Do práce autem, nebo MHD? Ve vlaku se připojit na wifi? Ale jak to zařídit?

Kolik chceme platit za cestu do Prahy? 14, nebo 42 korun? Záleží na tom, zda z Roztok do Prahy pojedeme MHD, či autem. Roli hraje i čas. Přeplněné silnice v Praze i okolních obcích. Nervózní řidiči. Při cestě do práce každodenní realita.

23.09.2016 - 10:13   |   |  Komerční sdělení

Kolik stojí cesta do Prahy? Příklad z Roztok u Prahy: Přestupní jízdenka pro dospělou osobu stojí 40 korun, za den tedy 80. Při dvaceti cestách a zpět za měsíc to je 1 600 korun. Měsíční kupon na veřejnou dopravu stojí 850 korun, roční pak 6 690 korun, což dělá 558 korun za měsíc. Samozřejmě bez parkování. Pokud bychom náklady přepočítali na jednu jízdu MHD, vyjde na 13,95 Kč, a pokud bychom počítali cestu do práce autem 20 km, zaplatíme cca 42 Kč za cestu, tedy 84 Kč denně. Bylo by tedy logické i ekologické zvolit MHD. Za podmínky, že bude dostatečně kapacitní a komfortní. 

Ale chce se dnes někdo dobrovolně mačkat v autobuse a lepit se na další těla? Obzvlášť v létě je to nepěkná představa. "Na to, aby systém správně fungoval, neexistuje jednoduché a okamžité řešení. Musí se však začít komunikovat, i to by byl kupodivu velký pokrok. Jednotlivé kroky pak musejí následovat," má jasno muž s vizí a nesnižuje se tak k velkohubým předvolebním prohlášením jako někteří jeho kolegové. Je realista, věci vidí tak, jak je vnímá „obyčejný“ člověk. Blížící se krajské volby rozhodnou, jestli dostane šanci přenést myšlenky do reálného života. 

Starosta si moc dobře uvědomuje, že lidé z Roztok budou mít čím dál větší problém dostat se do Prahy. "Nejde jen o prostupnost silnic. Aktuálně jsou zásadním tématem také modré parkovací zóny," má jasno Jakob a jedním dechem dodává, že zaparkovat prostě není kde. Navíc peníze z toho vybrané nejsou podle něj využívány na zkvalitnění služeb v dopravě.

Jak to vyřešit?

Řešení vidí v městské hromadné dopravě. Je však jasné, že to je běh na dlouhou trať. "Přibývá cestujících v MHD, ale spojů je stále stejně. Autobusy a vlaky jsou přeplněné. Málokdo ví, která jízdenka je pro něj nejvýhodnější. Přijde vám to jako ideální stav pro člověka, který se chce ráno dostat do práce a večer domů?"

Kritizovat je hezké. Ještě důležitější je ale předložit řešení, která by situaci změnila. Součástí řešení Jana Jakoba jsou: 

  1. záchytná parkoviště navazující na veřejnou dopravu
  2. propojený dopravní metropolitní systém pro Prahu a Středočeský kraj
  3. navazující spoje všech typů MHD a jejich posílení
  4. jednotný systém jízdenek pro veškerou veřejnou dopravu
  5. wi-fi ve vlacích. Její nedostatek vidí jako zásadní nedostatky.

"Pravdou je, že dostat se autem z Roztok do Prahy je někdy jen pro statečné. Kapacita silnice je omezená. A v jednom místě je dokonce natolik úzká a nebezpečná, že je provoz omezen na třicet kilometrů za hodinu," potvrzuje starosta. Nehody zde sice nejsou časté, ale čas od času se stanou. Naposledy pak před třemi měsíci, kdy zde bohužel při nehodě jeden člověk zemřel.

Jan Jakob
Kandiduje do krajského zastupitelstva za TOP 09, kde začínal jako tiskový mluvčí. V roce 2010 byl zvolen do zastupitelstva Roztok a stal se starostou. O čtyři roky později tento mandát obhájil. Je mu 33 let, je ženatý, má tři děti. Ve volném čase relaxuje vařením, je spoluautorem kuchařky pro děti. Je předsedou celostátní expertní komise TOP 09 pro samosprávu a místopředseda Klubu starostů TOP 09.