Další megalomanský projekt: Praha chce stavět železnice aneb slibem nezarmoutíš

První etapa "nového spojení" stála 9,5 miliardy korun a vznikla mezi zastávkami Praha hl. n., Masarykovo n. - Libeň, Vysočany, Holešovice
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Ambice jsou krásná věc, pokud se ovšem alespoň částečně realizují. Hlavní město plánuje propojení železnice v metropoli, což by znamenalo nejen zajištění větší kapacity, ale také mnohem pohodlnější cestování. Jenomže od této myšlenky k realitě je hodně dlouhá štreka a je otázka, zda se vůbec někdy uskuteční.

Středočeši i Pražané už si zvykli na spoustu megalomanských plánů, které jsou jim s železnou pravidelností servírovány. Ať už je to nová trasa metra, propojení hlavního města a Kladna "rychlodráhou" nebo třeba tramvaje až kamsi za hranice metropole. Tak by se dalo pokračovat ještě hodně dlouho.

Je to vůbe reálné?

Těžko říct, jestli se alespoň část z toho někdy dočká života. Například při pohledu na debaty a nesmyslné tahanice kolem Městského okruhu je člověk už logicky hodně skeptický. Poslední zasedání rady hlavního města opět ukázalo, že domluvit se byť jen v koalici je prakticky neřešitelný problém. 

Na území hlavního města je v rámci Pražské integrované dopravy každý den vypraveno zhruba 900 vlakových spojů. Ty denně přepraví téměř 120 tisíc cestujících. Co se kapacit týká, je to už na hraně.

Magistrát není schopen dokončit stavbu, která je pro Prahu zásadní, místo toho zadává další a další studie na něco jiného. Pravdou sice je, že takzvaný projekt Nové spojení 2 byl zpracován už v roce 2007. Od té doby však uplynulo hodně vody a je tedy jasné, že bude muset být přepracován. A pokud by se vůbec někdy mělo začít stavět, muselo by dojít ke změně územního plánu. To znamená minimálně tři roky v případě, že zastupitelé na změny kývnou. 

Jediné, co je tak nějak jisté, je fakt, že výstavbu by měla na starosti Správa železniční a dopravní cesty. Počítá se s novými tunely i podzemní zastávkou mezi Hlavním nádražím a Muzeem. Celkem by vzniklo 12,5 kilometru nových tratí, z toho 9,7 kilometru pod zemí. "Díky projektu by došlo k propojení příměstských vlaků, které dosud končí na Masarykově nádraží, s ostatními vlaky. To znamená, že by nekončily v centru, ale projely jím," vysvětluje  náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská.

Předvolební tah?

Nová stanice Opera by pak lidem zjednodušila přestup z příměstských vlaků na dálkové spoje, zlepšit by tím mělo dojíždění do Prahy z okolí metropole. "Budou volby, ne? Tak zase přicházejí z nějakou hovadinou. Lépe řečeno s věcí, která by sice pomohla, ale nikdy se dělat nebude. Mohou tedy slibovat a plánovat, jak je libo. Chytat politické body je tak snadné," má jasno Kateřina Havlíková, která prakticky denně dojíždí do centra hlavního města z Prahy-východ. 

Na papíře vše vypadá opravdu moc hezky. Dva nové tunely by měly začínat u Florence a vedly by až ke zmíněné zastávce Opera. Tam by se rozdělily a zatímco jeden by pokračoval přes stanici Karlovo náměstí na Smíchovské nádraží, druhý by šel přes zastávku Náměstí Bratří Synků do stanice v Edenu.

Cokoli pomůže, je fajn

Pravdou je, že pražské železnice melou z posledního a jejich kapacita přestává stačit. Takže cokoli by pomohlo, je vítáno všemi deseti. Ovšem je to běh na dlouhou trať a Praha akutně potřebuje i okamžité řešení. Na druhou stranu, proč neuvažovat do budoucna?

"Reálné to rozhodně je, už je to základním způsobem prověřené, že se tam ty tunely a stanice vejdou. V průběhu pořizování změny územního plánu může souběžně běžet příprava dokumentace a schvalovací proces EIA. Kdyby měla Praha na téhle stavbě takový zájem jako na dokončení Městského okruhu a tlačila jej i nadále stejně intenzivně, tak se může kopnout do osmi let," tvrdí expert na dopravu Vratislav Filer ze sdružení Auto*Mat. Tak uvidíme...