Praha chce zakázat topení uhlím ve starých kotlích a kamnech

Praha je zasažena nadlimitními hodnotami škodlivin v ovzduší na 69 procentech území
Zobrazit fotogalerii (2)
 

Hlavní město plánuje od října příštího roku zakázat topení uhlím, uhelnými briketami a koksem v kamnech a v kotlích, které spadají do nejnižších dvou emisních tříd z pěti možných. Kotle emisní třídy jedna a dva se od roku 2014 nesmí prodávat, od září roku 2022 bude jejich provoz zakázán v celé republice. Magistrát odhaduje, že je v Praze využívají stovky domácností.

Na výměnu starých kotlů mohou lidé do příštího roku získat finanční podporu z evropských fondů v rámci tzv. kotlíkových dotací. V případě schválení zastupitelstvem by pražské omezení začalo platit za více než rok, což má dát majitelům nevyhovujících zdrojů vytápění čas k tomu je za zvýhodněných podmínek vyměnit.

Praha je podle informací magistrátu zasažena nadlimitními hodnotami škodlivin v ovzduší na 69 procentech území. Hlavními látkami, kterým Pražané a jejich zdraví čelí, jsou benzo(a)pyren, oxid dusičitý a drobné prachové částice PM10.

Přibude i další omezení

Nejvíce škodlivin má na svědomí doprava, spalování tuhých paliv v domácnostech nicméně produkuje podle magistrátu přes 90 procent emisí benzo(a)pyrenu, což se dá odvodit z faktu, že situace je nejhorší v místech, kde převažuje lokální vytápění. Podle schváleného dokumentu je kvalita ovzduší nejhorší v zimních měsících, zejména v lednu až v březnu.

V těchto obdobích Český hydrometeorologický ústav poměrně často v metropoli vyhlašuje tzv. smogové situace. V takovém případě bude podle návrhu vyhlášky platit další omezení - domácnosti budou moci topit pouze ve zdrojích tepla, které slouží jako hlavní vytápění. Nebude tak možné si třeba zapálit navíc oheň v krbu, a to bez ohledu na použité palivo. V případě schválení by toto pravidlo mělo začít platit už v této topné sezoně.

Zákaz vjezdu aut

Ve snaze bojovat se znečištěním ovzduší radní před časem schválili také zavedení MHD zdarma v sobě smogových situací, které má motivovat lidi k využití veřejné dopravy místo přepravy automobily. Náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN), který má v gesci životní prostředí, minulý týden také uvedl, že město chce do pěti let zavést mýtný systém zpoplatňující vjezd automobilů.

Další zástupci pražské koalice poté nicméně jeho vyjádření zmírnili s tím, že zásadní je nejprve dokončit vnější a případně i vnitřní okruh. Kriticky se k plánu vyjádřili i zástupci Středočeského kraje a ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

Klíčová slova: