Praha přišla skoro o půl miliardy. Byla špatně uzavřená smlouva úmysl, nebo lajdáctví?

Praha a jí vlastněná Technická správa komunikací (TSK) pronajímá více než dvě stovky reklamních ploch na mostech za nevýhodných podmínek, v důsledku kterých za dobu smlouvy přišla o téměř půl miliardy korun. Tomu se tedy říká hospodaření.

22.11.2018 - 17:30   |  
Na magistrátu to vypadá na pěkný...nepořádek
Zobrazit fotogalerii (3)

Společnost Czech Outdoor ze skupiny BigBoard podle smlouvy uzavřené s TSK před deseti lety platí nájemné dva miliony korun ročně proti 48 milionům korun, které by měla platit podle platných pravidel magistrátu pro pronájem reklamních ploch. Nynější vedení magistrátu podle radního pro majetek Jana Chabra (TOP 09/Spojené síly pro Prahu) smlouvu prověří.

Nevýhodná smlouva, ale...

Smlouvu převzala společnost Czech Outdoor (tehdy News Outdoor) v roce 2008 bez výběrového řízení od předchozího nájemce, firmy QUO. Týká se více než 200 ploch na mostech a lávkách, kde je celkem zhruba 8 000 metrů čtverečních reklamních ploch.

Nájem smlouva stanovila na dva miliony korun za rok. Jak upozornil Vojtěch Razima z organizace Kverulant, stále přitom platí usnesení rady hlavního města z roku 2004, podle kterého má město za pronájem reklamního poutače do velikosti dva na dva metry účtovat minimálně 6 000 korun za metr čtvereční a rok. Za 8 000 metrů reklamních ploch by tak měl magistrát získat každý rok na nájmu 48 milionů korun.

Je to snad jinak?

Smlouva byla v roce 2008 stanovena na deset let a protože ji nikdo nevypověděl, byla letos v souladu s podmínkami automaticky prodloužena. Vypovězení bude podle informací Razimy možné nejdříve v roce 2022.

Podle mluvčí skupiny BigBoard Pavlíny Stránské však údaje nejsou přesné. "Naše společnost má v pronájmu plochy o celkové rozloze 1 100 metrů čtverečních, přičemž spadají do kategorie nájemného nad dva krát dva metry, kde je dle usnesení rady hlavního města nájemné 2 000 korun za metr čtvereční. Nájemné platíme 2,4 milionu korun, námi placené nájemné je tedy vyšší, než nájemné stanovené usnesením rady hlavního města."

Zajímavá propojení

Podle radního Prahy pro majetek Jana Chabra (TOP 09/Spojené síly pro Prahu) magistrát smlouvu prověří. "Skutečnosti uvedené organizací Kverulant prověřujeme a v případě jejich potvrzení budeme jednat o možnosti nápravy. Týká se to jak ekonomické výhodnosti smluv, tak i jejich množství," sdělil. O možném omezení tzv. reklamního smogu, tedy nadměrné reklamy, se již podle něj jedná. Nová koalice má omezení venkovních reklam v programovém prohlášení.

Ředitel organizace Kverulant zároveň upozornil na to, že poradcem bývalého radního Prahy pro majetek Karla Grabeina Procházky (ANO) byl v době prodloužení smlouvy Stanislav Lazar, který byl při převzetí smlouvy společností News Outdoor začátkem roku 2008 jejím jednatelem. "Musel tedy znát podrobnosti smlouvy a její nevýhodnost pro hlavní město," uvedl Razima.

Podezření z korupce

Kolem reklamních ploch v hlavním městě se dlouhodobě vedou spory, podle kritiků je řada smluv na jejich pronájem pro město nevýhodná. Razima před časem podal trestní oznámení na bývalého magistrátního úředníka Ivo Matese, který podle zjištění deníku Právo využíval vozidlo Volvo patřící jedné z firem skupiny BigBoard.

To podle Razimy zakládá na podezření z korupce, protože úředník byl zaměstnancem odboru, který měl na starosti pronájem reklamních ploch. Zástupci magistrátu i firmy BigBoard opakovaně podezření z korupce popřeli. Bývalé vedení magistrátu zvažovalo rovněž ukončení smlouvy na reklamní plochy a mobiliář s francouzskou společností JCDecaux, nakonec se však politici rozhodli počkat do roku 2021, kdy kontrakt vyprší.

Mluvčí TSK Barbora Lišková sdělila, že termín automatického prodloužení se počítá po deseti letech od uzavření původní smlouvy, která byla podepsána v roce 1992. Nestalo se tak proto letos, ale v roce 2012, a výpověď bude možná šest měsíců před skončením navazující další desetileté lhůty, tedy koncem roku 2021. "Do této chvíle nebyla naše společnost ze strany hlavního města Prahy, jakožto vlastníka reklamních ploch, jakkoliv pokynována k řešení předmětného smluvního vztahu," uvedla Lišková.

Klíčová slova: