To je Kocourkov: Z Prahy zmizí tramvaje, může jít až o 73 spojů

Všude se mluví o tom, že by se měla podporovat městská hromadná doprava v Praze na úkor automobilů. Shodují se na tom snad všichni odborníci a najednou hrozí, že Dopravní podnik bude muset některé tramvajové spoje zrušit. Takový scénář by nevymysleli ani v Kocourkově. 

28.12.2016 - 10:26  
Místo podpory povrchové dopravy přijde její omezení

Nekonečné kolony aut, přecpané centrum Prahy, nervozní řidiči. To je každodenní obrázek ze života v hlavním městě. Politici i odborníci už si dlouho lámou hlavy, jak lidi dostat z vozů do městské hromadné dopravy. Logickým krokem, pokud něco takového chcete dokázat, je podpořit tramvaje, autobusy a metro. Autobusům zřídit samostatné pruhy, aby nemusely v zácpách stát, stavět nové tramvajové linky.

Teď to však vypadá, že se půjde opačnou cestou a některé tramvajové spoje se zruší. Ano, pravdou je, že jde hlavně o ty, které jezdí mezi desátou hodinou večerní a šestou ranní. Bohužel se mezi nimi však najdou i takové, které lidé používají během dne. Není to tedy jen pár linek, které nikoho nezajímají.

Může jít až o 73 spojů včetně těch, které jsou pro cestující velmi důležité. Na seznamu je například i Bělehradská ulice, kde byla v srpnu s velkou slávou zavedena nová trasa. Její fungování však může mít jepičí život. Za všechno mohou nová hygienická pravidla, která počítají hlukové limity jinak, než bylo dosud zvykem.

Výklad je na hlavu
Zásadní problém je v tom, jak si hygienici hlukové limity vysvětlují, a také v tom, že tramvaj je má přísnější než autobus. "Myslí si, že dráha má své limity určené ochranným pásmem dráhy, a nebyli schopni pochopit, že tramvaj není jako běžná železnice, že má jinou charakteristiku," potvrdil technický ředitel Dopravního podniku Jan Šurovský.

Mohlo by se zdát, že existuje snadné řešení a tramvaje se prostě na takových místech nahradí autobusy. Jenomže to by znamenalo řadu problémů a samozřejmě také zhoršení životního prostředí. Vypadá to, že při výkladu hygienických nařízení někdo upadl na hlavičku, nebo prostě nechce pochopit základní věci. "Je naprostý nesmysl, že pro tramvaje platí přísnější hlukové limity než pro auta. Podmínky by měly být přinejmenším vyrovnané. Vzhledem k zásadní nezbytnosti kolejové veřejné dopravy ve městech by měly mít tramvaje a metro proti autům spíš úlevy," má jasno i Vratislav Filler ze společnosti Auto*Mat.

Pokud bychom totiž chtěli pravidla opravdu striktně dodržovat, na mnoha místech Prahy by se musel zakázat i průjezd aut. Často totiž dělají větší hluk než jakákoli tramvaj. Vrcholem absurdity je pak to, že Dopravní podnik nemá stále zkolaudovanou vozovnu ve Vokovicích. Tramvaje, které do vozovny jedou, prý totiž příliš hlučí...