Dopravní podnik si musí pokuty vymáhat sám. Bude méně exekucí?

Co rozhodnutí bude znamenat v reálu, ukáže až čas
 

Po přelomovém rozhodnutí okresního soudu a jeho doporučení, aby Dopravní podnik hlavního města Prahy už nevyužíval externích firem k vymáhání pohledávek (které končily i exekucemi), nastala změna. DPP pokuty bude vybírat sám a chce se stát vzorem pro vymáhání ve veřejném sektoru. 

Dopravní podnik města Prahy se rozhodl změnit systém vymáhání pokut od černých pasažérů

"DPP začne sám vymáhat nezaplacené pokuty za jízdu načerno a další přestupky proti přepravnímu řádu," potvrdil tiskový mluvčí DPP Jiří Štábl. Dříve dopravní podnik pohledávky prodával externím firmám, které buď pokuty samy vymáhaly, nebo s pohledávkami dále obchodovaly.

"Pohledávky z nezaplacených pokut už nebudeme postupovat externím zájemcům jako dříve. Pohledávky budeme sami vymáhat prostřednictvím více advokátních kanceláří," vysvětluje Martin Gillar, předseda představenstva a generální ředitel DPP. Ty pak budou řešit všechno od vymáhání pokut, přes mimosoudní vyrovnání, až po exekuce

Jak došlo ke změně? Přelomové rozhodnutí ovlivnil především soud z roku 2014, kdy Okresní soud v Ústí nad Labem rozhodl, že firmám, které pohledávky tehdy skupovaly od dopravních podniků po celé České republice, nenáleží vysoké náklady na právní zastoupení a další příslušenství, které si nárokovaly. Tím se z tohoto rozhodnutí stal jistý příklad, kterým se začaly řídit i další soudy.

Nyní prezentuje DPP svůj zájem na tom, nastavit efektivní vymáhání pohledávek tak, aby je stál proces co nejméně a aby se obešel bez excesů. DPP se chce podle slov Dalibora Kučery, vedoucího Právního odboru DPP, stát vzorem pro vymáhání ve veřejném sektoru.