Zasypaná silnice na Štěchovice i propadlá estakáda. To byl týden ve středu Čech

Průjezd je doslova životu nebezpečný
 

Uplynulý týden ve středu Čech byl opět plný událostí. Velkou roli hrálo počasí, věnovali jsme se dopravě, například plánované tramvajové lince do Vestce, podívali jsme se na zoubek i vědeckotechnickému areálu v Buštěhradu.

Takto vypadá estakáda nyní...

V uplynulém týdnu sehrálo důležitou roli počasí. Silné bouřky a přívalové deště totiž způsobily několik problémů. Přívalové deště mohutně řádily na pražském Ládví, v podvečer zde byla dokonce i odkloněna autobusová doprava, v Praze hasiči vyjeli k 40 případům, převážně zatopení sklepů, ve středu Čech pro změnu k popadaným stromům.

Asi největší drama zažily Vysočany, kde se propadla estakáda (tedy vozovka navazující na most, který propojuje Prosek a Vysočany). V kráteru skončila dvě vozidla. A přestože první zprávy hovořily o tom, že silnice bude uzavřená jen pár hodin a podaří se ji rychle opravit, estakáda je dodnes neprůjezdná. Na místě se totiž propadla kanalizace a oprava bude trvat několik měsíců.

Další dopravní komplikace potkaly silnici 102, která vede z Prahy do Štěchovic. Právě mezi Davlí a jimi se na silnici sesula zemina. Hromada hlíny, bláta a kamení místy dosahovala jednoho a půl metru, a silnici tak zcela uzavřela. Přestože na místo se téměř okamžitě vypravili hasiči, aby překážku odstranili, řidiči museli místo složitě objíždět.

 

Jízda jen na vlastní nebezpečí

Štěchovická silnice je něco jako táborová bojovka. Opravuje se pravidelně už několik let. Evidentně to však nepomáhá. Už v roce 2005 na nešťastnou silnici 102 napadalo 15 tun kamení, půdy a stromů. Nebyl to zdaleka první průšvih, rozhodně však největší. "K podobným událostem dochází každý rok," přiznala tehdejší starostka Štěchovic Miloslava Vlková. 

Tématu dopravy jsme se v minulém týdnu věnovali poměrně obsáhle. A tak jste si u nás mohli přečíst, že v Čerčanech se mění přednost v jízdě, Mladá Boleslav buduje novou cyklostezku i autobusovou zastávku a že obchvat Prahy chceme, cyklostezky ne.

Nejvíc ohlasu ale vzbudil poslední plán, který vyšel z pera hejtmana středočeského kraje Miloše Petery. Podle něj na dopravu lidí z Jesenice, Vestce a Dolních Břežan do Prahy nestačí autobus, a tak požaduje 2,5 miliardy korun, aby zde cestující mohly vozit tramvaje. Ty by navazovaly na plánovanou linku metra D, jež snad někdy bude končit v Písnici.
 

Plány jsou opravdu velké

Ale abychom nemluvili jenom o dopravě. Zajímavou zprávou určitě je, že u Buštěhradu vyroste obří vědeckotechnický areál, který přitáhne špičky nejen z Čech, ale i z Evropy. Spolkne zhruba 800 milionů korun a není náhodou, že projekt připravuje koncern Trigema. Na více než jedenácti tisících metrech čtverečních využitelných ploch vyrostou moderní prostory pro vývoj a výzkum, kanceláře, podnikatelské inkubátory nebo třeba velké střešní terasy se zelení.

Jestli ale podobných projektů v regionu bude víc, záleží i na politicích. Proto jsme se kandidátů na hejtmana ptali, jak zajistit, aby byl kraj vhodným místem pro investice velkých firem. Odpovědi vás možná překvapí.

Ke konci týdne překvapil i ministr financí Andrej Babiš, který přislíbil, že školy kolem Prahy dostanou 350 milionů korun navíc. Potěší to zejména ty obce, ve kterých se žáci do škol nevejdou, a tak se musí učit například v kontejnerových školách.