Ekologie promlouvá do výroby aut. Evropská unie chce více elektromobilů

Regulace automobilového průmyslu povede k většímu počtu elektromobilů
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Automobilová doprava 21. století stále roste a od září platí změna emisní normy, která si za cíl bere snížení ekologické zátěže. Změn se v budoucnu očekává víc. Jaký efekt přinesla ta úplně poslední?

Podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) se zavedená změna emisní normy promítla do výrazného nárůstu prodeje automobilů. Na prodej obvykle velmi chudé letní měsíce činily zvýšenou poptávku až o 31,2 procenta, což znamená více než 1,1 milionů automobilů.

Září zářilo cenami

1. září vešla v platnost nová metodika měření emisí a spotřeby automobilů WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure). Před termínem nové regulace výrobci stanovili velmi atraktivní ceny vozů, a tím vznikl nadměrný nárůst prodeje.

Prim v tomto ohledu hrála automobilka Renault, která svůj prodej za srpen zvýšila o 56,4 procenta. I další firmy prožily nevídaný úspěch. Nissan v prodeji narostl o 46,3 procenta víc a Volkswagen o 39,3 procenta.

Emise strašákem Evropy

Regulace ve znamení zlepšení ekologických podmínek na silnicích je strašákem všech automobilek v Evropě. Automobilová doprava se stále zvyšuje a stopa CO2 se stává velkým tématem napříč členskými státy EU.

Pařížská dohoda počítá s vizí, že do roku 2050 by produkce CO2 mohla klesnout až o 80 procent. Hlavním účinným nástrojem by měl být přechod z dieslových automobilů na elektromobily. Boj s globálním oteplováním však není tak jednoduchý. Automobilová doprava není zdaleka jediným producentem CO2. O hodně větší podíl v celkové stopě znečištění našeho ovzduší má průmyslová a zemědělská činnost a o letadlové dopravě nemluvě. I tak se chystají regulace, které by měly donutil automobilky k výrobě elektromobilů.

Elektromobil na uhlí

Šlechetnost myšlenky je nepopiratelná. Naše planeta za svojí existence nezažila takovou míru znečištění, proto je nutné situaci řešit. Zásadní otázka je, jestli veškerá vina znečištění leží pouze na automobilové dopravě. V Německu se například velká míra elektřiny vyrábí v uhelných elektrárnách. Elektromobily jsou poháněny elektřinou vyrobenou z ekologicky velmi násilné těžby uhlí.

Chystané regulace, které by měly nařizovat automobilkám, kolik elektromobilů mají na úkor dieslových a benzínových vozidel vyrobit, jsou nebezpečné z mnoha důvodů. Nelze jim upřít šlechetnost myšlenky, ale ekonomika 21. století stojí na automobilovém průmyslu a cena elektromobilů pro většinu občanů není zcela dostupná.

Vize budoucnosti, kdy znečištění přírody eliminujeme rozumnými regulacemi, jsou vítané, ale nové zákony nesmí působit jako tvrdé nařízení, která nejsou politicky dořešena, včetně informovanosti občanů.

Jawa schovávala součástky před nacisty po stodolách. Jak vznikl legendární Pérák? Více čtěte zde.
Klíčová slova:
EU