Už jste si někdy vyzkoušeli elektrokolo? Užijte si jízdu bez námahy

Báječná věc, zejména pro lenochy
Zobrazit fotogalerii (5)
 

Jezdíte rádi na kole, jenže… Někdy je to zkrátka až příliš namáhavé. Dorazit do práce propocení také není zrovna ideální. Přemýšleli jste nad tím, jak si to trochu ulehčit? Své oblíbené dopravy se nemusíte hned vzdávat. Zkusili jste už elektrokolo? Tento vynález vám totiž vytrhne trn z paty. 

Pojďme si ale hned na začátek říct, že jezdit na elektrokole neznamená, že se jen posadíte a vaše kolo to odšlape za vás. Není to motorka nebo moped. Je to totiž perfektně vymyšlené! Budete se hýbat, spálíte nějaké kalorie, ale nestrháte se a nebudete po jízdě vypadat jako závodníci na Tour de France.

Cena elektrokol začíná zhruba na 20 tisících. V sadě je motor a baterie (15 tisíc) a samotné kolo (5 tisíc). Na trhu najdete i levnější, ale zde se příliš nevyplácí šetřit. Daleko víc pak totiž zaplatíte za servis.  

Díky zabudovanému elektromotoru bude vaše jízda snazší a také do kopců to hned půjde lépe. Ale jak už jsme naznačili, stále budete muset hezky šlapat do pedálů. To, jak moc se budete namáhat, nebo naopak jak moc si to ulehčíte, si můžete snadno nastavit. Některá elektrokola mají třeba LCD displej umístěný přímo na řídítkách. Teď už jen stačí vybrat si to správné kolo!

Možná jste měli o elektrokolech nějaké matné povědomí. Ale možná už netušíte, že i mezi elektrokoly si můžete vybírat podle stylu jízdy a vašich potřeb. Například cenově dostupná značka EasyBike má ve své nabídce rovnou tři typy. Ve stejné cenové relaci se pohybují také elektrokola Apache. Například za značky Yamaha nebo Haibike už si o něco připlatíte. Rozdělit se však v podstatě vždy dají do třech základních kategorií.   

Městské elektrokolo

Pokud spíše popojíždíte po městě, kolo využíváte k cestě do práce nebo na nákup, bude pro vás ideální městské kolo. Můžete ho kdekoli odstavit a zamknout integrovaným zámkem. Městská kola mají zpravidla i nosiče, na které pohodlně umístíte košík s nákupem nebo na něm svezete kamarádku. A co si budeme povídat, kola v městském designu jsou teď moderní a budou i skvělým doplňkem.

Existují i verze elektrokol, kdy ho uvedete do pohybu bez nutností šlapat. Tato funkce se jmenuje WALK (většinou se tak děje, když kolo vedete vedle sebe). 

Horské elektrokolo

Jestli jste spíše výletnický typ a na kole brázdíte lesy, louky a další složitější terény, oceníte horské elektrokolo. S ním už bez problému zdoláte opravdu každý kopec a díky dostatečné kapacitě baterie s ním najedete až devadesát kilometrů. 

Raději však znovu připomínáme, že je to pořád jízda na kole a neznamená to, že z jízdy úplně vyškrtnete sportovní aktivitu. Je ale zkrátka dobré mít nějakou zálohu. Pak už na vás nikdo nikde nebude muset čekat.

Nejčastěji používané jsou dnes lithiové baterie Li-Pol, Li-Ion a LiFePO4. Jejich životnost se většinou pohybuje mezi dvaceti a třicet tisíci najetými kilometry. Aby vydržely co nejdéle, je dobré je po každé jízdě dobíjet na maximální hodnotu. 

 

Skládací elektrokolo

Pokud své kolo potřebujete i převážet, ať už autem, nebo tramvají, oceníte klasickou skládačku. Je to tak, už i tento evergreen můžete sehnat s podporou malého elektromotorku! Výhodou skládacího kola je také to, že ho lépe uložíte i doma v bytě. Kolo složíte a rozložíte během pár vteřin, zvládne to opravdu každý. Není třeba žádného nářadí, jen otočíte páčkou a je to. Ale nebojte, za jízdy se to nestane.

Ať už si vyberete variantu pro město, terén nebo skládačku, elektrokolo vám může hodně ulehčit život. A pokud si budete chtít čas od času užít jízdu pěkně postaru, není nic lehčího než pohon vypnout a prostě šlapat.  

A jen tak mimochodem, pokud jste si mysleli, že dojezd elektrokol je nějakých pár kilometrů, tak se pletete. Na jedno nabití s nejslabší baterií dojedete čtyřicet až sedmdesát kilometrů. Pokud si však pořídíte baterii s kapacitou 15 Ah, dostanete se v klidu přes 120 kilometrů. Když chcete dosáhnout co největší vzdálenosti, důležitá je i správná volba plášťů, seřízení brzdového systému a vůbec perfektní technický stav vašeho stroje. 

Ovšem názory na pořízení elektrokola se různí. "Nemám rád techniku, už vůbec ne v takovémhle krásném sportu. Jedu do přírody, spoléhám se na sebe, na své síly. Nechci, aby mě poháněl nějaký motor. To si pak pořídím mopeda," má jasno Karel Trávníček z Berouna. Na druhou stranu Irena Koutská z Prahy to vidí naprosto opačně. "Šlapu, když chci. Pomohu si, když nemohu. Parádní varianta, za mě palec nahoru!" Je na vás, k jakému táboru se přikloníte. V každém případě nezapomeňte na helmu a šťastnou cestu!