Bolesti v bederní části zad mohou být pořádně nepříjemné, můžeme jim ale ulevit

Co vlastně nejlépe funguje obecně na bolest zad, případně na její bederní část? Je to teplo, masáže, pohyb nebo třeba bederní pás?

12.01.2018 - 06:30   |  
Jak překonat trable s bederkou?
Zobrazit fotogalerii (3)

Bolesti zad důverně zná většina lidí, ale obzvláště intenzivní bolesti v bederní části prožívají hlavně ženy. Vzhledem k fyziologickým rozdílům mezi muži a ženami existuje více příčin, proč se něco podobného děje a hlavně opakuje.

Menstruace

Nejčastěji se tyto nepříjemné bolesti spojují s menstruací. Opakované spazmatické kontrakce dělohy totiž způsobují nekomfortní bolesti, které vystřelují od břicha až právě po oblast bederní části zad.

Uvolnit podobné bolesti může termofor nebo také hořčík. Pokud však máte podobné trable i v době, kdy netrpíte menstruací, pak je bezesporu nasnadě navštívit lékaře, abyste vyloučili případné gynekologické onemocnění (endometrioza nebo myomy).

Bolesti v bederní části zad mohou vzniknout i díky nošení vysokých podpatků či také díky stresu.

Menopauza

Dolní části zad bolí i v rámci postupujícího těhotenství, nicméně často i v rámci ženské menopauzy. Po menopauze mnoho žen tvrdilo, že tato specifická bolest ustoupila. Závažnější je ale zjištění, pokud ji způsobila osteoporóza, tudíž ztráta kostní hmoty. Tato choroba je běžnější u žen v důsledku poklesu hladiny estrogenu než u mužů.

Co nejvíce pomůže?

Australští vědci chtěli zjistit, jaký je nejúčinnější způsob v rámci snahy zničit bolesti v dolní části zad. Tým okolo doktora Daniela Steffense z univerzity v Sydney vyhodnotil 21 klinických studií, kterých se zúčastnilo více než 30 tisíc dobrovolníků. Všichni byli pracující a stěžovali si na různé důvody bolesti v dolní části zad.

Obecně je rozumné si osvojit pravidelný pohyb v kanceláři. Pokud například něco potřebujete od svého kolegy, raději za ním zajděte než mu napíšete e-mail. Velmi důležité je také to, abyste nepodceňovali přísun tekutin. Využívejte každou možnost se hýbat - běžte si udělat kávu, zajděte si do kuchyňky ohřát oběd, napustit si vodu do flašky. Zkuste omezit transport výtahem a spíše běžte po shodech. To vše vašim zádům jen a jen prospěje.

Ke zkoumaným zákrokům patřil pohyb (fyzioterapie nebo sport), vložky v botech, bederní pás, vysvětlení příčin a samotné vyšetření bolesti zad. Úspěch každého opatření se měřil tím, jak by se mohlo bolestem a nemocem s tím spojeným zabránit.

Ukázalo se, že nejlepší metodou proti hloubkové bolesti zad je pohyb. Snižuje totiž riziko nové epizody bolesti hned o 35 %. Bederní pás nebo speciální vložky do bot neukázaly prakticky žádný účinek. Pohybový program snížil potřebu práceneschopnosti až o 78 %.

Studie take ukázaly, že ochrana před bolestmi v rámci bederní části zad nevydržela. Po roce se účinek naprosto vypařil - důvodem bylo, že většina účastníků studie později úplně přestala sportovat. Pro skutečnou ochranu je však sport naprosto nevyhnutelný.

Ano, možná na pravidelné sportování nemáte tolik času, nicméně dá se klidně odpomoci bolestem bederky i v práci. Pokud máte sedavé zaměstnání, měli byste čas od času svoji polohu měnit. Ideálně se pak občas protáhnout nebo projít po místnosti.


Přidat komentář

Pro vkládání komentářů se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.

Výhody registrace:
Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám nikdo nebude moci vzít. Registrace bude do budoucna jeden z našich nástrojů k udržení diskusí v přijatelných mezích.

Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám v budoucnu nikdo nebude moci vzít. Zároveň registrací dáváte souhlas se zasíláním informací a nabídek tykajících se webu Čtidoma.cz nebo jeho provozovatele či obchodních partnerů.

Redakce si ponechává právo jakýkoli nevhodný příspěvek smazat bez udání důvodu.