Mládí vpřed: Servis appleguru.cz válcuje konkurenci. Proč je tak výjimečný?

Opravovat Apple může každý, ale málokdo tak dobře jako AppleGuru
 

Kdybyste je potkali, těžko byste do nich řekli, že provozují kamenný obchod, který opravuje elektroniku. Opak je ale pravdou. Nízký věk totiž v dnešní době nemusí nutně znamenat i nedostatek zkušeností. Majitelé appleguru.cz možná nejsou zasloužilí čtyřicátníci, ovšem vědí o Applu úplně vše. Jakým způsobem za relativně krátkou dobu docílili toho, že patří k české špičce?

Ani jeden nedosáhl třicátého roku, ale nebáli se splnit si svůj sen. Tím bylo otevření vlastního obchodu na opravu produktů od světoznámé americké značky Apple. Možná si teď říkáte, že takový byznys snad ani nemůže být ziskový. Ačkoliv je podobných servisů po Praze nespočet, jen minimum z nich nabízí tak profesionální služby jako servis appleguru.cz vedený Pavlem Bálešem a Matoušem Lébrem.

Osobní přístup, práce s prvotřídními komponenty, schopnost rozlousknout i ten nejsložitější problém a především až neuvěřitelná rychlost. To jsou domény, kterými tento obchod disponuje. A i když vstoupil na trh až letos, už nyní díky nim patří ke špičce nejen v Praze, ale i v celé zemi.

Překvapilo nás, jak dva mladíci mohou vést obchod, do kterého denně zavítají desítky lidí, a proto jsme se rozhodli vás seznámit s příběhem, jehož slova napsal a stále píše sám život. Se svými zkušenostmi, zážitky a plány se s námi podělil Pavel Báleš.

Firma má sídlo v Seifertově ulici na pražském Žižkově. Specializuje se především na servis elektroniky od značky Apple. Nabízí ale i možnost nákupů samotných produktů a také příslušenství.

Kdy ti poprvé hlavou bleskl nápad, že by sis založil vlastní kamenný obchod?
To už jsou léta. Podnikavého ducha jsem na sobě pozoroval už v docela útlém věku, když jsem všelijak obchodoval se spolužáky a kamarády - uměl jsem různě upravovat nebo vylepšovat různou elektroniku.

Věnoval ses v minulosti podobnému projektu?
Docela seriózně jsem se věnoval programování a s tehdejším kolegou jsme uvedli na obchod App Store aplikaci České SMS - což v té době, kdy ještě neexistovaly "flat" tarify od operátorů, byla bomba, protože lidé mohli posílat SMSky z iPhonu zadarmo. Tím jsem vlastně pronikl dost hluboko do problematiky světa Applu, jelikož touto formou jsem vlastně skrz Apple poskytoval službu uživatelům iPhonů a iPadů, takže jsem se dostával denně do kontaktu s desítkami uživatelů Apple produktů.

Apple je nyní takový fenomén, že?
Ano, já sám jsem mu ale také podhlehl, takže v kombinaci s koníčkem programování se tak Apple stal mou srdeční záležitostí. Pak už jsem vlastně jenom v různých formách "podnikal" v rámci dvou různých značek servisů pro Apple a po nasbírání zkušeností jak podnikat jsem se rozhodl otevřít vlastní kamenný obchod. 

Takže jsi nikdy v životě nebyl zaměstnaný?
Nikdy, rozený podnikatel...

Jak moc je těžké vést u nás kamenný obchod? Česko přeci jen disponuje největším počtem internetových obchodů na osobu na světě...
To je právě ono. Trh u nás je přesycen internetovými obchody. Podle mě spousta lidí, stejně jako já, upřednostní osobní návštěvu kamenné pobočky "s duchem", než se dívat na nic neříkající tuctový Prestashop studenta, který skladuje pár krytů v krabicích pod postelí. Takových e-shopů je samozřejmě nejvíce, ty seriózní už pak mají většinou také kamenné prodejny.

Aplikace "České SMS" dostala v roce 2012 ocenění "Mobilní aplikace roku" (první místo v kategorii Komunikace). Právě na ní se podílel i Pavel, zakladatel appleguru.cz.

V čem je vaše jedinečnost a jste schopni překonat konkurenci?
Naše práce je zároveň naším koníčkem, taky proto to tak všechno "funguje" a ladí. Když při práci tohle platí, tak člověk ze sebe vydá to nejlepší, co dokáže, a výsledky jsou samozřejmě vidět. Zároveň si troufnu tvrdit, že vzhledem k počtu nasbíraných zkušeností jsme v ČR na špičce, co se týče technologického zázemí a zkušeností.

Přibliž mi, co umíte, a konkurence většinou ne?
Opravujeme například i základní desky a tak podobně. V podstatě není nic, s čím bychom si neporadili. Navíc se nehoníme za penězi, cílem je poskytovat super službu na úrovni. To nás naplňuje.

Jak moc těžké byly začátky a co vám nejvíce pomohlo vystoupat?
Já už jsem do appleguru.cz šel se zkušenostmi v zádech. Horší byly začátky podnikání, tam to byl masakr. Neznal jsem oběd ani dovolenou (tu neznám doteď). Nová firma je prostě jako dítě, pipláš to, staráš se o to a ono to roste a čím je to větší, tím menší kontrolou nad tím růstem máš - musíš mu dát "vlastní prostor" k růstu, pak už se prostě nedá mít vše pod kontrolou. Pochopení téhle filosofie si myslím, že nám pomohlo vystoupat a překonat nějaké překážky, např. řešení "maličkostí", jako by se jednalo o konec světa.

Ty ale firmu nevedeš sám, že
Ne, ne… Ono by to ani nešlo. Skutečně platí, že "ve dvou se to lépe táhne" a že o tuto již vlastní firmu se staráme společně s člověkem, kterému naprosto důvěřuji - mým životním přítelem a obchodním partnerem Matoušem. Mít vedle sebe někoho, komu mohu věřit, si myslím, že naší firmě pomohlo s výstupem vlastně nejvíce.

Kolik času denně ti zabere práce okolo ní?
Doposud 150 % času. Nepřeháním, když řeknu, že člověk pracuje, i když spí. Popravdě nebylo to jednou, že jsem ve snu vyřešil nějaký problém, který jsem nosil v hlavě a nebo mě napadl nápad, který se pak skutečně realizoval.

Přespal jsi někdy třeba v kanceláři a nešel ani domů?
Samozřejmě a nebylo to jen jednou, kdy jsem ani nešel domů a spal jsem v kanceláři třeba sotva 4 hodiny a pak zase pracoval. Nicméně, ať to zní při mém věku 25 let sebevtipněji, už asi nejsem nejmladší a ten pracovní drill a kažodenní ždímání se "do krve" už teď opravdu nezvládám, jako jsem to zvládal od nějakých těch 20 let.

Takže brzdíš?
Spíš bych to řekl tak, žeuž se zaměřuji jen na to skutečně důležité a trávím prací pár hodin denně, kdy dokážu maximálně efektivně využít svou energii, což v kombinaci s Matoušem skvěle funguje. Ten totálně srší nekonečnou energií, takže řešení každodenních firemních záležitostí a provozu firmy zvládá lépe a dynamičtěji, než bych to zvládal já.