Vzduch je naše moře: První let největšího letiště v České republice

Civilní létání bylo v té době jen pro vyvolené a personál...
Zobrazit fotogalerii (3)
 

První let Piešťany - Praha přistál na pražském letišti 5. dubna 1937. Dnešní letiště Václava Havla bylo vytvořeno na zelené louce, aby převzalo vzdušnou dopravu z letiště Praha-Kbely. Létání bylo v té době jen pro vyvolené, ale o to větší budilo pozornost. Proč byl první let právě ten z Piešťan? 

Hned od svého počátku bylo nynější letiště Václava Havla jedním z nejfrekventovanějších ve střední Evropě. Příběh budování největšího dopravního letiště u nás je plný zajímavostí. Když se v roce 1932 začalo stavět na louce zvané Dlouhá míle, bylo rozhodnuto, že výstavba musí být s co nejmenším podílem mechanizace. V období hospodářské krize rostla nezaměstnanost a větší podíl lidské práce měl situaci alespoň částečně řešit. Paradoxem bylo, že létání si mohl dovolit jen ten nejbohatší. 

Při hledání ideální lokality pro nové letiště se uvažovalo o místech kolem Plzně a Mělníka. Jeden návrh dokonce počítal přizpůsobit střechu Masarykova nádraží pro účel přistávací plochy. 

Dlouhá míle

Kapacita letiště Kbely už přestávala být udržitelnou. Souběžný provoz sloužil pro armádní, sportovní a civilní lety. Proto bylo nutné se porozhlédnout, kde by bylo vhodné stavět nové letiště. Pláň Dlouhá míle kousek od pražské Ruzyně se jevil jako ideální. Důvodem byla rovinatá plocha s velkým prostorem pro budoucí rozšíření letiště a vzdálenost k hlavnímu městu. 

Stavba s rozpočtem 110 milionů korun trvala čtyři roky. Vše bylo hotové podle plánu a dokonce se nevyčerpaly všechny vyčleněné finance. O tom můžeme v dnešních poměrech jenom snít. 

Unikátní stavba

Nové letiště Praha se stalo jedním z nejmodernějších v celé Evropě. Odbavovací hala od architekta Adolfa Benše byla odměněna zlatou medailí na Mezinárodní výstavě umění a techniky v Paříži v roce 1937. Zajímavé je, že z architektonické soutěže, kam se přihlásilo 25 návrhů, nevzešel jeden vítěz. Stavěly se jednotlivé objekty z různých návrhů. Celková podoba letiště je tedy v podstatě kolektivní práce.

Letiště využívalo velmi moderní technologie. Pro lety za zhoršené viditelnosti sloužily dvě dráhy se zapuštěnými sodíkovými svítilnami. Střed byl označen osvětleným kruhem. Na skvělé úrovni bylo i technické vybavení. 

Úpravy terénu trvaly téměř rok a bylo při nich přesunuto na 570 tisíc kubických metrů zeminy. Většina práce se musela obejít bez pracovních strojů, aby bylo v době hospodářské krize zaměstnán co největší počet lidí. 

Let z Piešťan do Prahy

Historicky první letadlo usedlo na novém pražském letišti 5. dubna roku 1937. Let z Piešťan s mezipřistáním ve Zlíně a Brně dorazil v devět hodin ráno. Letadlo Douglas DC-2 Československé letecké společnosti tak odstartovalo 81 let dlouhou historii pražského letiště.

Trasa Piešťany - Praha byla v té době velmi frekventovanou. Luxusní lázně, které slovenské městečko nabízelo, prožívalo obrovský boom popularity. Většinou se jednalo o velmi bohaté občany, kteří svoji společenskou prestiž chtěli povýšit až do nebes. Využívali tak služeb nového letiště, aby navštívili oblíbené lázně. 

Stará Ruzyně

Dnes slouží nejstarší část letiště Václava Havla pro VIP a státní návštěvy. Oficiální název této části letiště je Terminál 3, někteří jí říkají kachlíkárna a další zase Stará Ruzyně. Letiště Praha se od svého prvního roku do dnešní doby zásadně proměnilo. Provoz v roce 1937 činil 13 tisíc cestujích a dnes letiště Václava Havla ročně odbaví přes 15 milionů návštěvníků.