Vlaková doprava zažívá revoluci. Přispěje k tomu i nová trať mezi Kladnem, Ruzyní a Masaryčkou

Kladno bude mít v budoucnu lepší spojení s Prahou i letištěm
Zobrazit fotogalerii (2)
 

Silnice jsou v poslední době v Praze i přilehlém okolí stále více plné, čekací doba během ranní špičky je velmi často počítána v desítkách minut a někdy i hodinách. Co s tím? Jedním z možných řešení je přesunutí části dopravy zpět na koleje. Právě v tom vidí budoucnost dopravy, směřované zejména do české metropole, i obyvatelé středočeského Kladna, kteří by do deseti let měli mít možnost konečně vyrazit do Prahy moderními vlaky. Co cestujícím kromě úspory času přinesou?

To, o čem se mluví již několik let, směřuje k úspěšné realizaci. Obyvatelé druhého největšího středočeského města Kladna se budou moci dostat do Prahy i moderními vlaky, které nejen ušetří výrazně čas při cestování do hlavního města a zpět, ale nabídnou i možnost zrychlené přepravy na Letiště Václava Havla. V těchto dnech totiž Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) pokračuje v přípravě modernizace tratě mezi Prahou a Kladnem, a to i s propojením na ruzyňské letiště.

U železniční stanice na Kladně je plánováno také vybudování nového velkokapacitního záchytného parkoviště P+R. 

Rychlodráha nebude, vlaky pojedou jen osmdesátkou

Modernizace vlakové trati bude probíhat mezi pražským Masarykovým nádražím a Kladnem a vybudováním nové odbočky směrem na letiště, vč. železniční stanice Praha – Ruzyně. Plánovaný termín dokončení je do 10 let a rychlost na připravované modernizované elektrifikované trati se bude pohybovat okolo 80 km/h. Nebude se tedy jednat o rychlodráhu, o které se v posledních letech také intenzivně hovořilo.

Vlaky ve špičce každých deset minut

Připravovaná modernizace tratě přinese Středočechům celou řadu výhod. Těmi největšími jsou zřejmě úspora času a zvýšení komfortu cestování. V pracovní dny – během dopravní špičky – by měly jezdit vlaky mezi Prahou a Kladnem zhruba každých deset minut. Všechny by navíc měly obsluhovat i novou stanici na pražské Ruzyni.

Součástí modernizace trati bude i rekonstrukce Negrelliho viaduktu, jelikož vlaky z Masarykova nádraží by měly směřovat přes zastávky Praha – Bubny a Praha – Veleslavín. Úpravy na viaduktu by měly vyjít na 1,4 mld. korun a měly by být hotové již za dva roky. Pro občany Středočeského kraje budou klíčovými i opravy v úseku Kladno – Ostrovec a kolem nové části tratě v Praze – Ruzyni. Zde by měly vzniknout i tři nové zastávky Hostivice – Jeneček, Pletený Újezd a Malé Přítočno, která by měla nahradit rušenou stanici v Unhošti. Více o železniční trati Praha - Kladno si můžete přečíst i na speciálním webu k tomuto projektu.

Plné vlakové soupravy jezdí ve všedních dnech zejména v úsecích z Prahy do Benešova, Berouna i Kolína.

Vlaková doprava v Česku zaznamenává revoluci

Vlaková doprava zažívá zvláště v posledních letech v Česku velký boom. Mohou za to nejen přeplněné tuzemské silnice, ale i zvýšená modernizace tratí či komfortu v cestování. K lepší „kultuře“ cestování přispělo bezesporu i několik soukromých firem, které alespoň částečně nabouraly monopol Českých drah na tuzemských kolejích.

Vlakem ze středních Čech do Prahy stále častěji

Ze Středočeského kraje do pražské metropole cestuje denně zhruba 130 tisíc Středočechů. To je již o 50 tisíc více než autobusy. Výrazně rychlejší cestování vlakem se dlouhodobě osvědčuje i obyvatelům Berouna či Poděbrad, kde funguje velmi dobrá návaznost vlakových a autobusových spojů. Další nespornou výhodou je v mnoha okresech Středočeského kraje i možnost cestování „na jednu jízdenku“. Také toto opatření dopravu ve středních Čechách výrazně ulehčuje a cestujícím navíc ušetří mnohdy až třetinu nákladů. Cestování „na jednu jízdenku“ je umožněno už např. na Mělnicku, Benešovsku, Nymbursku, Sedlčansku nebo nově také právě na Kladensku nebo Příbramsku. V roce 2019 by pak měl být zapojen do společného systému celý Středočeský kraj.

Jednou z dalších chystaných novinek bude i nový způsob odbavení, který by měl mj. nabízet možnost výběru úhrady cestovného – například prostřednictvím klasických platebních karet či mobilního telefonu. 

Přečtěte si také o kladenském vlakovém nádraží, kterému je už téměř 200 let - více čtěte ZDE.