Bič na řidiče ignoranty: Dejte záchranářům vlastní pruh

 

Už od roku 2006 mají řidiči ze zákona nařízenou povinnost vytvářet v kolonách volný pruh pro záchranáře. Jenomže je mezi námi stále dost ignorantů, kteří to nerespektují. Přitom na jejich hlouposti může záviset život. Řešením by bylo vyčlenit pruhy pro jednotky IZS. Ale je to vůbec možné?  

Je to pořád častý obrázek. Kolonou se snaží prodrat záchranka nebo hasiči a řidičům je to absolutně jedno. Neuhnou a když ano, tak špatně a udělají na silnici ještě větší chaos. Řešením je dát záchranným složkám možnost využívat samostatný pruh, do kterého "obyčejná" auta nebudou smět. Alespoň v dopravní špičce se to zdá jako dobrý nápad. 

Má to však i druhou stranu mince. "To je žert? Nemyslíte vážně, že se v Praze budou dělat další samostatné pruhy, že ne? Už takhle jich je dost a vzhledem k neustálým uzavírkám je další omezení řidičů nesmysl. Máme snad stát v zácpách ještě o hodinu navíc?" ptá se Daniel Kos z Příbrami, který do hlavního města dojíždí čtyřikrát týdně kvůli práci.  

5 chyb, které nikdy nedělejte
- nezastavujte na místě, vytvoříte "špunt" a sanitce zatarasíte cestu
- neuhýbejte na špatnou stranu, využijte krajnici toho pruhu, ve kterém jedete
- nebojte se červené, opatrně vjeďte do křižovatky
- nevyžívejte situace a "nepronásledujte" sanitku
- nezmatkujte v protisměru, když jede sanitka v protipruhu, buďte hlavně v klidu 

 

Má pravdu v tom, že když se opravdu vyčlení více pruhů, například právě pro záchranáře, bude to další nápor na už tak zkoušenou nervovou soustavu řidičů. Odpovědné úřady tak stojí před problémem, na který si zavářely řadu let tím, že nikdo nebyl schopen odklepnout stavbu Městského okruhu a dalších potřebných komunikací. Naštvat lidi, kteří volí politiky do funkcí, nebo udělat radikální krok, který může hodně ulevit mnohdy bezradným záchranářům? 

Něco podobného řešili radní v Pardubicích a nakonec kvůli kolonám vyhrazené pruhy pro IZS a MHD zrušili. Faktem ale je, že do momentu, než se rapidně zvýší ohleduplnost a vzdělanost českých řidičů, jiné řešení asi neexistuje. Těžko si někdo může vzít na svědomí, že budou umírat lidé, protože nějaký pitomec není schopen uhnout sanitce. 

V hlavním městě už několik míst, kde jednotky IZS mohou do speciálního pruhu, existuje. Naposledy vznikl ve Strakonické v Praze 5. Je asi kilometr dlouhý a nahradil odstavný pruh. Primárně je určen pro autobusy, kterým se zkrátí čekání v kolonách ve směru od Zbraslavi, Mníšku pod Brdy i Davle. "V dalších místech této komunikace bohužel není možné vyznačit nový pruh. Řešením by snad bylo rozšířit Strakonickou," uvažoval specialista organizace Ropid Tomáš Prousek.

V Praze je více než 38 kilometrů vyhrazených pruhů pro autobusy. Ne všechny však jsou také zároveň pro IZS. Většina dopravních expertů se ale shoduje, že podobných pruhů by mělo být více. Prý by se tím zároveň ulevilo přetížené automobilové dopravě, protože by někteří řidiči "přesedlali" na MHD.