Šrucha zelná: Zapomenutá vitamínová bomba plná minerálů pro lepší trávení

Zapomenutá bylinka našich babiček, šrucha neboli portulák
Zobrazit fotogalerii (3)
  |  

Šrucha zelná nebo také portulák se dříve pěstovala na zahrádkách  jako zelenina. Rostla za humny už před stovkami let. Postupně se na ni však zapomnělo a dnes je považována spíš za plevel. Jenže šrucha je rostlina nejen výtečná do salátů, ale hlavně má výborné zdravotní účinky, především na problémy s trávicím traktem.

Šrucha roste téměř všude a navíc velice rychle. Při pěstování ji lze sklízet už po dvaceti dnech. Lze ji snadno pěstovat i celoročně, například ve skleníku nebo na okně. A proč bychom ji vlastně měli pěstovat? Kromě toho, že je velmi chutná a lze ji použít k přípravě salátů, se využívá ve fytoterapii. Pozor, nesuší se, ale používá se čerstvě vylisovaná šťáva, ale vůbec nejlepší je zařadit bylinku pravidelně do svého jídelníčku.

Zázračná bylina našich babiček

Portulák totiž snižuje obsah tuků a cholesterolu v krvi, zlepšuje trávení, zlepšuje dokonce  i záněty žaludku a střev. Povzbuzuje střevní peristaltiku, je tedy prevencí i lékem proti zácpě. Čerstvě vylisovaná šťáva snižuje horečku, zevně můžeme čerstvé listy použít k potírání ran, popálenin  nebo spálenin od sluníčka, zklidňují pokožku a urychlují hojení.

Tenhle zázrak našich babiček je přímo neuvěřitelnou zásobárnou vitamínů a minerálních látek. Obsahuje vitamín C, E, B1, B2  B3, provitamín A, fosfor, vápník, zinek, hořčík, železo a dokonce  i koenzim Q10 a omega-3-mastné kyseliny.

Jak pěstovat portulák ze semen

Předpěstování je možné zjara, přímý výsev ven se provádí od konce května až do srpna. Semena smícháme lehce s pískem a tak zasadíme do substrátu. Pěstování není náročné, rostlina nemá vysoké nároky. Rostlina miluje hodně slunce a teplo. Už za šest týdnů si můžete pochutnat na salátu ze šruchy. Rostlinu můžete také pěstovat v květináči na okně.

Pěstování šruchy není příliš náročné. Stačí jí slušná půda, teplo a slunce a to je asi tak vše, co rostlina po nás požaduje. Šruchu (portulák) lze sbírat přibližně do půlky léta. Pokud ji pěstujeme, můžeme si výsev načasovat a používat ji celoročně. Skladování šruchy je problematické, ideální je konzumovat listy ještě v den sběru, jinak vydrží v lednici 3-4 dny v navlhčeném ubrousku nebo ve vodě. Lahodnější chuť mají listy sklízené odpoledne, protože obsahují méně kyseliny jablečné.

Šrucha je výborná do salátů, dresingů i letních polévek

Ze šruchy připravíme vynikající salát, ale můžeme  ji přidat i do špenátu, do tvarohových a sýrových pomazánek, nebo  ji i dusit s vejcem jako kapustu. Sklízíme po celé léto, odřezáváme  celé výhonky a rostlinka opět za další tři týdny doroste. Ty, které  jsou určené k jídlu, však nenecháme vykvést, protože jakmile nasadí na květ, hořknou.

Velmi dobře se šrucha kombinuje s rukolou, hadovkou, rajčetem nebo i s klasickým ledovým salátem či grilovaným kuřátkem. Jako zálivka se hodí různé bylinkové dressingy. Do salátů jde většinou syrová, ale existují i recepty, kde se jí krátce osmaží na olivovém oleji. Ale je také velmi chutná, když si jen tak namažeme kvalitní domácí chléb dobrým máslem a vše pak posypeme pokrájenými lístky.

Na Pyrenejském poloostrově ji můžeme najít i v některých letních polévkách – přidává se na konci a vaří jen velmi krátce. Tepelně může být portulák upravován podobně jako špenát, stačí ho jen krátce blanšírovat. Lodyhy občas bývají používány podobně jako chřest. Květy se občas využívaly jako falešné kapary.

Odvar ze šruchy

Starověcí Egypťané z listů šruchy připravovali čaj. Ten se pil hlavně při problémech s močovým měchýřem. Může také přinést úlevu při problémech s pálením žáhy a někteří nedají dopustit na jeho očistné účinky.

  • 10 g suché nati zalijeme 1/4 l studené vody, necháme 10  minut vařit, 10 minut vyluhovat. Pijeme 3x denně nalačno na stimulaci imunitního systému, snížení cholesterolu, v prevenci proti  kardiovaskulárním nemocem (arterioskleróza, infarkt, srdeční  ischémie) nebo jako tonikum pro celkové zlepšení zdravotního stavu a kondice.

 


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru