniny a také polynenasycených omega-3 mastných kyselin, a to především kyselinu alfa-linolenovou. Hodně zajímavý je také jejich "lněný sliz", který ve střevě napučí a zvýší tak objem stolice, čímž výrazným způsobem stimuluje trávení.

Pozor ale na jednu zásadní věc. Většinu zdravých složek je totiž třeba hledat ve vnějších slupkách. Lněná semínka obsahují také omega-6 mastné kyseliny, mangan, hořčík, vitamín B1, fytochemikálie, ale především lingany, které mají výrazný antioxidační účinek.

Všechny vyjmenované složky mají i jedno další zajímavé pozitivum. Mohou totiž snížit hladinu cholesterolu v krvi, a tím pádem také riziko srdečních onemocnění.

Chia semínka

Ta jsou svým složením hodně podobná lněným semínkům a můžeme je tak s lehkou dávkou nadsázky označit za jejich "příbuzné". I ona totiž obsahují mnoho balastních látek, polynenasycené omega-3 mastné kyseliny a fytochemikálie. I když se od lněných semínek příliš neliší, má smysl je upřednostnit před exotickými superpotravinami.

Konzumace chia má stejně, jako tomu je u lněných semínek, pomáhat snížit krevní tlak a také redukovat riziko kardiovaskulárních onemocnění.

Sezamová semínka

Velmi často se využívají v asijské kuchyni a nebo ve formě sezamové pasty (tahini) v kuchyni orientální. Jsou velmi zdravá, jelikož mají jako ostatní semínka velmi mnoho cenných složek. Jmenovat se musí bezesporu bílkoviny, omega-6 mastné kyseliny, ale také minerály, jako je měď, mangan nebo hořčík. Jejich obsah je ale, podobně jako u lněných semínek, tvořen i lignany.

Ve studii s postmenopauzálními ženami se zjistilo, že užívání 50 gramů prášku sezamového semena po dobu pěti týdnů zlepšilo stav hormonů a snížilo také hladinu cholesterolu v krvi těchto žen. Konzumace sezamu též tlumí záněty a může také redukovat oxidační stres.

Semínka z dýně

Ta všichni známe primárně jako ozdobu salátu, polévek nebo i ovesné kaše. Obsahují fosfor, hořčík, mangan a také polynenasycené omega-6 mastné kyseliny a fytosteroly, které pomáhají snížit hladinu cholesterolu v krvi a chránit srdce, též mají protizánětlivý účinek.

Na rozdíl od ostatních již vyjmenovaných semínek mají ale také blahodárný vliv na naši močovou soustavu, jelikož snižují riziko močových kamenů, a tím redukují obsah vápníku v moči.

Konopný olej obsahuje kyselinu gamalinolenovou, která působí protizánětlivě a má také dostatek omega-3 mastných kyselin, takže jeho užívání může mít poměrně zajímavý vliv na zdraví našeho srdce.

Konopná semínka

V seznamu nejzdravějších semínek bezesporu nemohou chybět. Obsahuji všechny esenciální aminokyseliny, a tudíž jsou velmi dobrým zdrojem bílkovin, a to nejen pro vegetariány a vegany. Proteiny v konopných semínkách obecně absorbuje tělo lépe než většinu jiných rostlinných zdrojů.

Obsahují ale také hořčík, vitamín B nebo zinek. K tomu všemu mají mimořádně příznivý poměr omega-6 mastných kyselin a omega-3 mastných kyselin, a to přibližně 3:1. To samozřejmě hraje velmi podstatnou roli při srážení krve a zánětlivých procesech v těle.

Slunečnicová semínka

Další klasika, které se u nás používá poměrně hojně. Obsahují proteiny, mononenasycené mastné kyseliny, ale též zásobičku hořčíku, manganu a vitamínu E. Mluví se také o tom, že konzumace slunečnicových semínek může redukovat riziko zánětů u starších lidí a snížit tak riziko srdečních onemocnění, jsou navíc schopná pomáhat snižovat hladinu cholesterolu v krvi.

KAM DÁL: Vzpomínka na velkého závodníka: Hele, je tu i Břetislav Enge zvaný Švéd.


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru