Milujete vláčky a parní lokomotivy? Tak tohle je přesně pro vás

Retro funguje všude. Moderní je nejen v módě, ale dokonce i na kolejích. České dráhy nedělají všechno zrovna nejlépe, ale pokud jde o návrat do minulosti, udeřily hřebíček na hlavičku. Kde nostalgicky zavzpomínat a povozit se na mašince?

21.04.2017 - 15:21   |  
Pára coby pohon, to fascinuje stále více lidí.
Zobrazit fotogalerii (3)

Kolikrát za den si povzdechnete a zavzpomínáte na dobu minulou? "Jo, to tenkrát, když..." Vlaky nejsou v tomto ohledu výjimkou. Ať už je motivace jednotlivců jakákoli, lokomotivy bez elektronických vymožeností lidi prostě lákají. Do minulosti se dostanete díky páře a atmosféru si můžete užít hned na několika akcích ve Středočeském kraji. 

Proč to České dráhy dělají? 

Národní dopravce se rozhodl hájit odkaz a technický um svých předchůdců. "Cílem je dále jej rozvíjet a předat dalším generacím," tvrdí člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Společnost se nebojí oprav a rekonstrukcí vlaků, které nejsou vůbec levné. Může jít o částky v řádech statisíců a práce na jednom stroji mohou trvat i roky.

Popularizace železnice se však i díky tomu daří a akce už zdaleka nejsou jen pro pár nadšených fanoušků železnic a vlaků. Možná je to i tím, že v nabídce organizátorů je zároveň i návštěva kulturních podniků, památek a dalších významných míst dané lokality.

Zájem o páru roste

"Jsme nadšeni, že se lidé akcí účastní stále víc," usmívá se mluvčí Českých drah Monika Bezuchová. Růst zájmu ukazuje i kalendář Nostalgických jízd Českých drah, kde je dobře vidět, jak se program každým rokem rozšiřuje. Když to převedeme na procenta, od roku 2015 je to téměř o čtyřicet. 

Na akce chodí jak široká veřejnost, nejčastěji přitom rodiny s dětmi, nebo třeba senioři, kteří si přijdou zavzpomínat na doby minulé. Samozřejmě chodí hodně i železniční nadšenci, kteří si historické vozy fotí.

Jak těžké je vypravit takový historický vlak? 

"Pokud se vypravuje historický vlak, je to stejné jako s každým jiným zvláštním vlakem, například posilovými spoji o svátcích. Musí se normálně zanést do jízdního řádu," vysvětluje Bezuchová. Samozřejmě běžné vlaky mají před těmi zvláštními přednost, tak se někdy může stát, že "nostalgický" vlak stojí ve stanici déle, aby se nekřížil s běžným spojem.

České dráhy provozují v současnosti zhruba 20 parních a 20 elektrických a motorových historických lokomotiv. V rámci Čech pak může veřejnost na akcích nejčastěji vidět lokomotivu "Ušatá" z Hradce Králové, "Šlechtičnu" z České Lípy nebo "Všudybylku", která vyjíždí z muzea v Lužné u Rakovníka.

Tohle je ráj

Netradiční muzeum se nachází v těsné blízkosti železniční stanice Lužná u Rakovníka v prostorách bývalé výtopny společnosti Buštěhradské dráhy. Hlavním lákadlem jsou zde parní lokomotivy. Ve sbírce jich mají více než třicet kousků.

Jedná se přitom o exponáty z různých období železničního provozu. Od malých lokálkových lokomotiv z přelomu devatenáctého a dvacátého století, až po nejvýkonnější stroje, které zažily vrchol a postupný útlum parní trakce v druhé polovině století dvacátého. Větší část z těchto exponátů je nepojízdná, ale přesto jejich elegantní konstrukce i mohutnost stále vzbuzují údiv.

Kam zajet ve Středočeském kraji? 

Pokud máte zájem o dobrodružství v parním vlaku, můžete se 22. dubna vypravit na zvláštní parní vlak na Řipskou pouť a k otevření muzea ve Zlonicích. Jestli to nestíháte, nevěšte hlavu. Hned 29. dubna totiž můžete výletním vlakem k  audienci u Karla I., což bude vyhlídková jízda Brandýs n. L. – Mělník a zpět. 13. května pak můžete na Kokořínsku vyzkoušet výletní vlak na trase: Praha-Braník – Neratovice – Mělník – Mšeno a zpět. Podrobnější informace získáte ZDE.