Tomáš Baťa: Největší výrobce a prodejce bot všech dob

Guinnessova kniha rekordů označila firmu Baťa za největšího výrobce bot všech dob! Podle jejich údajů vzniklo za celou dobu trvání Baťových závodů 14 miliard párů bot. Rodinná firma postupně přerostla do světové značky a v Čechách nenajdeme podobně velký kolos, který expandoval do celého světa. 

11.05.2018 - 10:30  
Krásný obchodní dům Baťa na Václavském náměstí
Zobrazit fotogalerii (4)

 

Baťovy cvičky. Název, který postupem času zlidověl. Dnes už pod záplavou velkých konkurentů západních značek nedrží tak zásadní místo na trhu, ale o to bohatší je historie a tradice firmy. Obuvnickou firmu přivedli na svět sourozenci Anna, Antonín a Tomáš Baťovi v roce 1894 ve Zlíně. 

Tomáš Baťa ví, jak na to

V roce 1908 se po smrti bratra Antonína stane Tomáš Baťa jediným majitelem firmy a začne zásadně jednat. Postupně z firmy vytvoří komplexní továrnu, která neopomíjela vůbec nic. Díky svým originálním inovacím byl považován za největšího podnikatele své doby.

Tomáš Baťa byl z rodiny, která se po staletí věnovala ševcovství. První zmínka o členu rodu ševců byl Lukáš Baťa z roku 1667.

Společně s vedením firmy zastával i funkci starosty Zlína. Tomáš Baťa podnikání pojímal opravdu od A do Z. Rozšiřoval zlínské továrny tak, že tím určil výraznou tvář architektury celého města včetně tzv. Baťových domků. Vytvořil specifický systém péče o zaměstnance. Od bydlení, po zdravotní péči, až ke vzdělání. Jako starosta postavil základy moderní zdravotní péče do celého regionu a zlepšoval stav infrastruktury v celém Československu. 

V oboru obuvnictví stáhl cenu bot na přijatelné minimum. Zavedl pásovou výrobu po vzoru Henryho Forda a firmě netrvalo dlouho zvýšit produkci bot o 75 % a počet zaměstnanců o 38 %. Tomáš Baťa využil svůj podnikatelský talent a jako jeden z mála vnímal filozofii firmy opravdu komplexně. Z Ameriky, kde byl půl roku studovat systém amerického managmentu, ho pak následně zavedl v Baťových závodech.  

Válka a krize

S první světovou válkou přišla i první velká zakázka. Firma musela vytvořit 50 000 vojenských bot pro rakousko-uherskou armádu. Obrovská zakázka nutila Baťu rozšiřovat počet zaměstnanců a někteří z nich se díky tomu vyhnuli povolání na frontu. Na konci války byla firma schopna denně vyrobit až 6 000 párů bot. S koncem války ale přišla krize. Baťa zaměstnával více lidí, než bylo potřeba. Poptávka na koupi čehokoliv byla minimální, a tak přišla příležitost k dalším inovacím. 

Baťa vytvořil systém vnitřní zaměstnanecké banky. Všem pracovníkům zřídil účty s úrokem 10 %. Jejich nastřádané peníze peníze využíval jako provozní investice. Tento systém nevydržel dlouho. Stávka zaměstnanců vedla Baťu k založení odborů, do kterých si zaměstnanci mohli volit své zástupce. 

Hlavní poválečný problém ale nebyl stále vyřešen. Baťa měl kapitál uložený v plných skladech s obuví a firma v prodeji stagnovala. Rozhodl se tak pro neskutečně odvážný krok. Snížil cenu bot o  50 % a zaměstnancům mzdu o 40 %. Aby zmírnil rozhořčení svých pracovníků, kompenzoval jim snížené mzdy slevami ve firemním konzumu. 

Pod vedením jeho nevlastního bratra Jana Antonína Bati  rozšiřovala firma výrobní obory o výrobu pneumatik, technické pryže, umělých vláken, hraček, kovoobráběcích strojů, pletacích strojů, letadel, jízdních kol.

Slevy neskutečným způsobem zafungovaly na zákazníka a postupně začal ovládat trh. Válečná a poválečná situace ukazují, jak byl Tomáš Baťa výjimečným podnikatelem. 

Expanze a tragédie

Jak už jsme zmínili, Tomáš Baťa doslova ovládl trh a z města Zlín si budoval svoje mocenské impérium. V Československu byl jediný, kdo zavedl tvrdý kapitalistický řád podobný tomu ve Spojených státech amerických. Zmíněná pásová výroba zapříčinila 75 % produktivity práce a značka začala stavět svoje továrny v jiných městech v Československu a ve světě. V roce 1932 Tomáš Baťa zaměstnával 31 235 a vlastnil továrny v Německu, Polsku, Jugoslávii, Švýcarsku, Francii a britské Indii. Jeho obuv se prodávala v 2 500 prodejnách po celém světě. Od Súdánu po Čínu. 

Tomáš Baťa tragicky zemřel při letecké nehodě. Během letu na otevření nové pobočky ve Švýcarsku se stala nehoda, kterou nepřežil ani jeho pilot. Během velké mlhy bylo Baťovi doporučeno vyčkat s odletem, ale ten si stál na svém. Pravděpodobná verze hovoří o tom, že byl pilot v mlze dezorientovaný a narazil do rohu továrny, vedle které letadlo spadlo na zem. Druhá verze počítá s nepovedeným pokusem o přistání.

Náhle tak zemřela jedna z největších osobností Československa, která skoro z ničeho vybudovala firmu, která je dodnes synonymem úspěchu, který zná celý svět. Firmu po něm převzal další schopný člen rodu, nevlastní bratr Jan Antonín Baťa. 


Přidat komentář

Pro vkládání komentářů se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.

Výhody registrace:
Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám nikdo nebude moci vzít. Registrace bude do budoucna jeden z našich nástrojů k udržení diskusí v přijatelných mezích.

Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám v budoucnu nikdo nebude moci vzít. Zároveň registrací dáváte souhlas se zasíláním informací a nabídek tykajících se webu Čtidoma.cz nebo jeho provozovatele či obchodních partnerů.

Redakce si ponechává právo jakýkoli nevhodný příspěvek smazat bez udání důvodu.