Jágr, Zátopek, ale i kuřimská kauza nebo Hitler jako kočka: Tvůrci komiksů se nevyhýbají ničemu

Deník Anny Frankové jako komiks. Jak vypadají ostatní
Zobrazit fotogalerii (8)
 

Dávno pryč jsou časy, kdy komiks znamenal superhrdina. V posledních letech vycházejí komiksy sledující autentické životní osudy, mediální kauzy či komiksy tematizující všelijaké historické události. Podívejte se na ty nejpozoruhodnější počiny, které se odehrály na poli komiksů a které si s chutí může přečíst i ten, kdo pořád ještě zaměňuje Batmana za netopýra. 

Klaďas Jágr

Spisovatel a básník Vít Kaláb a výtvarník Milan Starý se pokusili převést životní příběh jednoho z nejznámějších českých sportovců Jaromíra Jágra do komiksu na pokračování. Ten vycházel asi rok jako příloha časopisu Newsweek. V současné době se příběh, při jehož tvorbě tvůrci dbali na maximální přesnost zachycených reálií, převádí do knižní podoby.

Deník Anne Frankové

V nakladatelství Triáda vyšla v loňském roce komiksová adaptace neblaze proslulé deníkové knihy třináctileté židovské dívky Anny Frankové. Tvůrci během adaptování spočítali, že kdyby chtěli vetknout komiksovou formu všem deníkovým zápiskům tak, aby nebylo vynecháno jediné písmeno, výsledná kniha by měla tři a půl tisíce stran. Do konečné podoby se tak dostalo pouhých zhruba pět procent. Motivací ke komiksové adaptaci Deníku Anny Frankové bylo de facto klišé – fakt, že děti málo čtou, a neznají tak příběhy, jež by měly tvořit nezbytné kulturní vědomosti každého z nás.

Maus

V rámci komiksové kultury je dvoudílná černobílá série Maus legendou. V roce 1992 získal kreslíř a scenárista Art Spiegelman za tento grafický román významnou Pulitzerovu cenu. Maus nejdříve vycházel časopisecky, a to téměř celých jedenáct let – od roku 1980 až do roku 1991. V komiksu je tematizován holocaust. Ne však tak, jak jsme zvyklí. Název Maus získal komiks díky tomu, že židé jsou zde zachyceni jako myši. V celé knize vystupují namísto lidí zvířata. A Němci jsou, jak je nabíledni, kočky.

V roce 1992 získal kreslíř a scenárista Art Spiegelman za tento grafický román významnou Pulitzerovu cenu.

Tři králové

Jako Tři králové byla označována jedna z nejsilnějších protinacistických sabotážních skupin u nás. O komiksovém zpracování příběhu Mašína, Morávka a Balabána jsme již psali (recenzi si můžete přečíst zde), jedná se totiž o jeden z nejpropracovanějších a nejcelistvějších grafických románů, které u nás v loňském roce vyšly. Zasloužili se o něj výtvarník Zdeněk Ležák a scenárista Michal Kocián.

Zátopek: …když nemůžeš, tak přidej

Tvůrčí duo ve složení výtvarník Jaromír 99 a spisovatel Jan Novák je už samo o sobě jistou zárukou úspěchu. A v komiksu mapujícím život nejslavnějšího českého olympionika běžce Emila Zátopka se to potvrdilo.

Svatá Barbora

Grafický román, za kterým stojí kromě jiných dvounásobný držitel ceny Magnesia Litera Marek Šindelka. Tvůrci na tomto díle pracovali přes šest let. Motivace byla jednoduchá: poodhalit, co vlastně stálo za mediálním šílenstvím točícím se kolem kuřimské kauzy.

Franz Kafka: Zámek

Opět tu máme Jaromíra 99. Komiksová adaptace něčeho tak specifického, jako je Kafkův prozaický text, se ještě před lety mohla jevit jako poněkud bizarní. Avšak Jaromír 99 spolu s Davidem Zanem Marowitzem dokázali, že možné je téměř vše. Ilustrování příběhu zeměměřiče K. pojal Jaromír 99 navýsost osobitě, takže vznikla adaptace, jak má být.

Sexkomiks: První komiksové dějiny sexuality

Komu by byl Kafka málo, o flexibilitě komiksového média se může přesvědčit díky knize, jejíž podtitul říká vše. První komiksové dějiny sexuality. K tomu, že se dílo stalo bestselerem, přispěl i humorný nadhled, s nímž je poutavé téma podáno.