Měli byste držet nízkosodíkovou dietu? Ano, pro zdraví vašich ledvin

Měla by sůl patřit do vašeho jídelníčku? Ano, ale omezeně
  |  

Možná uvažujete, zda by se dieta s nízkým obsahem sodíku měla týkat i vás. Inu, doporučená dávka sodíku je pro dospělé 2 300 miligramů. Když hodně solíte, je možné, že tuto dávku dlouhodobě překračujete. Určité množství sodíku tělo potřebuje, když ale množství hodně překračujete, hrozí nebezpečí především vašim ledvinám, koledujete si také o selhání srdce. 

Dietu bez přebytku sodíku bychom měli vlastně držet všichni. Nebo aspoň snažit se omezovat příliš mnoho soli v naší každodenní stravě. Denní doporučená dávka sodíku je 2 300 miligramů, což odpovídá malé lžičce. Když limit překračujete, je na místě omezit sůl. Při nízkosodíkové dietě by se měla hladina přijatého sodíku pohybovat jen na 1 500 až 3 000 miligramech na den.

Co se děje se sodíkem v těle, k čemu je dobrý? Sodík je v těle zpracováván ledvinami. Ty jsou tedy zodpovědné za to, kolik sodíku proudí ve vaší krvi. Když ledviny zjistí, že sodíku v těle máte málo, trochu ho uskladní a pomůžou tělu správně fungovat. Když je sodíku v těle naopak příliš mnoho, ledviny jeho přebytečné množství odplaví v moči. Někdy ovšem nedokáží odplavit dostatek sodíku přirozenou cestou. Sodík se může z těla dostávat také potem.

Co se stane, když máte přebytek sodíku? 
Nejčastějším negativem nadbytku sodíku je hypertenze, tedy zvyšování krevního tlaku, které nastává v důsledku zvýšeného vylučování a následné ztráty draslíku. Nedostatek tekutin, který je způsobený častým vylučováním, může vést k infarktu či mrtvici. Dalším negativním působením je gastritida nebo žaludeční vředy. 

Bez sodíku to ale také nejde. Je nutný při tvorbě červených krvinek a kyseliny chlorovodíkové v žaludku, bez které bychom nemohli trávit. Zároveň sodík stimuluje činnost ledvin. Zabraňuje i tvorbě ledvinových kamenů. Působí proti svalovým křečím. 

Jak držet nízkosodíkovou dietu
Začínejte postupně. Neomezujte naráz všechno, na co jste byli dříve zvyklí. Můžete začít tím, že se vrhnete do vaření oblíbeného jídla, ale přidáte o polovinu méně soli než obvykle. Vyhněte se jedení ve fast foodu nebo restauraci, sůl se obvykle přidává nejen do dezertů, ale i do každé ingredience hlavního jídla. Doma máte přehled o tom, kolik soli do jídla přidáte. Používejte také čerstvou zeleninu (nebo mraženou) a ovoce, nepoužívejte polotovary.

Vyhnout byste se měli ošetřenému, solenému zabalenému masu. Tedy všem párkům, klobásám, sušenému hovězímu masu. Uzeniny celkově nejsou zdravé, ale ty solené a ošetřené navíc obsahují mnoho soli. Raději kupujte výrobky, které jsou z 90 procent maso nebo si vyberte místo uzeniny kuřecí či hovězí maso, které si ugrilujete. Tak nebude obsahovat žádné přidané látky včetně soli. Nekupujte také konzervy ve slaném nálevu, i kdyby to byla zelenina.

Vyměnte sůl. Za co? Bylinky
Nemusíte do každého jídla přidat hodně soli, aby mělo nějakou chuť, je spousta kořenících směsí bez přídavku soli. Jako třeba kari nebo koření na steak. Místo soli můžete použít i trochu balsamica. Používejte více pepř než sůl. Sladkokyselé chuti docílíte tak, že přidáte do pokrmu citronovou šťávu. Můžete si také připravovat domácí dressingy a omáčky, jídlo ochucujte jimi nebo čerstvými bylinkami. Sůl pak automaticky omezíte. 

Maso a zeleninu můžete marinovat. Nejlepší je přitom používat mimo citron také česnek, cibuli a olivový olej. Tyto přísady jídlo skvěle namarinují. Budou mít skvělou a výraznou chuť. Pozor na potraviny, které se tváří, jako že sůl neobsahují. Sůl najdeme i v potravinách, jako je mléko a chleba. Tam může být na jednu porci i 130 miligramů sodíku! Nezapomeňte, že sůl je i ve sladkých potravinách, protože zvýrazňuje chuť. 

Tipy

  • Na potravinách vždy hledejte nápis "snížený obsah sodíku", to znamená, že v porci dané potraviny by mělo být méně než 140 mg sodíku.
  • Zkuste také potraviny s označením "bez sodíku", ty mají méně než 5 mg na porci. Nebo "nízký obsah sodíku", takové potraviny mají méně než 35 mg na porci. 
  • Vždy vybírejte z možných variant "nesolené".
  • Kontrolujte informace na obale. Vybírejte potraviny, v nichž je obsaženo maximálně 5 procent doporučené denní dávky sodíku na porci.

To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru