Peníze do vlaků na Beroun: Konečně se začne něco dělat?

Hlučné a nepohodlné vlaky by měly být minulostí
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Čisté, pohodlné a rychlé vlaky. To je krásná vize, která je však v mnoha oblastech spíše sci-fi, než aby se blížila realitě. Na trase Praha - Beroun by se to však prý už brzy mohlo stát realitou. Kraj totiž chystá peníze nejen do železnice jako takové, ale chce také navýšit kapacitu spojů. 

Neustále se mluví o tom, jak by bylo super, kdyby lidé nechali auta na parkovištích a do Prahy jezdili vlaky. Ona to opravdu je skvělá myšlenka, o tom není třeba dlouze diskutovat. Ale chybí jí ještě zatraceně hodně k tomu, aby se stala skutečností. Když na chvíli pomineme chybějící P+R parkoviště, je tu ještě kvalita českých železnic a samozřejmě i jízdní řády vlaků. 

Železnice to potřebuje jako sůl

Je dobré, že si kraj situaci uvědomuje. "Je třeba rychle investovat do železniční infrastruktury tak, aby mohla být plnohodnotně využívána pro městskou a příměstskou železnici, tvrdí krajský radní pro oblast dopravy František Petrtýl. Ten je jen tak mimochodem stavební inženýr, takže snad ví, že to, o čem mluví, se dá také uskutečnit. 

Krajská rada už návrh na investice do zmíněné infrastruktury podpořila, v září ho ještě projednají zastupitelé. Cílem je také snížit hluk kolem obcí a dostat dálkovou železniční dopravu mimo údolí řeky Berounky. Hejtmanství tak do jisté míry vyhoví i stížnostem některých starostů kolem Berounky. Ti totiž dlouhodobě volají po tom samém. "Pokud chceme navýšit počet vlaků, musíme tomu přizpůsobit celou síť, včetně atraktivity železnice," má jasno Petrtýl. 

Jak snížit hluk?

Využít by se k tomu měly i evropské dotace či národní fondy týkající se modernizace systémů nákladních železničních vozů. To by znamenalo postupné vyřazení vozů s litinovými špalíky z provozu, což je cesta ke snížení hlučnosti nákladních souprav. V plánu je i motivační systém plateb za to, když dopravce využije takzvaných tichých nákladních vozů. V každém případě do roku 2025 by měl být problém s hlučností definitivně vyřešen. 

Je zřejmé že při větší poptávce bude taky třeba "pohrát si" s intervaly vlaků. V ideálním případě by se měl desetiminutový interval, který dnes funguje na trase Praha-Radotín, rozšířit i do Dobřichovic a Řevnic.