Food porn fenomén: Hon na „lajky“ už někde zakazují

Makronky jsou skvělým objektem na fotografování.
Zobrazit fotogalerii (4)
01.03.2017 - 14:30   |  

Fenomén food-porna nám kazí chuť a vede k obsesivnímu chování. Jídlo je prostě jídlo, není to soutěž, není to hon na "lajky" na sociálních sítích. Nenajíte se, aniž byste jídlo předtím nevyfotili? Tak to máte problém, navíc v některých restauracích už to netrpí. 

Svět sám pro sebe, sociální sítě, sbírání lajků a pozornosti. Čím více filtrů, barev a čím lépe "načančané", tím lepší! To je svět vysoké i střední gastronomie. Svět, kde se jídlo nejí, ale jen předvádí. 

Pojem food-porn

Jídlo musí být požitek, jídlo musí svádět, lákat a provokovat. Musí nás donutit k tomu, že ho chceme jíst, vařit a objednávat. O jídle chceme všechno vědět. Být gurmánem je v podstatě sociální povinnost. Dlouhodobým trendem, který fetišizuje jídlo, je právě fenomén food-porna. 

Vyfotit jídlo správně - to je práce, která vyžaduje spoustu zkušeností. Musíte zvolit správně filtry, mít správný fotoaparát, mít krásně vypadající jídlo a být ochotný věnovat hodiny úpravám jídla ve photoshopu. A to nemluvíme o tom, že je potřeba dobrého světla a tematického nádobí a ostatních kulis. Taková luxusní fotografie se pak může dostat jak na obálky časopisů, tak na sociální sítě, kde sbírá zasloužené lajky. Jenže - nepřešla nás mezitím chuť? 

Jak vznikl tento výraz? Historie vás překvapí!

Původ výrazu se připisuje více lidem. Jeden z možných původců slova je novinář Alexandr Cockburn, a to v roce 1977, kdy použil nejdříve termín "gastro porn", když přirovnal přípravu některých receptů k sexuálním technikám. Ještě více se k pojmu přiblížil mikrobiolog Michael Jacobsou, který nemístně lákavé potraviny označil za téměř pornografické.

Tady už začalo fungovat slovo food porno. V roce 1996 slovo použil na webové stránce kuchař Jim Lahey. Majitel pekárny a kavárny Lahey navíc později vyzval své fanoušky, aby jídlo u něho vyfotili a ukázali svým přátelům. 

V některých restauracích rádi vidí, že zákaznící fotí a sdílejí jídlo. Dělají jim tak reklamu, která může přilákat i další zákazníky. V lepších restauracích se však na věčné fotografy svého jídla už dívají vysloveně s naštváním.

"Nefotí to dobře, odchází od stolu. Jídlo jim chladne a uniká jim to, na co by se měli soustředit především - na samotné jídlo. Tito lidé se zaměří především na to, aby fotka vypada dobře, jenže tam to končí. Byli bychom raději, kdyby si jídlo v klidu a bez stresu pořádně užili a získali tak ten požitek, který prodáváme," vysvětlil kuchař Marek Zelený z luxusní pražské restaurace. Naprosto brilantně na tento fenomén zareagovala IKEA. Legraci si udělali z toho, jak by tento trend mohl vypadat v době, kdy ještě nebyly telefony, ba dokonce ani fotoaparáty. 

 

 

 


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru