Telemedicína míří do praxe: Sledování pacientů na dálku není sci-fi ani u nás

Aplikace je zcela revoluční a nemá u nás obdoby
Zobrazit fotogalerii (4)
 

První zdravotní pojišťovna u nás přišla se zavedením standardního preventivního programu ve formě telemedicíny. Co to vlastně znamená a jaké to bude mít výhody a nevýhody pro pacienty?

Termín "telemedicína" neznamená v reálu nic jiného než sledování zdravotního stavu pacientů přes mobilní telefon na dálku. S tímto nápadem jako vůbec první u nás přišla Oborová zdravotní pojišťovna (OZP). 

Využití najdou zejména těhotné matky, které postihla těhotenská cukrovka. Lékaři budou moci vzdáleně sledovat jejich aktuální hladinu cukru v krvi. Nastávajícím maminkám, jež mají tento typ diabetu, tak odpadná nutnost naučit se medicínsky správně zvládat domácí aplikaci a také cestování za diabelotologem. 

Program diaBetty je vůbec první telemedicínský program, který je nabízen českými zdravotními pojišťovnami. 

"DiaBetty představuje zásadní krok směrem k tomu, co bude do několika let medicínským standardem. Je to první program svého druhu v České republice, který není jen omezeným pilotním testem, ale plnohodnotným telemedicínským preventivním programem poskytovaným zdravotní pojišťovnou. Vzdálený monitoring výrazně zvyšuje pohodlí pacientek, zkvalitňuje léčbu, a tím pádem v neposlední řadě snižuje celkové náklady léčby, zejména při výskytu komplikací při porodu," popisuje revoluční projekt generální ředitel OZP Radovan Kouřil. 

Těhotenská cukrovka přináší velké komplikace

Nejprve si ale pojďme povědět, jak vlastně takový typ cukrovky v těle matky vzniká a jak se projevuje. Během těhotenského diabetu neprodukuje slinivka břišní dostatek inzulinu, jenž je velmi důležitý pro úpravu množství glukózy v krvi. Ta pak přechází ve velkém množství do krve plodu a u něj vyvolává nadměrnou produkci inzulínu. Těhotenská cukrovka se obvykle projevuje až ve druhé polovině těhotenství. 

Těhotenská cukrovka je čím dál tím častější. Ve srovnání s rokem 2000 jí dnes trpí více než trojnásobek matek. Kompenzovat lze úpravou životosprávy, v těžších případech inzulinem.

"Důsledkem těhotenské cukrovky je vysoká porodní váha novorozenců se všemi zdravotními problémy, které porod čtyř a vícekilového dítěte přináší. Po porodu navíc dítě může trpět problémy s dýcháním.

Děti, jejichž matky měly těhotenskou cukrovku, jsou v životě náchylnější k obezitě a cukrovce II. typu," vysvětluje Milan Kvapil, předseda DAČR a přednosta Interní kliniky 2. LF UK a FN Motol. 

Jak služba funguje?

Je založena na české SW platformě InspectLife. Klientka si přes asistenční službu OZP domluví schůzku s diabetologem. Během ní dostane domácí glukometr a do telefonu si nahraje aplikaci, která posílá naměřená data k lékaři. 

Klientka je navíc na místě i poučena o správném používání aplikace i glukometru. To je v praxi vše. Domácí test i ovládání aplikace jsou navržené tak, aby vše bylo co nejjednodušší. "Pacientce díky tomu odpadají starosti s domácí interpretací výsledků testů. Lékař ji včas upozorní na hrozící komplikace a poradí, co má dělat," říká Jiří Potůček, předseda správní rady Institutu pro podporu elektronizace zdravotnictví.

Jaké jsou první zkušenosti?

Vždy je nejlepší, když si člověk udělá o aplikaci obrázek sám či prostřednictvím někoho, kdo ji využívá a v tomto případě sám trpí těhotenskou cukrovkou. Takovým člověkem je například Petra Kubistová, která se o své dojmy z revoluční aplikace pochlubila.

"Mně osobně to ušetřilo nejmíň dvě a půl hodiny za každou návštěvu, na kterou jsem nemusela k lékaři. Vynásobte to všemi návštěvami, které mi diaBetty ušetřila, a je to velká spousta ušetřeného času. Výhoda byla i to, že se výsledky měření nemusí zapisovat nikam na papír, protože ten by se určitě ztratil. Uživatelsky to bylo úplně jednoduché. Zapnete telefon, zapnete bluetooth, změříte, nahrajete, uploadne se to na server a tam výsledky vidím já i doktor"

Veškerá administrativa spojená se zdravotním pojištěním se dá vyřídit přes internet. Telemedicinskou službu je obecně možnost provozovat pouze v případě, že má pojišťovna celou administraci klientů online. "Tuhle fázi my už máme za sebou, takže se můžeme naplno věnovat vývoji nadstavbových medicínských služeb a před ostatními zdravotními pojišťovnami tak máme slušný náskok," říká Mario Böhme, vedoucí obchodního odboru Oborové zdravotní pojišťovny.