Cesta z města do města je problém! Spoje nenavazují, integrovaná doprava vázne

Nenavazující spoje trápí snad každého cestujícího. Jedete z jednoho města do druhého, přestupujete a už jen zamáváte odjíždějícímu autobusu. I to by se časem mohlo změnit, bude-li fungovat nově vznikající krajská příspěvková organizace a dopravní plánovači.

09.01.2017 - 13:02   |  
Když spoje nenavazují,strávíte nástupišti i několik hodin

Své by o tom mohla vyprávět pětašedesátiletá cestující, která už roky pravidelně dojíždí o sobotách z Příbrami do Vlašimi. Přestup v Benešově nenavazuje, protože se dopravní plánovači různých provozovatelů veřejné dopravy nedomluvili. Autobus Jedoucí z Prahy důchodkyni v Benešově ujíždí o tři až pět minut. Musí pak čekat půldruhé hodiny na další spoj.

"Je to hrozné, hlavně teď v zimě, za tmy, ve větru nebo v dešti. Přímý spoj bohužel neexistuje, a protože mi autobus takhle hloupě o pár minut ujede, zabere mi cesta přes tři hodiny času. Přitom to není zase tak daleko," svěřila se Jana Veselá.

Po rušení některých dálkových spojů, musí cestující jezdit přes Prahu

Pomůže nová příspěvková organizace?
Nové vedení Středočeského kraje hledá nějaké uspokojivé řešení, chce pro tento rok zajistit, aby obyvatelé v regionu co nejsnáze cestovali. Proto má vzniknout příspěvková organizace Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK), která bude spolupracovat i s pražskými dopravními plánovači, takže by spoje prý měly dobře navazovat.

Zatímco návaznost dopravy směrem z hlavního města se lepší, pro cestování mezi jednotlivými městy a sousedními okresy to neplatí. Zejména poté, co byla na přelomu tisíciletí bez náhrady zrušena řada dálkových spojů. Například z Vlašimi se do Kolína nebo Kutné Hory nedostanete. Musíte přes Prahu. Místo 50 kilometrů jich najedete 120, místo hodiny strávíte na cestě trojnásobný čas.

Integrovaná doprava podle plánu
Příprava další integrace veřejné dopravy v Praze a ve Středočeském kraji pokračuje podle schváleného harmonogramu. Letos by se měla rozjet integrovaná doprava v regionech Nymbursko II, Mělnicko III a Sedlčansko I., od poloviny roku 2017 by mělo následovat i Kladensko.

Nebude-li vytvoření nové příspěvkové organizace pouze administrativním nástrojem argumentace na jednáních o dopravě v kraji a dočkají-li se návaznosti spojů také cestující mezi jednotlivými městy v kraji včetně paní Veselé, je však zatím ve hvězdách.