Praha 5 chce Radlickou radiálu ve stávající podobě. Připomínek je ale spousta

Co říkáte na tento projekt?
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Radnice Prahy 5 chce podpořit nynější projekt stavby Radlické radiály, má k tomu připraveno usnesení, které budou schvalovat radní. Připomínky městské části a občanských spolků mají být doplněny až v navazující dokumentaci tak, aby se stavba nezdržela. Projekt radiály propojující vnější a vnitřní okruh na jihozápadě metropole je nyní v územním řízení.

V Praze 5 od listopadu loňského roku vládne koalice Pirátů a nezávislých, ANO a ODS. V otázce projektu Radlické radiály dosud od koalice zaznívala rozporuplná stanoviska - zatímco zbytek koalice se vyjadřoval pro pokračování územního řízení, pirátský starosta Daniel Mazur uvedl, že by nebylo od věci projekt částečně přepracovat. 

Nyní se koalice domluvila na kompromisu, když plánuje podpořit dokončení stávajícího územního řízení, ale zároveň by chtěla prosadit úpravy pomocí navazující dokumentace, která rozpracovává již schválený projekt.

Chce to i politickou podporu

"Prioritou městské části Praha 5 a zájmem jejích občanů je dokončení probíhajícího územního řízení na stavbu," píše se v důvodové zprávě návrhu usnesení pro radní. Zároveň se v ní mluví o tom, že by se radnice měla snažit prosadit doplnění stavby po jejím schválení. Konkrétně má jít o propojení Butovického a Jinonického tunelu, zakrytí komunikace v úseku mezi Novými Butovicemi a bytovým projektem Botanica a o doplnění cyklostezek a pěších propojení.

Dokument nicméně explicitně říká, že "je nutné postupovat krok za krokem a nezpůsobit další přerušení přípravy" a že je žádoucí, aby politická reprezentace Prahy 5 dala jednoznačně najevo podporu projektu, protože magistrát by jinak mohl upřednostnit jiné investice.

Pokračování do začátku prázdnin

Proti projektu bylo podáno několik námitek z podjatosti jak proti úřadu Prahy 5, tak magistrátu. Skončily na ministerstvu pro místní rozvoj. Na veřejném setkání k radiále vystoupil Alexandr Butovič ze společnosti Satra, která spolu s firmou Pudis stavbu projektovala. Uvedl, že ministerstvo koncem loňského roku výhrady zamítlo a nyní musí o možné podjatosti postupně rozhodnout všechny úrovně samosprávy. "Myslím si, že někdy na začátku prázdnin by mohlo územní řízení pokračovat," uvedl.

Pokud jde o případné změny projektu, jsou podle něj možné. Například v případě spojení Butovického a Jinonického tunelu vznikla studie, která prokázala, že je reálné a pravděpodobně by se vešlo i do stávajícího posudku vlivu na životní prostředí (EIA). Podle Butoviče je ovšem nutné zvážit i nevýhody. "Investiční náklady jsou řádově čtvrt miliardy a předpokládá se, že provozní náklady by stouply o pět milionů za rok," řekl.

Další studie řešila možnost zahloubení komunikace v místě u bytového komplexu Botanica. I to je podle projektanta možné, v závislosti na míře zakrytí by však stavbu prodražilo podle odhadů o 680 milionů až 1,7 miliardy korun.

Napojení na Rozvadovskou spojku

Zhruba 5,5 kilometru dlouhá radiála má navazovat na Rozvadovskou spojku a napojovat se na vnitřní okruh v oblasti Barrandovského mostu. Jejím cílem je zejména svést dopravu z menších komunikací v rezidenčních oblastech. Investorem je hlavní město, náklady jsou odhadovány na 14 miliard korun. Projekt počítá s pěti mimoúrovňovými křižovatkami a třemi tunely, polovina trasy má vést pod zemí.

Proti stavbě se dlouhodobě vyjadřuje část místních obyvatel, podle nichž svůj cíl nesplní a naopak způsobí dopravní komplikace. Částečně za pravdu jim dala studie ČVUT, podle které by za nynější situace nová silnice způsobila další ucpání komunikací kolem Barrandovského mostu. Studie proto navrhla další opatření, například rozšířit napojení radiály na městský okruh z jednoho pruhu na dva, stavebně upravit Barrandovský most či postavit nový most přes řeku. Podle dřívějších vyjádření zástupců sdružení projektantských firem Pudis a Satra, které stavbu připravuje, se projekt drží všech limitů pro danou oblast.

Klíčová slova: