Jsme to, co jíme. Tělo ale ze stravy skutečně využije pouze minimum

Je to již trošku ohraná fráze, ale pořád platí. Je nutné se naučit dávat našemu tělu to, co ve skutečnosti potřebuje, a ne to, co potřebujeme my. Jak toho docílit a přitom nemuset tolik změnit celý život?

10.08.2017 - 06:00   |  
Naše tělo nepřijme vše, co do něj sypeme
Zobrazit fotogalerii (3)

To, co jíme, je důležité, ještě důležitější ale je, co si z jídla dokáže naše tělo vzít. Podstatným elementem zdraví jsou minerály, které tělu můžeme cíleně dodávat, pokud máme pocit, že naše strava nestačí.

Organismus totiž z potravy dokáže vytěžit jen omezené množství látek, zbytek nezužitkuje a vyloučí. Klíčem k tomu, aby tělo efektivně využilo, co mu dopřáváme, je zlepšovat vstřebávání. Schopnost těla absorbovat minerály, které si neumí samo vytvořit, je stěžejní pro naše zdraví a duševní pohodu.

Pestrá a vyvážená strava je základem zdravého životního stylu. Jen málokoho ale napadne, jak efektivně tělo přijímanou potravu skutečně využívá. Např. zinek má vliv na zdraví naší pleti, pevné nehty i krásné vlasy. Ideální je, pokud jej konzumujeme v kombinaci s potravinami bohatými na železo (např. maso). I tak ho ale naše tělo dokáže vstřebat jen z 20–30 %, zbytek vylučuje bez jakéhokoli využití.

Minerály obecně jsou příkladem látek, které zásadně ovlivňují funkci našeho těla a jednotlivých orgánů. Podílí se na činnosti štítné žlázy a jater, růstu tkání nebo na správném vedení nervových impulzů atd. Organismus je však vlivem stávajícího životního stylu, způsobu našeho stravování, znečištěného prostředí apod. často nedokáže zcela vytěžit a absorbuje je jen zčásti.

Umění vytvořit maximum ze vstřebávání

Při vstřebávání potřebných látek a minerálů, které strava obsahuje, dochází k prokrvení trávicího traktu a k prohřátí tkáně. Jedná se o přirozený proces, díky kterému vitaminy a minerály jednodušeji projdou střevní stěnou, dostávají se do krevního řečiště, a tím do celého těla. Prohřátím se tělo snaží využít maximum látek z přijímané stravy – příkladem jsou právě potřebné minerály, jako je selen, zinek nebo magnézium.

Pepř základním životním kořením

Kdo by neznal pepř (Piper nigrum), je to koření naší kuchyně. Málokdo si ale uvědomuje, že nás dokáže podpořit i zdravotně, už pro naše předky byl nepostradatelnou součástí řady léčebných metod. Za štiplavou chutí pepře stojí látka piperin, právě ona tvoří výraznou chuť koření užívaného po celém světě.

Pepř černý je plod pepřovníku černého, který se sklízí ještě nedozrálý a používá se jako koření. Původem je z Indie, kde se užíval už ve starověku, dnes se k nám importuje z mnoha tropických zemí.

Ve skutečnosti se jedná o látku extrahovanou ze sušených bobulí pepřovníku. Přidáním drcené či mleté formy pepře získává jídlo ostřejší chuť, ve větším množství pak dokáže podpořit trávení a díky termogenezi (prohřátí) prokrvit nejen zažívací trakt, což může mít pozitivní vliv na naše zdraví.

Přijímat nestačí, je nutné hlavně vstřebávat

Udržet náš jídelníček skutečně výživný a pestrý je v dnešní době často nadlidský úkol. Pokud nám chybí např. zmiňované minerály, tělo začne strádat. Nejde ale jen o jejich příjem, ale také o schopnost skutečně je vstřebat.

Káva, rafinovaný cukr v nápojích a jídle, cigarety, alkohol a znečištěné prostředí, to vše negativně ovlivňuje organismus, zvyšuje nároky na příjem živin a ovlivňuje jejich absorpci v organismu. Ke snížení absorpce některých minerálů může docházet také vlivem kontraindikace s jinými chemickými látkami ať už z potravy, léků, či zmiňovaných neřestí.

Stejně tak se snižuje množství živin v potravinách na úkor jejich masivnější produkce. Přirozeně toto vstřebávání můžeme podpořit zdravým životním stylem.