Jací jsou dnešní školáci? Do první třídy jdou vybaveni mobilem a mají rádi matematiku

Informatika pro děti není žádný strašák, ale třetí nejoblíbenější předmět.
 

Alespoň tak hovoří průběžné výsledky Minisčítání, do nějž se zapojilo již téměř 26 tisíc školáků. Přinášíme několik zajímavých zjištění ze školních lavic.

Minisčítání proběhlo pod záštitou Českého statistického úřadu již v letech 2010 a 2012. Jeho cílem je zapojit žáky 4. a 9. tříd ze škol napříč republikou. Kromě toho, že se z několika jednoduchých otázek o dětech mnoho dozvíme, se samotní žáci učí pracovat s grafy a lépe porozumět statistice.

Matematika je pro středočeské děti 2. nejoblíbenějším předmětem

Výsledky jsou zatím průběžné, neboť žáci je mohou vyplňovat až do pátku 13. listopadu. Průběžná čísla přesto ukazují některá překvapivá a pozitivní zjištění. Když se statistikové žáků ptali na nejoblíbenější předmět, zvítězil na plné čáře tělocvik s 28 %. V Praze a Středočeském kraji byly výsledky stejné jako pro celou ČR.

Překvapení nastává, když se podíváme dále. Navzdory tomu, jak se stále mluví o nízkém zájmu o technické obory, minimálně malí školáci tento mýtus vyvracejí. Matematiku považuje za oblíbený předmět hned 11 % z nich. Ve Středočeském kraji je to dokonce 12 %. Pražské děti zařadily matematiku s 9 % až za informatiku, kterou preferuje 11 % dotázaných.

Ve Středočeském kraji se pak na třetím místě umístila angličtina s 10 %, což odpovídá celorepublikovému průměru. Shodný počet dětí podle celkových výsledků preferuje informatiku. U pražských školáků skončila angličtina s 8,5 % na čtvrtém místě. Podle předběžných výsledků školáci mají angličtinu nejen rádi, ale také ji ovládají. Celkově to uvedlo 82 % z nich, přičemž v Praze a Středočeském kraji platí podobná čísla.

Nejoblíbenější předmět
Pořadí Středočeský kraj Praha ČR
1.

Tělocvik 28,4 %

Tělocvik 28,6 %

Tělocvik 27,7 %

2.

Matematika 12,1 %

Informatika 10,2 %

Matematika 11%

3.

Angličtina 10,3 %

Matematika 9,5 %

Angličtina/Informatika 10 %

Obliba předmětu mnohdy závisí na kvalitách učitele

Další neméně důležitou otázkou bylo zjišťování toho, co má na oblíbenost předmětů podle školáků vliv. Největší vliv přisuzují děti učiteli a to hned 39 % z nich, ve Středočeském kraji dokonce 41 %. Druhým nejčastějším důvodem byl mimoškolní zájem pro 33,5 % školáků, což pravděpodobně souvisí s oblibou tělocviku. Pro základní školy z toho nicméně zatím vyplývají dobré zprávy. Zjevně se stále najdou motivující učitelé, kteří dokážou vzbudit zájem i o náročné předměty.

Konečné výsledky bychom se měli dozvědět po 1. prosinci. V tu dobu bude již možné srovnat nejen regiony, ale rovněž města a školy. Přesně za týden 18. listopadu proběhne losování, při nichž mohou zaregistrované školy vyhrát zajímavé ceny. První tři pojedou na výlet do libereckého science centra iQlandia, čtvrtá vylosovaná třída absolvuje exkurzi v Rádiu Junior Českého rozhlasu a žáci páté vylosované třídy vyhrají plyšového maskota Ušouna. Vítěze vyhlásí Český statistický úřad v pátek 11. prosince na tiskové konferenci v Praze.

Čtěte také:


To nejzajímavější do Vašeho e-mailu

Přihlášení k odběru newsletteru