Aféra Dieselgate v Česku: Soud uznal stovky milionů jako odškodné

Emisní skandál automobilky Volkswagen začal v roce 2015
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Nárok na odškodnění 636 milionů korun pro majitele vozů koncernu Volkswagen v tzv. kauze Dieselgate uznal zatím nepravomocně Obvodní soud pro Prahu 8. Naftové vozy koncernu byly vybaveny softwarem, který sloužil k manipulaci s emisemi. Volkswagen má jedné části majitelů aut podle březnového verdiktu zaplatit 533 milionů, oznámila firma Safe Diesel, která tyto poškozené zastupuje.

Dalších 103 milionů korun dostanou podle verdiktu poškození zastupovaní firmou DieselGate. Škody Auto, která v kauze také figuruje, se rozhodnutí netýká. Volkswagen se odvolá. Volkswagen prohrál spor s majiteli aut proto, že se v požadované lhůtě nevyjádřil k jejich žalobě.

Soud tedy vynesl takzvaný rozsudek pro uznání. Vyhověl 2 435 lidem zastupovaným firmou Safe Diesel, kteří žalobu podali do 7. září 2018. Nároky byly uznané ve výši 220 000 Kč na jednoho zákazníka, spolu s úrokem z prodlení a s náklady řízení.

Jde o průlomový rozsudek

"Jde o průlom v evropské větvi této aféry, je to první úspěch poškozených spotřebitelů sdružených v hromadné žalobě v Evropě. Podařilo se nám prosadit stejné odškodnění jako v USA, čehož chceme dosáhnout i pro další tisíce spotřebitelů, jejichž nároky jsme podali k soudu později nebo je teprve podáme. Již ve středu rozšíříme žalobu na VW a Škoda Auto o dalších více než 600 spotřebitelů," uvedl právní zástupce Safe Dieselu František Honsa.

Aféra vypukla poté, co americká Agentura pro životní prostředí (US EPA) zveřejnila informaci o tom, že německá automobilka Volkswagen vybavila své automobily s dieselovými motory TDI softwarem, který rozpoznával, že motor pracuje v režimu odpovídajícím požadavkům laboratorních testů výfukových plynů a změnou nastavení motoru dočasně snižoval množství vznikajících oxidů dusíku (NOx), aby její vozy splnily zákonný limit.

Podle dalších informací uspěli i poškození zastupovaní firmou DieselGate. Klientům DieselGate to oznámili její jednatel Martin Kodýdek a David Kuboň, partner advokátní kanceláře KLB Legal, která s DieselGate spolupracuje.

Společnost Porsche Česká republika jako importér značek Volkswagen, Audi a Seat není podle mluvčího Jana Klímy stranou ve sporu, a k soudním řízením se tedy nemůže podrobně vyjadřovat. "Podle našich informací Volkswagen AG proti nepravomocnému rozsudku podá opravný prostředek, protože soud žalobu a kvalifikovanou výzvu doručoval v rozporu s platným evropským právem. Věříme, že odvolání Volkswagen AG bude úspěšné. Jsme přesvědčeni, že rozsudek bude zrušen a žaloba bude nakonec zamítnuta," řekl.

Částka 220 000 Kč je odvozená od modelu odškodnění v USA, kde VW už dříve dobrovolně vyplatil postiženým spotřebitelům až 10 000 dolarů a zároveň jim nabídl opravu či zpětný odkup vozidel s upravenými motory.

Celkový počet spotřebitelů, kteří v ČR své nároky vůči automobilkám uplatňují, k dnešku převyšuje 7 000 lidí. Vozidel s upraveným softwarem v ČR je zhruba 165 000.

Bude další řízení

Rozsudek se nevztahuje na společnost Škoda Auto, která nároky společnosti Safe Diesel neuznává. O nich, stejně jako o nárocích vůči VW, které společnost Safe Diesel vznesla později, tedy po 7. září 2018, bude soud rozhodovat v dalším řízení. První jednání bylo stanoveno na 22. listopadu.

"Společnost Škoda Auto předpokládá, že rozsudky budou zrušeny a žaloby zamítnuty," sdělil mluvčí firmy Vítězslav Pelc. Mladoboleslavská automobilka nadále trvá na tom, že majitelům vozů nevznikla žádná újma.

Před čtyřmi lety americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka motorů TDI o objemu od 1,2 do 2,0 litru poznala, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Celkově byly tyto motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.

Klíčová slova:
VW