Doktorka Tomanová: Pokud chcete běhat opravdu pro zdraví, chraňte klouby a páteř

Zima je konečně definitivně pryč a to znamená, že je čas oprášit tenisky. Běhání je celosvětově jedním z nejrozšířenějších sportů a volnočasových aktivit. Je to logické. Běh je snadno dostupný a není třeba horentních vstupních nákladů. Primářka Rehabilitačního stavu MUDr. Michaela Tomanová poradí, jak ho opravdu dělat pro zdraví.

08.04.2018 - 11:00   |  
Běhání po asfaltu? To není to pravé ořechové
Zobrazit fotogalerii (3)

Paní doktorko, při běhu mě často bolí kolena. Co to znamená? 
Bolest kolen po běhu může mít různé příčiny. Možná jste byl jen nerozcvičený a neprotažený a vaše ztuhlé tkáně se přetížily, a to i tak, že mohla vzniknout mikrotraumata. Při běžeckém došlapu se musí naše tělo vyrovnat s tlakem, který je dvakrát až třikrát vyšší, než je naše hmotnost, takže došlap na tvrdý povrch není při běhu pro naše klouby a vazy úplně ideální.

Takže bych měl běhat jen na vyhovujícím povrchu? Jaký to je?
Pokud je to možné, snažte se spíše běhat na měkčím povrchu například na atletických dráhách či v lese než po asfaltových silnicích. Běhání by se také měli úplně vyhnout lidé bezprostředně po operacích a úrazech kloubů dolních končetin. Pozor také na posilování a běh při počínající artróze. Kloubní chrupavka totiž není schopná regenerace a hrozí zde rychlejší rozvoj artrózy.

Na závěr běhání dopřejte svému tělu uvolňovací cviky. Velmi důležité je zvolit i správné kvalitní běžecké boty.

Jak škodí běh našim kloubům?
Při běhání jsou namáhány nejvíce klouby dolních končetin, hlavně kyčle, kolena a kotníky. Druhotně se však může problém vzniklý například v kotníku přenášet i na páteř. Při nadměrné či nerovnoměrné dlouhodobé zátěži může dojít k poškození kloubů i vazivových tkání. Pokud si nejste jistí, zda vám určitý pohyb škodí či nikoliv, poraďte se se svým rehabilitačním lékařem nebo jiným odborníkem, který se touto problematikou zabývá.

Počkejte, takže pohyb vlastně kloubům škodí?
Tak to samozřejmě není! Pravidelný pohyb kloubům rozhodně prospívá. Díky němu se zlepšuje flexibilita a elasticita kloubního pouzdra, zpevňují se okolní svaly a vazy, kloub je stabilnější a odolnější. Ale je třeba dodržovat to, co jsem říkala.

Jaký vliv má na běh osteoporóza?
Osteoporóza neboli řídnutí kostí je podle posledních průzkumů nižší u lidí, kteří jsou minimálně třikrát týdně v aktivním pohybu. Běh je jednou z možností, jak si uchovat správnou hustotu kostí. 

Asi je ale důležité tělo nepřetěžovat...
Určitě. Zvolte si vždy takovou zátěž, abyste své tělo zbytečně nepřetížili, nemusíte vše zvládnout hned na začátku a dávat si neúměrné cíle, tím si spíše ublížíte. Zátěž si přidávejte postupně a přizpůsobujte ji momentálním možnostem vašeho těla. Není však dobré věnovat se jednostranně pouze běhu. Vhodné je zařadit i další cvičení, které pomůže posílit a protáhnout váš pohybový aparát.

Jak se před během nejlépe protáhnout?
Před samotným během je vhodné tělo na zátěž připravit. Důležité je protáhnout se, uvolnit si svaly a vazivové tkáně. Začít můžete také desetiminutovou rychlou chůzí, a pokud vám to zdraví a kondice dovolí, pomalu přejdete na běh.

Jdeme do sebe: Trendem je běh v přírodě. Jaké správné cviky zvolit? Čtěte zde.
Klíčová slova:

Přidat komentář

Pro vkládání komentářů se prosím přihlašte nebo zaregistrujte.

Výhody registrace:
Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám nikdo nebude moci vzít. Registrace bude do budoucna jeden z našich nástrojů k udržení diskusí v přijatelných mezích.

Při registraci si můžete zvolit unikátní přezdívku a pod ní psát příspěvky. Tuto přezdívku vám v budoucnu nikdo nebude moci vzít. Zároveň registrací dáváte souhlas se zasíláním informací a nabídek tykajících se webu Čtidoma.cz nebo jeho provozovatele či obchodních partnerů.

Redakce si ponechává právo jakýkoli nevhodný příspěvek smazat bez udání důvodu.