Změny v pražském metru. Na Staroměstské se uvažuje o novém východu

Obrázek minulosti, který se promítá do ceny bydlení
28.02.2020 - 17:00  

Stanice pražského metra A Staroměstská by mohla mít další výstup kvůli snadnější cestě ze stanice na Staroměstské náměstí a jeho okolí. Kde přesně by ústil, není zatím jasné, magistrát vyzve dopravní podnik (DPP), aby vypracoval studii výstavby. 

Stavebně je stanice na druhý výstup připravena a je zanesen i v platném územním plánu. Vyplývá to z dokumentu, který mají v pondělí projednat pražští radní. Vestibulem metra Staroměstská denně projde přes 40 000 lidí.

V centru byly v minulosti rušeny některé tramvajové tratě. To podle dokumentu způsobilo zhoršení cestování veřejnou dopravou, například právě v okolí Staroměstského náměstí. Problém neodstranila ani stavba metra A, neboť na Staroměstské nebyl postaven vestibul směrem na Staroměstské náměstí.

Nová studie

Studie, kterou DPP vypracuje, prověří technické možnosti stavby a její ekonomickou náročnost. Zároveň zhodnotí několik variant podoby výstupu. Ve hře je klasický vestibul s eskalátory a výtahem, druhou variantou je výtahový vestibul s výtahy plnícími funkci klasického vestibulu a třetí možností je stavba pouze výtahu zajišťujícího bezbariérový přístup do stanice.

"Tato varianta řeší pouze problém bezbariérové přístupnosti... Majorita cestujících stanice by musela i nadále využívat pouze západní vestibul," píše se v materiálu.

Stanice Staroměstská byla otevřena 12. srpna 1978. Z trojlodní ražené stanice v hloubce 28 metrů vede jeden výstup do Kaprovy ulice nedaleko jejího ústí na náměstí Jana Palacha.

Zaslepené schodiště

V síti pražského metra jsou i další stanice pouze s jedním výstupem. Na trase A nebyl nikdy vybudován druhý výstup mimo jiné ve stanici Strašnická, kde z něj zbyly na nástupišti pouze zaslepené schody.

Druhého výstupu se naopak před necelými devíti lety dočkala stanice metra B Národní třída, kde do ulice M. D. Rettigové vede výtah. Bez druhého výstupu jsou také na trase C například stanice Kačerov, Opatov či Chodov.

Metro provozuje pražský dopravní podnik, který je vlastněn Prahou. Tři linky metra mají celkovou délku 65,6 kilometru a 61 stanic. Nejstarší je úsek na lince C mezi stanicemi Florenc (tehdy Sokolovská) a Kačerov, který byl uveden do provozu 9. května 1974.