Modré zóny: V Praze 8 nevědí, kolik vlastně mají parkovacích míst

Díry nevadí, hlavně, že jsou modré čáry
Zobrazit fotogalerii (2)
 

Praha 8 se chystá na modré zóny. Placené stání se naplno rozběhne v říjnu. Na internetu se množí legrační fotografie „modrých ulic“ i obavy lidí z toho, kolik a kdy zaplatí za návštěvu třeba u rodičů nebo za abonentní parkování!

Modré zóny stále vyvolávají mnoho emocí u Pražanů i Středočechů. "Proč by měli abonenti (vlastníci bytů, kteří v nich nemají trvalé bydliště) platit více než rezidenti (ti, kteří v místě bydliště trvalé bydliště mají)? A z jakého důvodu je potřeba nasypat do městské pokladničky 40-60 korun za hodinu v případě, že jedu například na návštěvu?" ptají se lidé.

Alice Máslová z pražské Palmovky má jasno. "Nemám trvalé bydliště v bytě, který jsem koupila, vede mne k tomu řada důvodů, které jsou natolik závažné, že jsem se rozhodla nepřehlásit se. Teď tedy budu muset platit 6 tisíc korun ročně za auto, které v podstatě takovou cenu ani nemá," povzdechla si. K rozhodnutí ji vedou i další důvody - tato městská část není příliš bezpečná a ani neví, zda drahé stání před jejím domem opravdu bude k dispozici, zda auto ještě ráno najde nebo nebude náhodou vykradené. Pokud by Alice chtěla parkovat v ulici, ve které modrá není, musela by denně popojet pro svůj vůz dvacet minut tramvají! A navíc není jisté, že by zde mohla parkovat i v budoucnu. I na Praze 9 se totiž uvažuje o zřízení parkovacích zón.

Podle slov starosty Prahy 8 Romana Petruse není radnici znám počet parkovacích míst a krok uvedení modrých zón v platnost by měl pomoci tomu, aby lidé přestali parkovat na veřejných prostranstvích. "Počet parkovacích míst není znám. Je to hodně dáno tím, že kromě legálních parkovacích míst se léty rozmohl i nešvar stání na veřejných prostranstvích. To se týká všech lokalit Kobylis, Karlína  i Libně. Parkovací zóny by mohly pomoci tento nešvar vymýtit.“

Roman Petrus, starosta Prahy 8
Proč abonenti zaplatí tolik? To se můžete dočíst na radničním webu, kde vše vysvětluje starosta Prahy 8 - Roman Petrus. V poslední době se hodně lidí ptá, proč jsou v některých oblastech rezidenti zvýhodnění oproti nerezidentům, když například získají výrazně levněji parkovací oprávnění pro zóny placeného stání. Odpověď je poměrně jednoduchá. Zastupitelstvo Prahy 8 je totiž tvořeno na základě hlasů lidí, kteří mají v naší městské části trvalé bydliště. Je proto jeho povinností hájit především jejich zájmy. Rezidenti navíc přinášejí finanční prostředky do našeho rozpočtu. 

Příjmy naší městské části jsou totiž přibližně z 90 procent tvořeny dotacemi od hl. m. Prahy a od státu. Finanční příspěvek od státu je určený na výkon státní správy v přenesené působnosti. Jeho výše závisí na počtu lidí, kteří mají na Praze 8 trvalé bydliště. Počet rezidentů ovlivňuje i velikost dotace od hl. m. Prahy, i když má na ni vliv například i velikost ploch zeleně ve správě městské části a rozloha MČ. 

Naopak nezískáváme finanční prostředky za lidi žijící na Praze 8, kteří zde však nemají své trvalé bydliště. Získávají je totiž obce či městské části, kde mají trvalé bydliště. Nerezidenti však mohou využívat velkou část služeb, které poskytujeme, jako je například správa a úklid veřejných ploch a pořádání velkého množství volnočasových akcí. Je proto spravedlivé, že rezidenti jsou v některých oblastech zvýhodnění oproti nerezidentům například při už zmíněné registraci parkovacích oprávnění. 

Závěrem bych chtěl zdůraznit, že jako starosta Prahy 8 mám především odpovědnost k občanům této městské části, a nikoliv k lidem, kteří v ní nemají své trvalé bydliště. 

Dle nepotvrzených informací bylo ale vydáno více parkovacích karet, než je oficiálních míst k parkování. Přesná čísla zatím nejsou známá, žadatelů každým dnem přibývá. Účinky modrých zón vyhodnotí pražský magistrát. "Zřizovatel modrých zón, což je magistrát, říká, že první půlrok je povinen monitorovat a zjišťovat účinky zavedení parkovacích zón. Následně je bude vyhodnocovat. V případě nutnosti pak mohou vzniknout i další oblasti pod parkovacími zónami. Ostatně již nyní nám leží na stolech petice asi ze tří oblastí, že chtějí připojit k modrým zónám,“ dodává Petrus.

Pomoc místním, nebo plnění kasičky? Rezidenti zaplatí v Praze 8 dvanáct stovek ročně, osoby starší 65 let potom za parkování dají 360 korun. Máte-li automobily dva, vyjde vás tahle radost na 12 tisíc. Tedy desetinásobek toho, co dáte za jeden automobil. Pokud jste vlastníkem nemovitosti, ve které ovšem nemáte hlášen trvalý pobyt, zaplatíte 6 tisíc korun. Nezoufejte, v Praze 7 abonenti zaplatí dvojnásobek.
  • Trvalý pobyt je základní podmínkou k vydání rezidentního parkovacího oprávnění. Bez něj nelze rezidentní POP vydat.
  • Vlastník nemovitosti na území naší městské části bez trvalého pobytu je abonentem a má nárok na abonentní parkovací oprávnění při splnění předepsaných podmínek, zaplatí ale ročně 6 000 korun!
  • Parkovné pro návštěvníky udává pásmo, do kterého místo spadá. Pro Karlín a dolní Libeň to je 60 Kč/hod. V Kobylisích a Ládví zaplatíte 40 Kč/hod.


Jeden příběh za všechny
Obyvatelka Prahy 8 řeší zásadní problém. Je již v důchodu, její manžel má trvalé bydliště na chatě, zároveň má právě manžel na sebe napsané i auto, které žena užívá. Ona má ovšem trvalé bydliště v Praze 8. Ač se jedná o společný majetek manželů, mají smůlu. Jedinou možností zůstává přepis vozu!
 

Účinky modrých zón se budou vyhodnocovat a monitorovat průběžně. Na základě výsledků navrhne městská část magistrátu případné další kroky, které by bylo potřeba udělat. Jedná se například o situaci, kdy by se zóny minuly účinkem nebo kdy by lidé nechávali své automobily v již neznačených, vzdálenějších ulicích. Ty byly vybírány tak, aby pěší cesta k metru trvala 15 a více minut. V Praze 8 jsou zóny platné od 1. října, je to i kvůli tomu, aby lidé měli šanci nakoupit registrace i celé září. K vydávání karet dochází postupně.