Tramvaj Mazačka teď hlídá vzduch

V polovině září 2015 společnost Mafra připravila na své internetové televizi Playtvak.cz přímý přenos z jízdy mazací tramvaje
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Mazačka se může pochlubit velkou oblibou nejen Pražanů, ale i turistů. Tahle tramvaj má dokonce svou vlastní fanouškovskou stránku na Facebooku. K čemu vlastně slouží a kudy jezdí oranžová kráska? 

Oblíbená Mazačka, tedy tramvaj, která maže koleje pro ostatní tramvaje, má evidenční číslo 5572 a v Praze se prohání už od ledna 2015. Co všechno umí? 

V loňském roce prošla rozsáhlou opravou a dostala nejen čerstvý lak, ale i celou řadu nových funkcí, kromě tradičního ošetřování kolejí. Má už i nádrž na zavlažování, kterou užívá při zavlažování pásů trávy mezi kolejemi. Teď nově dokonce sleduje i kvalitu vzduchu a teploty, a to všechno v reálném čase! Zvládne to díky speciálnímu čidlu, které nechal namontovat Dopravní podnik Prahy. K tomuto kroku se dostali díky spolupráci s projektem Kanárci.cz. 

Kanárci jsou skupinou mladých lidí, kteří se aktivně zabývají kvalitou ovzduší ve městě. Vyhráli soutěž Social Innovation Camp s nápadem mobilních zařízení měřících kvalitu ovzduší a ukázali tak světu nové možnosti využití technologií v boji proti znečištěnému vzduchu. 

Proč je ideální pro hlídání vzduchu? 
"Mazačka najede v průměru přes 200 kilometrů denně a je proto ideálním nosičem kanárka," vysvětlují na svém webu Kanárci. Od května tak jezdí užitečná tramvaj se senzory prachových částic a teploty. Konkrétně čidla měří koncentraci polétavého prachu (PM 2,5), tedy částic o průměru menším než 2,5 mikrometrů (μm).

Právě tento extrémně jemný prach je nejvíce škodlivý lidskému tělu, protože to není schopno jej odfiltrovat přirozeně a prach se tak dostává do plic, kde způsobuje a zhoršuje dýchací potíže. Pokud byste se chtěli podívat přímo na tento šikovný senzor, hledejte na boku tramvaje něco, co vypadá jako obrysové světlo. Uvnitř však není žárovka, ale laserový snímáč!. Díky IP kameře snímá Mazačka barevný obraz ve dne i v noci. 

"Mazačka se řídí velmi dobře, dostala nové pryže a jízda je tak velmi tichá, a to i přes křížení. Tváří se to jako novej vůz, ale zvenku vypadá jako starej vůz," vysvětluje jeden z řidičů tramvaje Michal Brejsa. "Lidi se usmívají a mávají, je to krásnej pocit s ní takhle jezdit." O šťastném řidiči Mazačky vznikla dokonce píseň Mazací od 2MS, kde se autoři vyznávají k závisti vůči řidiči Aleši Fořtovi, který řídí tuto oranžovou krásku.

Přesnou polohu jízdy Mazačky můžete sledovat v reálném čase na těchto stránkách.

Trocha historie

Možná nevíte, že vůz Mazačky není vyroben v roce 2015, odkdy jezdí, ale jde o poněkud starší záležitost. Byla vyrobena už v roce 1965 jako běžný typ Tatra T3, tak vozila cestující až do roku 1990.

Následně s příchodem nových tramvají prošel tento vůz přestavbou na nákladní design. Během této proměny byla zkrácena vozová skříň a v zadní části byla vytvořena nákladní plocha. V roce 2004 byl přimontován i sněžný pluh a o deset let později získala i zařízení na mazání kolejí.

Vtip ze sociálních sítí: autorem je Filip Rožánek   2016: Mazačka maže koleje. 2017: Mazačka měří teplotu vzduchu a hlídá kvalitu ovzduší. 2020: Mazačka si uvědomila sebe samu a terorizuje své okolí škodolibým skřípáním.

Díky tomu je v denním provozu s několika málo opravami už od roku 2015, jezdí od pěti hodin ráno až do pozdního večera.

Možná vás už někdy napadlo: Proč vlastně potřebujeme mazat koleje? Důvodem je jejich rychlé opotřebení a vysoká hlučnost a vrzání. Původní myšlenku přitom převzali autoři od severských zemí, kde se koleje mazaly speciální nemrznoucí směsí, aby vůbec mohly vlaky jezdit.

Speciální mazivo, které se nanese na koleje, zlepší vlastnosti kovu a pomáhá tak nejen kolejím samotným, ale i všem ostatním tramvajím. V praze je potřeba takto pravidelně ošetřovat celou 500 kilometrů dlouhou síť tramvajových tratí.