Spoluautorka Šmejdů vyrazila v Praze do boje

Jak nenaletět podvodníkům? Po filmu Šmejdi se o problematice mluví, senioři jsou však stále ohroženou skupinou. Včera se proto přímo v Muzeu policie ČR v Praze odehrálo divadelní představení.

09.12.2015 - 11:04   |  
V tuto chvíli již rozhání předváděcí akci policista. Všechno na půdě Muzea policie ČR se nicméně odehrávalo pouze ve formě divadla. Důchodcům nikdo nic nenutil a na závěr dostali dárky skutečně zdarma!
Zobrazit fotogalerii (2)

„Dělala jsem různé besedy v domovech důchodců, ale neměly kýžený efekt,“ uvedla pro ČtiDoma.cz Romana Mazalová, psycholožka, spoluautorka filmu Šmejdi a rovněž autorka projektu Nedáme se, v jehož rámci společně s divadelním souborem Jesličky učí seniory, jak odolávat nátlakovým taktikám prodejců. Interaktivní metoda, při které senioři vidí na vlastní oči, co se může stát, a zároveň si i sami vyzkouší jak v rizikových situacích reagovat, je podle ní daleko účinnější než prosté rady.

Senioři si mysleli, že jsou na skutečné předváděcí akci

Tohle jsme zažili taky! Na představení se potvrdilo, že jeho autoři vycházejí z reálných zkušeností seniorů. O přestávce se ČtiDoma.cz například svěřila jedna babička s tím, jak nenaletěla cestovní kanceláři. Podívala se na internetu na reference a zjistila, že na ubytování jsou senioři jak jinak dotlačeni na předváděcí akci.

Projekt původně započal v Královehradeckém kraji. Nyní si odbyl premiéru v centru Prahy, ale dostali se na něj senioři i například z Horních Počernic. Inscenace je vskutku propracovaná. Na úvod vezme seniory na předváděcí akci, kterou po chvíli utne uniformovaný policista. Policejní muzeum asi nenavodilo zcela perfektní atmosféru. Podle Romany Mazalové se jim totiž dříve často stávalo, že senioři si divadlo spletli se skutečnou předváděcí akcí. To se ale akce konala například v přednáškových místnostech či restauracích.

Šmejdi jsou nuceni zkoušet nové taktiky. Číhají i tam, kde jejich činnost působí zcela legálně

Prevence zaměřená na seniory probíhá i například v městské části Praha 6. Zrovna včera probíhalo ve Villa Pellé promítání filmu Šmejdi ve spojení s přednáškou zástupců Policie ČR. Jednalo se o poslední tečku za přednáškovým cyklem "Bezpečná ulice". Minulý týden zase na šestce završilo 42 absolventů 2. cyklus vzdělávacího programu Senior akademie, na níž MČ Praha 6 spolupracovala pro změnu s Městskou policií hl.m. Prahy. Senioři se v jejím rámci učili bezpečnému chování v krizových situacích.

Představení trvalo zhruba dvě hodiny, což se ale jindy liší v závislosti na velikosti seniorského publika a jejich ochotě zapojit se. Série scének babičky a dědečky provede nejen předváděcími akcemi, ale celou řadou nástrah moderního světa. „Ale vždyť mají stánky v obchodním centru!“ vyhrkne v jednu chvíli divačka. Právě se před ní odehrála scénka, kdy prodejkyně s parfémy odchytí na ulici dědečka. Od úvodního navonění dojde až k tomu, že dědeček si odnáší dvě voňavky za 500 korun, které původně vůbec nechtěl ještě s pocitem, že ušetřil.

„Ano, mají stánky v obchodním centru a bohužel s tím nejde nic dělat,“ dosvědčuje Mazalová. Nutno podotknout, že tito prodejci neútočí pouze na seniory. Sama jsem se dvakrát stala „obětí“ podobné situace. Jednou se mi pokoušeli prodat ony zmiňované parfémy, podruhé mi po vyleštění nehtů intenzivně tlačili pečující přípravky na ruce. Jsou to také ještě šmejdi? „Důležité je, zda jste si danou věc chtěli jít koupit nebo nikoliv. Nabídka, která jde za vámi, bývá obvykle mnohem dražší,“ vysvětluje Mazalová.

Kromě toho jak odolat prodejci, seniorům soubor společně s policistou Janem Čížkovským předvedli, co se může stát, když si pustí neznámou osobu do bytu. Stává se totiž velmi často, že důvěřivý senior naletí podvodníkovi vydávajícímu se např. kamaráda vnuka nebo člověka v nouzi. Následně už řádění zloděje nedokáže zabránit.

Projekt je finančně podporován Ministerstvem vnitra. O jeho rozšíření se uvažuje i do dalších krajů České republiky.

A jaké jsou základní rady pro seniory, které v divadle zazněly?

  • Přijde-li vám domů obálka s pozvánkou na předváděcí akci, zmačkejte ji a zahoďte, případně ještě kontaktujte policii. V žádném případě si text pozorně nepročítejte, mohl by ve vás vzbudit zvědavost.
  • Pokouší-li se vás na předváděcí akci pozvat po telefonu, vůbec se s nimi nebavte. I negativní odpověď ve smyslu "tento týden se mi to nehodí", je pro prodejce kladnou reakcí. Prodejci jsou na nejčastější typy výmluv školeni. Nemá proto smysl s nimi diskutovat. Řešením je položit telefon.
  • Pokud se na předváděcí akci nedopatřením dostanete, odejděte pryč a volejte 158.
  • Pokud si přeci jen něco koupíte, odstupte do 14 dnů od smlouvy.