Podzemní garáže na Václaváku: To je velký nesmysl, tvrdí dopravní expert

 

Už v roce 2005 byly vypracovány první plány na opravu Václavského náměstí. Všichni se shodnou, že auta z něj musí pryč. Jenomže kam s nimi? Praha 1, památkáři a dopravní experti mají zcela odlišné názory. Vše je momentálně v patové situaci, podzemní garáže jsou však tématem číslo jedna, ze kterého se některým ježí vlasy na hlavě. 

Radnice Prahy 1 má tři varianty, které by podle ní vyřešily parkování na Václavském náměstí. Jednou z nich je právě monstrózní podzemní parkoviště. To by se mělo vybudovat mezi Václavákem, Panskou ulicí a ulicí Na Příkopě. Proti jsou památkáří. Podle nich by to do klidové zóny zbytečně přivedlo další dopravu.

Jejich řešením je výjezd z garáží do Panské ulice. "Žádali jsme, aby se to prověřilo," potvrdil Ondřej Šefců z Národního památkového ústavu. S tím, aby se zjistily možnosti, souhlasí i Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat. "Výjezd do připravované pěší zóny je nesmysl. Dříve bylo odmítnuto vedení výjezdu do ulice Panské s ohledem na její stávající zatížení. Od té doby byl ale projekt přepracován a kapacita garáží snížena na polovinu. Bylo by tedy záhodno znovu prověřit, zda výjezd nemůže být vhodný z Panské, případně z Jindřišské."

Podle Fillera je však chystané parkoviště v podstatě zbytečné a hyzdit Václavské náměstí nájezdovými rampami mu nepřijde vhodné. "V centru Prahy je řada volných kapacit ve stávajících garážích. Z tohoto pohledu je potřeba vyřešit v nových domech jen zásobování, návštěvnická stání prakticky nejsou potřeba. Praha 1 argumentuje tím, že část parkování bude určena pro rezidenty a nahradí místa na povrchu. To ale jednak není nikde garantováno, jednak v dolní části Václavského náměstí taková stání, která by se do podzemí musela přesouvat, vůbec nejsou."

Rampa, která fakt hezká nebude
Sedmdesátimetrová rampa rozřízne navrženou pěší zónu, vytvoří v ní příčnou bariéru, a tím poškodí její fungování. "Od toho těm rampám neodpomůže ani částečné ukrytí pod připravované stromořadí," kroutí hlavou Filler s tím, že variantou je zmíněný výjezd v Panské, případně v Jindřišské. Podobný názor má i Filip Pospíšil ze Strany zelených. "Co by to přineslo z hlediska dopravní zátěže? Raději se ani nedomýšlet." 

Zastánci podzemních garáží si však myslí, že dopravě naopak uleví. Odpor ke stavbě pod domy je podle bývalého místostarosty Michala Valenty z ODS "pomalu terorismus zelených" a je to namířeno přímo proti občanům Prahy 1. Pokud se začne stavět, velkým otazníkem je, kdy se tak stane. Šéf stavebního úřadu Prahy 1 Oldřich Dajbych tvrdí, že možná v horizontu několika let. 

Je to vůbec potřeba?

Důležité je ale slovo "pokud". Radnice městské části totiž říká, že se do země nekopne, dokud se všechny strany nedohodnou. A to nebude vůbec snadné. I kdyby se podařilo přesvědčit památkáře, většina dopravních expertů bude nejspíš stále proti. "Doporučil bych další přehodnocení počtu návštěvnických stání. Kapacitu garáží je vhodné omezit na minimum nutné k zásobování," drží se svého názoru Vratislav Filler. 

Jeho největším argumentem, kromě stavby nájezdových ramp, je také zvýšení hustoty dopravy. "Komplex budov je postavený přímo na lince metra, zatahovat sem denně stovky aut je nesmyslné. Naopak je žádoucí vrátit přinejmenším na horní polovinu Václavského náměstí tramvajovou trať a posoudit, zda je možné dojet s tramvajemi až na Zlatý kříž. Náměstí potřebuje daleko víc veřejnou dopravu na povrchu než garáže pod zemí." 

Uvidíme, co všechno se na turisty jedním z nejnavštěvovanějších míst v zemi stane. Plánů na budování a překopávání je opravdu hodně. Některé mají hlavu a patu, jiné jsou totálně mimo. Uvažované podzemní garáže jsou někde mezi. Největší otázka totiž zní, zda jsou vůbec potřeba a není to jen malá domů pro kamarády. Protože jestli se opravdu začne stavět, bude to obrovská investice...