Petra Kolínská: Garáže, garáže, garáže. Je to úplná garážová posedlost, snad vyhraje zdravý rozum

Náměstí už dnes není parkovištěm, ale auta straší dál...
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Měla by to být vlajková loď Institutu plánování a rozvoje města Prahy (IPR). Rekonstrukce Malostranského náměstí je jeden z prvních projektů, který prošel architektonickou soutěží a jeho realizace je velmi blízko. Situaci komplikují představitelé Prahy 1, protože vyžadují zapracování podzemních garáží. "Věřím ve vítěztví zdravého rozumu," říká v rozhovoru náměstkyně primátorky Petra Kolínská.

Jak vznikla celá ta panika okolo podzemních garáží na Malostranském náměstí? 
Podařilo se nám doufám tu zatáčku vybrat. Zrekapituluji minulost. Praha 1 dlouhá léta chodí a říká garáže, garáže, garáže. Chci je tady, chci je na Klárově, chci je před nemocnicí na Františku, jednoduše úplná posedlost garážemi. Faktem je, že nepochodili už při zadání soutěže. Oni je chtěli, ale pan Hudeček (bývalý primátor Prahy) jim řekl, ani náhodou. V soutěži je explicitně napsáno, že garáže tam nebudou, protože se tam nehodí. 

Jaký je hlavní důvod, proč se tam nehodí? 
My primárně nechceme, aby do této oblasti jezdila auta. Když funguje tunel Blanka, tak chceme, aby tam ta auta nezajížděla. Pro návštěvníky této oblasti dobře fungují záchytná parkoviště na Smíchově, na Letné a na Prašném mostě. Ostatně i tady na Palachově náměstí. 

Petra Kolínská byla v letech 2006 až 2010 a opět od roku 2014 zastupitelka hlavního města Prahy, od roku 2016 náměstkyně pražské primátorky, od roku 2006 do roku 2016 zastupitelka městské části Praha 6 (mezi lety 2014 a 2015 byla i místostarostkou), členka Strany zelených.

Jaký byl tedy postoj Prahy 1? Proč se to dnes zdá jako zásadní problém?
Praha 1 o garážích stále hovořila, ale nicméně k tomu nikdy neměla formální usnesení. Sám pan Lomecký přiznal, že jsme s ním ty věci průběžně konzultovali. Nikdy tedy neřekli, že bez těch garáží nám to na stavebním úřadě Prahy 1 neprojde. My jsme s nimi ladili všechno. Podobu křižovatek a kudy pojedou auta. Dlouhá řada kompromisů, ale nikdy neřekli, že by měl vzniknout takový problém.

Kdy přišel zlom? Proč se najednou v tak pokročilé fázi projektu začalo všechno znovu řešit?
To řekli až ve chvíli, kdy byla dokumentace na stavebním úřadě. No a pak přišlo to usnesení. Paní primátorka Krnáčová si ho přečetla tak, že to musí stáhnout z toho stavebního úřadu. Což bylo mimochodem v rozporu se smlouvou, kterou ten projektant měl. 

Jak je to tedy dnes? 
Závěr celé situace je, že pan starosta Prahy 1 souhlasil s tím, že se dokumentace na stavební úřad vrátila a běží povolovací proces. Já očekávám, že v říjnu, listopadu stavební povolení bude. Zároveň si Praha 1 na vlastní triko a vlastní aktivitu může prozkoumat, jestli tam ty garáže vůbec mohou být.

Proč tento postup?
Myslím si, že je to lepší postup, protože kdybychom to zkoumali my, tak by Praha 1 řekla, vy jste to prozkoumali špatně. Teď si to prozkoumají sami.

Matěj Michal Žaloudek (asistent náměstkyně primátorky):  
​"Máme zpravy, že v místě, kde mají být garáže, jsou jak archeologické nálezy, tak i vlhké podloží. Navíc by se práce soustředila na horní část náměstí, kde by se musel rozebrat celý sloup Nejsvatější trojice a někde se musí udělat výduť z garáží. Takže celý ten projekt je úplně nereálný."

Prozkoumat znamená konkrétně co?
Archeologické vrty. Archeologové musí Praze poskytovat součinnost, asi i nějaké studie proveditelnosti. Jde o to, kde by mohly být rampy do garáží, aby se ta auta měla kde vytočit. Jaká je možná kapacita míst, že to má pak velký vliv na finance. Já teda doufám, že veškeré zkoumání povede k závěru, že to tam prostě není možný a není vhodný. To ale nechci předjímat. Jde o náš pohled, protože tam ty garáže nechceme. Faktem je, že jsme se domluvili s Prahou 1, že oni nebudou klást další překážky tomu, aby to stavební povolení proběhlo.

Kdy by se tedy mělo začít pracovat?
Oni počítají s tím, že se s tou rekonstrukcí fyzicky začne na jaře příštího roku. Zkoumání, zda je možné tam ty garáže umístit, jim bude trvat třeba rok, možná rok a půl. Nevím, do jakého detailu chtějí jít. Tudíž ty věci půjdou paralelně a rekonstrukce nemusí na výsledek prověřování čekat. To považuju za vítězství zdravého rozumu a v tomto smyslu se nám podařilo celou kauzu odšpuntovat. 

Chápu tedy správně, že motivace vybudovat podzemní garáže je čistě iniciativa poslanců? Nebo je chtějí i místní občané?
Hlas není jenom z poslanecké sněmovny. Znám místní obyvatelé, kteří říkají, že jestli tady máme bydlet, tak chceme parkovat. Souhlasím a chci jen dodat, že na začátku před soutěží bylo pro rezidenty 46 míst a teď je jich pro rezidenty 40. Zároveň máme petici, kde je 9000 podpisů lidí, kteří tam ty garáže nechtějí. To je taky nutné respektovat. Navíc neznám jediné podzemní garáže, které by fungovaly pro rezidenty. Hlavně kvůli úplně jinému cenovému poměru. Důkazem jsou garáže u Intercontinentalu, kde neustále svítí počet volných míst, ale na povrchu to vypadá, jako kdyby tam nebyly. To je ale na jinou debatu.

Do mezinárodní architektonicko-urbanistické soutěže vyhlášené pražským magistrátem ve spolupráci Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy se přihlásilo dohromady 40 architektonických studií. Vítězný návrh vytvořilo trio architektů Martin Hájek, Václav Hájek a Petr Horský. 

Jak lze podle vás podobný problém řešit?
Tragédie Prahy je, že vzniká více parkovacích míst v samém centru města než parkovišť na jejím okraji. Opakuji: záchytné parkoviště pro návštěvu Malé Strany jsou Letná, Prašný most, Smíchov a Palachovo náměstí. Mimochodem na Letné hned u výjezdu z garáží staví tramvaj číslo 12. Ta staví na Malostranském náměstí. Tramvají je to šest minut. 

Vítězný návrh je známý od roku 2014. Jak je možné, že za čtyři roky se stále projekt nerealizuje?
Celé to trvá od soutěže do realizace šest let, což je na tohle město celkem rychlé tempo. Ve Vídni by to sice zvládli za půlku. Za nás je to ale projekt, který víceméně běží tak, jak by se podle nás ve městě měly věci realizovat. Projekt je pro nás důležitý v tom, že se jedná o první architektonickou soutěž, kterou se IPR rozhodl vypsat. Návrh se vysoutěžil, projekt vyhrál, město mu tu zakázku zadalo, nikdo mu ji nesebral a architekti budou dokonce dělat stavební dozor a opravdu se to zrealizuje. 

Kdy by to podle vás mělo být kompletně zrealizované?
V roce 2019 bychom mohli očekávat, že se celý projekt dokončí. Byl by to tak první vysoutěžený projekt, který vznik pod záštitou IPRU. Kdy od začátku do konce nesoutěží stavební firmy, kde rozhoduje cena, ale soutěží architektonický nápad. Architekt má silné slovo do konce realizace.

Jsou ještě jiné projekty v Praze, kde je vyhlášená architektonická soutěž?
Teď je vyhlášená soutěž na Vítězné náměstí a právě probíhá dialog architektonických firem na rekonstrukci Karlova náměstí. 

Architekt Vavřík: Z komunistů jsme měli srandu. Opravoval jsem Karlštejn a po večerech zlobil bolševiky. Více čtěte zde.