Metro D se začne stavět od Pankráce. A co dál, když nejsou vykoupené pozemky?

Výkup pozemků pro metro D pořád vázne, přesto se podařilo udělat první zásadní krok. Padlo rozhodnutí, že se začne stavět v úseku Pankrác - Olbrachtova. Další postup je však ve hvězdách. Může se kopat dál bez souhlasu majitelů parcel? Kolik za ně Praha nabídla a kolik lidé chtějí? 

21.04.2017 - 10:30   |  
Jak se vám líbí projekt metra D?
Zobrazit fotogalerii (3)

Konečně se podařilo alespoň trochu pohnout s výstavbou metra D. Dozorčí rada pražského dopravního podniku rozhodla, že nejsnazší cestou bude začít stavět od Pankráce směrem na Olbrachtovu. Prý proto, že v tomto úseku bude snadné získat pozemky. Odtud však bude až do Písnice zbývat ještě pořádný kus.

Metro D má vést také z Pankráce na náměstí Míru. O stavbě této části trasy se však zatím ani nemluví, natož aby se něco plánovalo. 

Chceme víc peněz

Pokračování na konečnou už taková hitparáda určitě nebude. Někteří majitelé pozemků se totiž bouří a chtějí víc peněz, než jim bylo nabídnuto. Dá se tedy předpokládat, že další úseky nepůjdou zdaleka tak hladce ani v rámci plánování. Zkrátka proto, že zatím nikdo netuší, kudy přesně metro vlastně povede. "Nabídli nám dva tisíce korun za metr čtvereční. Pod tři tisíce ale nepůjdeme," má jasno Petr Hála z Písnice. Není v tom zdaleka sám. Místní se shodují, že na polích budou raději dál pěstovat obilí, než aby je prodali pod cenou.

Pražští politici si sice zvolili jako termín zahájení stavby metra D do roku 2018. Jenomže dnes je pravděpodobné, že se to bude stíhat jen velmi složitě. Chybí vykoupit více než 180 pozemků, zdaleka tedy nejde o jednotlivce, kteří by se zdráhali prodat třeba jen z principu a proto, aby "ždímali" hlavní město. A jelikož 2018 je rok komunálních voleb, moc bodů se na tomto tématu asi nenažene. Primátorka Adriana Krnáčová už tedy raději připouští spíš rok 2019. 

Radní pro dopravu Petr Dolínek přesto neskrývá nadšení z toho, že se rozhodlo alespoň o prvním úseku z Pankráce na Olbrachtovu. "Teď jen schválíme investice a plníme tím naše volební sliby," má jasno. Budiž, nechme ho přitom, že je všechno zalito sluncem. Nakonec, vždyť i většina odborníků se shoduje, že alespoň tento úsek v takto schválené podobě je dobrou volbou.

Všechno další už ale bude velký boj. Město se snaží s majiteli pozemků, po kterých touží, dohodnout; když je prodají, Praha je na oplátku nechá uskutečnit některé developerské projekty. Jde například o další zástavbu Krče apod. Je to ale hratelné? Dnes těžko předpokládat, bylo by to jako věštění z křišťálové koule. V rovnici je totiž až příliš neznámých.

Jak by mělo metro D vypadat?

Trasa má vést kolem krčského nádraží a Thomayerovy nemocnice přes Nové Dvory do Písnice, odkud by byla protažena po povrchu až do Jesenice, kde by končila. Metro by mělo odlehčit lince C a propojit jih města s centrem.

Stavba měla původně začít už v roce 2017 s tím, že na trase budou jezdit vlaky bez řidiče. Zatímco druhá myšlenka je stále na stole, datum se o rok odložilo. Uvažuje se i o tom, že by se metro sice prokopalo, ale než se vyřeší pozemky, bylo by bez stanic. Náklady jsou zatím odhadovány na 50 miliard korun. Ale jsme v Česku a vzpomeňme třeba na tunel Blanka...