Absolutní průlom v historii železnice: Na české koleje se chystají čínské vlaky

Dopravce Leo Express seznámil veřejnost s designem nových vlaků, jejichž výroba nyní finišuje v halách čínské státní společnosti CRRC. Nové jednotky v korporátním černém nátěru se v České republice objeví ve druhé polovině tohoto roku a budou - pochopitelně - podrobeny důkladnému testování. Jedná se o zcela unikátní projekt, který ještě v České republice nebyl nikdy realizován.

10.06.2019 - 12:00  
Dodány by měly být tři elektrické jednotky
Zobrazit fotogalerii (5)

Leo Express nedávno zveřejnil část interiéru i exteriéru nových vícesystémových elektrických jednotek (viz snímky). Tři vlaky dorazí po moři z Číny do Evropy v polovině tohoto roku a následně budou přepraveny do České republiky, kde budou muset projít procesem homologace. Na jejich originálním designu se podílela česká designérská studia i další čeští a evropští dodavatelé (design je ovšem diskutabilní a ne každému padne do oka). Od českých výrobců pochází přibližně 20 % komponentů nových jednotek.

Pokud vozidla projdou všemi testy, budou následně nasazena na vnitrostátní i mezinárodní spoje. Jednotky mají být „hybrid-ready“, přičemž budou vybaveny pro službu na tratích v celé střední Evropě. Podobně jako německé lokomotivy řady 189, které byly před lety rovněž zamýšleny jako zcela univerzální pro celou Evropu, budou i pro ně ovšem platit určitá omezení, daná rozdílností zabezpečovacích systémů a - jak se ukázalo u německých lokomotiv - např. kolizí poloh jednotlivých snímačů, příp. legislativními restrikcemi. 

Velmi složitý proces

Když v roce 2012 firma Leo Express začínala, prozradil její majitel Leoš Novotný, jak nesmírně obtížné bylo přesvědčit evropské výrobce, aby dodali pouze pět elektrických jednotek. V několika firmách narazil na odmítnutí hned na začátku s odůvodněním kapacitní vytížeností, jinde se ptali - „Jakže? Pět vlaků? Nechcete spíše objednat pět sérií?“

Nakonec uspěl se svým požadavkem u společnosti Stadler, jež sídlí ve Švýcarsku a některé výrobní závody má i v Polsku, kde byly jednotky FLIRT nakonec podle požadavků Leo Expressu vyrobeny. Nyní pro společnost Leo Express vyvinula nová vozidla státem ovládaná společnost CRRC Electric Locomotive, jež je velkým výrobcem s výrobními kapacitami v čínském Zhuzhou. Založena byla v roce 2015.

Řešení jednotek

Vnitřní rozvržení vozu a jednotlivé prvky byly navrženy společností Leo Express tak, aby co nejlépe vyhovovaly potřebám cestujících. Vlaky se budou moci pochlubit novým kuchyňským zázemím, které umožní nabízet širokou škálu čerstvého zdravého občerstvení (a např. také místo pro třídění odpadu). Vozy budou mít nízkopodlažní vstupy pro rodiče s kočárky, handicapované cestující na invalidním vozíku nebo cyklisty a samozřejmostí bude i dostatečný prostor pro objemná zavazadla, lyže a další předměty. Cestující budou moci využít i speciálně upravenou vyšší třídu nebo dětský oddíl.

Smlouva, podepsaná mezi výrobcem a firmou Leo Express, zní na dodávku tří elektrických vlakových souprav a opci na dalších 30 jednotek. Celkově se jedná o investici v hodnotě více než 5 miliard korun. Práce na výrobě prvních třech jednotek nyní spějí do finální fáze.

Další jednotky pro službu v krajích

Firma Leo Express souběžně upravuje také 15 motorových jednotek Coradia LINT, které si pronajala od společnosti Alstom. Jednotky LINT mají od prosince 2019 sloužit na tratích v Pardubickém kraji a na Zlínsku. Všechny jednotky jsou nízkopodlažní, klimatizované, vybavené wi-fi připojením a zásuvkami, včetně portů USB.

Alstom vyrábí tato vozidla od roku 1999 (vyvinuta byla ještě u předchozí firmy LHB Salzgitter v roce 1996). Jednotky Coradia LINT umírněného, příjemného designu jsou nabízena v několika délkových variantách a slouží např. na tratích v Německu, Nizozemsku či Kanadě. Výrobce některé z nich experimentálně osadil i pohonem palivovými články.

Leo Express je soukromá dopravní skupina, která v roce 2012 zahájila provoz vlakových spojů na páteřních linkách v Česku a na Slovensku, od roku 2018 také v Polsku. Provozuje i síť autobusových a minibusových linek v České republice, Polsku, Německu, Rakousku a na Ukrajině. V srpnu 2017 zahájil Leo Express provoz spojů Berlín – Stuttgart a v červenci 2018 dopravu na železničním rameni Praha – Krakov.