Plýtvání magistrátu v dopravním podniku: Jezdí prázdné tramvaje a řidičům často chybí hygienické potřeby

Dopravní podnik vždy dezinfikuje všechny soupravy, ale jak je postaráno o samotné řidiče?
Zobrazit fotogalerii (2)
 

Pusté ulice Prahy jsou v současné chvíli odrazem skutečnosti nelehké doby. Lidé vycházejí pouze do práce a na nákupy, ale dopravní infrastuktura v hlavním městě funguje jen s kosmetickými změnami. Mediální výstupy v souvislosti s hromadnou dopravou hovoří hlavně o nařízení pro občany, kteří nesmí vstupovat do autobusů, tramvají či metra bez zakrytých úst a nosu. Jak je však postaráno o samotné řidiče, kteří pracují v podstatě beze změny? 

Bezpečnostní opatření v celé České republice přicházela postupně a jejich míra se radikalizovala. V boji s šířením koronaviru mezi občany se tak aktuálně většina z nás nachází v karanténě. Žádoucí je jen cestovat do práce, z práce, na nutné nákupy potravin, léků a drogistických potřeb. Policie samozřejmě neperzekuuje ani lidi, kteří se potřebují „vyvětrat” v parku. Jak se však tvrdá a pochopitelná nařízení vztahují na ty, kteří rozvážejí Pražany do jejich prací a domovů? Jak bylo pečováno o bezpečí řidičů autobusu, tramvají a souprav metra? 

Řidiči kradou

Dle anonymního zdroje většina dopravních podniků v ČR v první chvíli na šíření epidemie v podstatě nereagovala. Stejně tak jako v jiných profesích nebyly pro řidiče roušky, respirátory, ale přidělena byla alespoň dezinfekce na ruce a jednorázové rukavice.  

„Co se týká roušek a dezinfekcí, je jich na trhu nedostatek, nedostává se ani zdravotníkům v požadovaném množství. DPP má objednáno takové množství respirátorů i roušek pro své zaměstnance, aby mohl zajistit provoz MHD na minimálně 1 měsíc," sdělila Aneta Řehková, mluvčí Dopravního podniku Praha. 

Nechybí však jenom roušky a respirátory. Na všech toaletách určených pro zaměstnance dopravního podniku se objevil zásobník na dezinfekci, ale na většině místech byl prázdný. Podle slov řidiče, který si nepřál být jmenován, chybělo dokonce mýdlo a papírové ručníky. 

Nutno dodat, že v tomto ohledu nešlo ani tak o chybu dopravního podniku, protože řidiči většinu z těchto věcí kradou nebo jich je nedostatek kvůli dodavateli. I zde je patrné, že ani v tomto odvětví na podobnou situaci nebyl nikdo připraven. „Máme přislíbeno, že v průběhu tohoto týdne bychom měli obdržet další zásilku. Máme i vlastní dodavatele, ale ti bohužel za současné situace na trhu nejsou schopni námi požadované objemy dodávek zajistit," dodala Řehková. 

Sám generální ředitel apeloval na zaměstnance, aby se tak již nedělo. Pokud někde chybí základní hygienické potřeby, řidič je povinen tuto skutečnost hlásit na dispečink.

Zcela pochopitelně jsou rušeny aktivity jako školení, přezkušování a lékařské prohlídky. Nicméně řidiči, kteří jsou vystaveni pravděpodobně tomu nejvíce nakažlivému prostředí, si musí stejně jako občané šít roušky sami. Celorepublikový problém se tak týká také řidičů tramvají, autobusů a souprav metra. 

Jeden z nejviditelnější kroků je v autobusech, kde byl znemožněn přístup k řidiči, takže si u něj cestující nemohou koupit jízdenku. Zaměstnanci jsou o všech změnách informováni pomocí SMS a z e-mailu. Jak je to však se samotným provozem a jízdním řádem? Neplýtvá dopravní podnik v současné chvíli velkým množstvím peněz? 

Kosmetické změny

I na tiskové konferenci po jednání vlády bylo řečeno, že se jízdní řády v hromadné dopravě nebudou zatím měnit. Plán zněl tak, že se větší počet pasažérů rozdělí do více pojízdných souprav, aby se předešlo shlukování osob a možnému šíření koronaviru. 

V prvních dnech byl tento způsob uvažování logický a asi se nenašel nikdo, kdo by mohl namítat. V době karantény se přirozeně počet pasažérů radikálně omezil. Lidem je doporučeno co nejvíce času trávit v domácí karanténě, takže je dnes zcela normální sledovat, jak jede jedna prázdná tramvaj za druhou. 

Byť se od příštího týdne chystá u většiny linek pozměněný jízdní řád, stále je obslužnost naddimenzovaná. Podle jednoho z řidičů dopravního podniku se tak mrhá financemi za provoz. „Zatím jde o velké plýtvání penězi, když nikdo není venku a tramvaje jezdí v běžných intervalech.” 

V prvních dnech epidemie, kdy bylo také zavedené opatření, kdy se otevíraly všechny dveře zcela automaticky, aby se tak lidé nemuseli dotýkat příslušných tlačítek. Topení tak řadu dní fungovalo bez omezení a naplno, protože ve vozech je předepsaná teplota kolem 16 stupňů. 

Rozhodnutí je však v rukou magistrátu a ten už se k několika omezením rozhoupal. Autobusy nejezdí déle než do 22:30 h., ke kterým se od 23. března připojí tramvaje číslo 2, 8, 12, 13 a 15. Většina tramvajových linek bude jezdit podle prázdninových jízdních řádů. O podrobných změnách informuje web www.dpp.cz.

KAM DÁL: Omezení autobusů: Nebudou jezdit v noci, platí od soboty.