Plánovaná letiště děsí Středočechy. Bojí se hluku a smogu

Budoucí přistávací dráha
Zobrazit fotogalerii (5)
 

Letiště Vodochody je dlouho diskutovaný problém, který zřejmě nemá řešení, jež by uspokojilo všechny zúčastněné. V současné době to vypadá, že se stavět bude. Co na něj říkají místní a zástupci iniciativy „Stop letišti Vodochody?“  

Martin Kačur - ředitel Letiště Vodochody: Soud zamítl kasační stížnosti obcí, pořád je ve hře kasační stížnost Ministerstva životního prostředí, musíme počkat, jak se s ní soud vypořádá. Tím, že stížnostem nebyl přiznán odkladný účinek, platí původní stanovisko EIA, pokračujeme tedy v přípravě. Požádáme Ministerstvo životního prostředí o takzvaný koherentent, to znamená, aby nám dali stanovisko, že předložené dokumenty do územního řízení jsou stejné jako ty doložené v EIA, a postupně zažádáme o územní řízení na jednotlivé stavby. Projekt bude spadat pod různé stavební úřady. Zdrží se i případná stavba, a to především kvůli současným soudům. Odhaduji, že minimálně ještě 5 let se budeme trápit se schvalováním záměru, než „poprvé kopneme“. Ať je odpor nebo neodpor k letištnímu projektu, tak kdekoli byl letištní projekt realizován, přispěl k rozvoji území. Dopad na lokální ekonomiku, pracovní místa a na celý region je obrovský, ve většině případů pozitivní dopady převažují ty negativní.
Model budoucího rozšíření letiště, celý projekt by měl vyjít na 3 miliardy korun

Výzkum EIA, podle kterého by rozšiřování letiště nemělo nic bránit, napadlo jako první Ministerstvo životního prostředí, které jej zrušilo. Pražský soud ale loni v prosinci rozhodl, že posudek platný je. Proti rozsudku uveřejněnému letos v březnu se starostové a iniciativa „Stop letišti Vodochody“ ihned ohradili. Začaly padat kasační stížnosti, ty podaly obce: Zlončice, Dolany, Panenské Břežany, Bašť, Kozomín, Líbeznice, Měšice, Postřižín, Úžice, Máslovice, Chvatěruby, Kralupy nad Vltavou a Ministerstvo životního prostředí. Všechny, kromě té, které podalo ministerstvo, byly zamítnuty minulý týden.

Jak se na celou záležitost dívají místní? Z ankety mezi obyvateli v Odolené Vodě, které se letiště

V současné době se zde zalétávají nejrůznější stroje

dotýká asi nejvíce vyplývá, že zdejší jsou spíše pro letiště. Problém nastává, zajdete-li za lidmi z městské části Dolínek. Ti jsou většinou proti výstavbě. Dolínku by se nejvíce dotklo zatížení hlukem i světelným smogem. V okolních obcích je to obdobné, věřejnost se radikálně dělí na přívržence a odpůrce, zlatá střední cesta většinou neexistuje. Marek Lenhart z Úžic je například pro výstavbu. "Jen ať už to stojí, spousta pracovních míst, investice do infrastruktury, výstavba nových obchodů, zlepšení dopravního spojení s Prahou a další. Už probíhají zátěžové testy na hluk při zvýšené frekvenci přeletu nad naší oblastí a zas tak hrozné to není," říká.

O Letišti Vodochody jsme psali již v minulosti. Z článku vyplývá, že by škola, která je v těsné blízkosti Aera, spolupracuje s ním, další spolupráci a rozšíření učebních oborů jedině uvítala. Zástupci "Stop letišti Vodochody" jsou jednoznačně proti výstavbě. Postaví Penta ve Vodochodech mezinárodní letiště?
Budoucí letištní areál

A co by obyvatelé Odolené Vody ocenili? Zlepšení infrastruktury, dopravy, sjezd na dálnici nebo třeba případnou výstavbu supermarketů či zábavního centra. Zda celá stavba klapne, je zatím ve hvězdách. Podle názoru ředitele Martina Kačura to potrvá ještě minimálně pět let, než se začne stavět. Projekt by měl vyjít na tři miliardy korun.

Iniciativa Vodochody se letišti brání zuby nehty, podle jejích představitelů je rozšiřování nepřijatelné a jeho výhody nevyváží negativní dopady leteckého provozu. Pozitiva, která letiště slibuje, vlastně podle mluvčích „Stop letišti Vodochody“ nejsou výhodami. Vodochody hovoří především o rozšíření pracovních míst, letiště ale bude potřebovat převážně specialisty, které oblast údajně není schopná nabídnout. Ať jste tedy pro nebo proti letišti, ještě chvíli si počkáte.

Hluk z letiště lidi umí potrápit
Na hluk z přistávajících a vzlétajících letadel si stěžují lidé kolem všech letišť. Například ti z okolí Letiště Václava Havla podali 11. května opět stížnost. Ministerstvo životního prostředí však podle nich na jejich podněty nereaguje. V této oblasti je nejvíce zatížená zřejmě obec Horoměřice. „Kdysi jsme tam byli na dovolené, měla jsem ještě malé děti a do Horoměřic jsme zavítali na měsíc. Letadel tam bylo opravdu hodně a létaly velmi nízko, bylo to pro mne depresivní místo a nechtěla bych tam žít. Dneska bydlím na Praze čtyři a letadla se nad námi chystají na přistání, to mi nevadí, jsou věci, na které se dá zvyknout. V Horoměřicích bych ale bydlet nechtěla,“ říká Martina Bačvářová z Prahy 4.

A i v jiných obcích se bojí, že dopadnou jako Horoměřičtí. Rodina Kovářů bydlí v Klecanech. Přes ně občas letadla na Letiště Václava Havla létají, mnohem blíž však mají Vodochody, takže se bojí dvojí zátěže. "Hodně záleží, kudy povede plánovaná přistávací dráha. Pokud při stavbě dodrží plány, určitě se nás to dotkne. Teď jsme dostavěli rodinný dům, co když se stane neobyvatelný," ptá se matka Anna Kovářová. Její muž se na druhou stranu těší, že se bude chodit na letadla dívat.

Libor Vytočil zase bydlí v Českém Brodě. Když se začalo mluvit o tom, že by u Milovic mohlo časem vzniknout také letiště, zpozorněl i on. "Mám stejné důvody jako všichni. Bojím se hluku, vyšší dopravní zátěže, světelného smogu. Odešel jsem z Prahy do menšího města, abych měl klid a hezký život."

O plánovaných změnách v Milovicích píšeme v článku Kraj vypoví smlouvu na Milovice, opozice protestuje.

Libor Holík - bývalý starosta obce Panenské Břežany, zdejší obyvatel: Kasační stížnosti podaly obce i Ministerstvo životního prostředí k Nejvyššímu správnímu soudu, MŽP ještě nedostalo odpověď, ale nám to poslali pátého. Rozhodnutí nemůžeme pochopit, nechápe ho ani naše právní oddělení. Proč jsme my jako obce nemohli podat kasační stížnost, mohly ji podat pouze spolky nebo občanská sdružení. Původně nám bylo řečeno, že stačí, aby ji podaly obce. Soud rozhodl, že kasační stížnost nám byla zamítnuta, protože Letiště Vodochody uvedlo, že když letiště nepostaví, vznikne jim škoda asi 140 milionů. No, a my jsme žádnou škodu nevyčíslili, tím pádem naše kasační stížnost není platná. Nám tady škody ale vznikají, například ceny nemovitostí jdou dolů, to jsou desítky milionů, škody na zdraví se ani vyčíslit nedají, takže nechápeme usnesení Nejvyššího správního soudu. Dalším důvodem podle soudu je, že obce jako takové nejsou podle soudu dotčeným subjektem. Nyní se bude podávat žaloba k Ústavnímu soudu.

                       Anketa z internetové diskuze

Tomáš Core: Štve mě ta neskutečná zaostalost Odolky ve službách, předražených vesnických samoobsluhách, kde nic neseženete, tak musíte jezdit nakupovat jinam. A v neposlední řadě absence nájezdu na D8, díky čemuž musím při cestě ráno do Prahy stát hodinu v koloně ve Zdibech. Zažil jsem leteckou výrobu v Aeru, kdy přelétaly 39tky nad obcí, ve fabrice neustále túrovaly motory a tak nějak to nikomu nevadilo. Nemyslím si, že teď by to mělo být ve spojitosti s nízkonákladovým letištěm horší. Kdyby byla Odolka městem nejen v názvu, ale i vybaveností, byl bych možná proti, ale takhle ne.


Ladislav Šťastný: Jsem taky pro. Pochmurné město ožije a snad se dočkáme i nějakého supermarketu.

Pavla Beilová: Rozhodně jsem pro, nejen že by nám to přineslo nový dálniční přivaděč, ale i pracovní příležitosti, pravděpodobně lepší dostupnost veřejnou dopravou. Vidím na tom jen samá pozitiva.

 

Jirka Čtwerec: Jsem pro, protože se chci chodit se svými dětmi koukat, jak startují nebo přistávají Airbusy a Boeingy. Na Letiště v Ruzyni to máme daleko. A děti už se dlouho ptají, kdy tady budou, ty čarodějné kočáry, létat. Ta letadla vůbec nemají létat a přesto létají. Je v tom hluboké ponaučení, které chci dětem předat.

 

Iveta: Vzhledem k situaci, že jsem se již pár obdobných diskuzí zúčastnila a byla jsem doslova lynčována za svůj osobní názor, posílám takto soukromou zprávu. Pokud píšete objektivní článek, stálo by za to se spojit i se zástupci STOP letiště Vodochody, kteří vám jistě dají ještě relevalentnější důvody než já - jakožto prostý občan. Takže, bydlím přímo v Dolínku, kterého by se výstavba letiště a přivaděče dotkla nejvíce. Bojím se hluku, smogu i toho světelného, emisí, které nemohou v kombinací se sjezdem splnit zákonné hlukové normy. Mimochodem odhlučnění při výstavbě přivaděče na D8 udělat nelze - nevejde se tam. To, že není na Odolce pořádný supermarket, nevyřeší přítomnost letiště. Mohou za to určití lidé z jedné nejmenované politické strany, kteří tomu stále kvůli svému osobnímu prospěchu brání (veřejné tajemství). Zprovozněním letiště totálně zkolabuje doprava v Odolce, nájezd na D8 bude pernamentně stát, protože přednost bude logicky z dálnice. Ulice Pražská a ke Stadionu budou neobyvatelné. Už nyní je centrum Dolínku přetíženo dopravou z lomu. Fronty od Zdib se přesunou do Odolky. Bohužel lidé, kteří bydlí ve spodní části Odolky, se chovají způsobem "po mně potopa" a "co se mě netýká, to mi nevadí". Ještě k případnému zaměstnání na letišti. Pokud by se opravdu rozšířilo, určitě nějaká volná místa vyprodukuje. Nicméně bude se jednat převážně o specifické odborné pozice typu letecký inženýr, mechanik a podobně. Ostatní budou řešeny formou outsourcingu nebo agenturního zaměstnávání (vyjde to levněji). Jsem z praxe, takže vím, o čem mluvím, a slibování hory volných pracovních míst je bohužel jen "mazáním medu kolem pusy". Podmínky pro splnění EIA, aby mohlo letiště vzniknout, jsou asi takové, jak kdyby měla téct voda do kopce sama, což nelze. Takže i realizace takovéhleho megalomenského projektu v hustě zasídlené zóně je holý nesmysl a hazard s lidským zdravím tísíců lidí. Pevně věřím, že naše soudy budou mít tzv. "selský rozum" a tomuto nesmyslnému projektu dají jednou pro vždy STOPku.

 

Jaroslav Malý: Také jsem pro, protože z letiště sem začne jezdit MHD mnohem častěji. Vyroste doufám nějaké obchodní a zábavné centrum a v neposlední řadě přibude dostatek pracovních pozic. A hlavně bude konečně vybudován nájezd a sjezd na dálnici.

 

Jakub Bochin: Jsem taky pro. Znamená to nejen zlepšení infrastruktury, více nízkopodlažních spojů a nočních spojů, zvýšení zaměstnanosti a lepší služby. Je jasné, že se zvýší i negativní dopady jako hluk a světelný smog, ale když člověk bydlí v těsné blízkosti Prahy, navíc na místě, kde letiště už napůl je, musí s něčím takovým počítat.

 

Lukáš Veleještěr Hrabý: Jsem vodolak a jsem pro. Jelikož letiště je od toho, aby se z něj létalo. A plynou z něj jen pozitiva, ať už pracovní pozice či infrastruktura, a co se týče znečištění či nehod, tak ta letadla už nad námi létají. Vede zde koridor na Ruzyni, tak co se změní?

 

Monika L.: Jsem proti letišti - hluk, zhoršení ovzduší, nárůst dopravy - další zhoršení ovzduší, případný nájezd na dálnici - zhoršení životních podmínek lidí z Dolínku a Čeňkova, jak jsou teď zácpy u nájezdu ve Zdibech, tak budou tady, stojící auta v kolonách - to vše znovu zhoršení ovzduší.

 

Marie Nytrova: Odolena Voda je moje bydliště 52 let, jsem pro letiště, letadla k Vodolce prostě patří a čím víc, tím lépe.

 

Lucie Christová: Letiště má určitě své výhody i nevýhody a těžko říct, co převažuje. Pro každého je priorita někde jinde - někoho víc zajímá sjezd na dálnici, někoho naděje na obchod typu Penny nebo Lidl a pro někoho zas dopad na ovzduší, které tu dýcháme a dýchat budeme. Tak jako tak je ale jisté, že letiště dřív nebo později bude.

 

Ludek Souhrada: Proti letišti jako takovému nemám vůbec nic. Čeho se bojím, je nárůst dopravního zatížení v Odolce, omezení parkovacích míst. Prostě všechno, co z té ospalé pohody, kdy v klidu můžete vypustit dítě před barák, protože víte, že v místním provozu ho nic nepřejede, udělá peklo.

 

Jaký názor na letiště máte vy? Napište nám na e-mail pisupro@ctidoma.cz, zajímá nás to!