Umíte odolat reklamě? Podívejte se, jak funguje

Jste snadnou obětí reklam? Možná to ani nevíte...
 

Máte pocit, že na vás reklamy nefungují? Nebo jste naopak někdo, kdo rád zkouší, jak moc v reklamě lhali? Známe nejlepší české reklamy a víme, jak se nestat jejich obětí.

Reklamy jsou nedílnou součástí našeho každodenního života. Jsou tak běžné, že je už ani nevnímáme a tvoří jakýsi šum v pozadí. Občas z temného šumu ale vystoupí něco, co na nás zapůsobí. A působí dokonce i reklamy, které za zdařilé ani nepovažujeme.

Jak fungují?

Možná jste slyšeli, že neexistuje nic jako špatná reklama. A vlastně ty úplně nejhorší a nejotravnější reklamy často fungují báječně. Sice je nenávidíte, ale stejně se informace o značce ve vašem mozku zasekne. Dokonce i když k smrti nenávidíte zeleného ufona z Alzy, občas tam něco koupíte. Přestože jste okamžitě přepínali, víte, že XXX Lutz prodává nějaký nábytek. Taky narosto šílené reklamy na Skittles určitě znáte a rozlišíte z toho šumu v pozadí, který moc nevnímáte.

Z onoho šumu vystupují i dobré reklamy, některé se stanou našimi oblíbenými a my se na ně vlastně už těšíme. Klasickým příkladem oblíbené reklamy je vánoční reklama na Kofolu. Ta k českým vánocům prostě už patří. Další možností, jak získat pozornost a vysoupit z řady nudných reklam, je vsadit na vtip.

Ať už jde o relativní nudu, otravu, nebo zábavu, reklamy na nás působí tak či tak. Mozek si uchová třeba jen obrázek loga firmy. Jenže když pak stojíme v obchodu před regálem, podvědomě saháme po tom, co známe z reklamy. Dokonce i když byste si nikdy nekoupili něco, jen kvůli reklamě, právě díky ní víte, že značka existuje.

Nejlepší české reklamy můžeme sledovat zejména na zvýšení zisku značek. Které české jsou ty nej?

  • Orbit- ..na takové to domácí žvýkání. Relativně nová reklama, která se ujala i navzdory tomu, že reálně žvýkačku si dáme spíš venku, než doma. 
  • Pardál- zvláštně vizuálně zpracovaná reklama, která přesně cílí na skupinu, která pivo nakonec koupí.
  • Kofola - český love brand, boduje v reklamě často.  Extrémně ošklivý animovaný pes s předkusem, který šišlá je prostě tak rozkošný, že se hláška: "Dáf fi fofolu?" stala oblíbenou nejen mezi dětmi. 
  • T-mobile s Trojanem - jednoznačně nejvtipnější série reklam i přes (a možná právě díky) skandálu s urážkou Polska. Vánoční verze okouzlila diváky    
  • Fio banka s Kohákem - z vědecky zatím nevysvětlitelných důvodů reklama s Kohákem funguje. Ačkoliv, možná za to může hlavně Vlasta..

Vaše odolnost je to nejdůležitější. Možná, že se rádi nechtáte ovlivnit a opravdu si Fofolu nebo Pardála, či Orbitky koupíte, a asi na tom není nic tak špatného. Problém máte, jestli jste málo odolní, i pokud jde o reklamu na větší věci. Jestli kvůli reklamě měníte operátora, nebo si berete u konkrétní banky půjčku, je to opravdu problém.

Zkuste malé cvičení. Až budete váš nákup skládat na pás u pokladny, zkuste si nejdříve vzpomenout na reklamy na konkrétní výrobky a pak se zamyslete, proč jste je vlastně kupovali a jestli ty věci skutečně potřebujete. Možná jste se totiž právě stali obětí reklamy. No, a na cestě do banky, či k operátorovi se zkuste nejdříve rozhodnout, že si srovnáte všechny podmínky a zkusíte si spočítat výhody a nevýhody oproti ostatním možnostem.