Silnice smrti: Co nás rozptyluje a kde se často umírá?

Ročne na silnicích kvůli autonehodám zemře 600 až 800 lidí. Jen dvě až tři desítky smrtelných nehod se odehrají na dálnici. Kde jsou nebezpečné silnice a kdy se pravděpodobně dostanete do rizikové situace?

19.01.2017 - 06:00   |  
Silnice smrti, vyhněte se nehodě

Česká republika je stále nad průměrem mrtvých obyvatel, co se silnic týká. Pokud se srovnáváme s evropským průměrem, jsme na tom hůř až o 27 % a situace se nelepší. 

Nebezpečné silnice ve Středočeském kraji můžeme hledat zejména na severovýchodě. Nebezpečně se jezdí na Mělnicku. Také silnice I/16 spojující Řevničov nedaleko Rakovníka je místem, kde se často havaruje. Pozor si dejte také, pokud jedete po I/16 u Mladé Boleslavi. 

Jaká nebezpečí číhají na českých silnicích?

  • Kolmé stěny
  • Betonové hrazení 
  • Beton v příkopech
  • Stromy vrůstající do vozovky
  • Billboardy


Problematické jsou různé prvky jak přímo na silnici, tak v jejich blízkosti. Opatření, která by se měla realizovat pro snížení mrtvých na vozovkách, jsou sice všem jasná, přesto není snadné je prosadit. A to nemusí být řeč rovnou o kácení stromů podél cest.

Billboardy by zkrátka neměly řidiče rozptylovat vůbec. A pokud je možné udržovat keře u silnice ve stavu, aby bylo přehledně vidět tyto zatáčky, mělo by to tak být. Bez toho, že se budou bouřit památkáři, ekologové, ochránci přírody nebo třeba milovníci UFO. 

Faktem však zůstává, že většina nehod se odehraje v obcích či mezi obcemi na silnicích. Jde tedy o to, v každé konkrétní obci se zamyslet nad tím, co by mohlo být jinak a lépe. Což se někdy sice opravdu děje, ale realizace pak přesto značně pokulhává. 

A posledním, ačkoliv ne zanedbatelným faktorem, je samozřejmě alkohol za volantem. Kvůli tomu ročně zemře zhruba dva tisíce lidí. Více kontrol a alkohol tester v každém voze by nejspíš mohl pomoci toto číslo snížit. Nakonec to ale vždycky bude na každém z nás, jak se k nebezpečí na silnicích postavíme. A hlavně, jestli uděláme něco pro to, abychom ho eliminovali na minimum.