Konec bezplatného parkování v Berouně. Kolik zaplatíte a čeká město chaos?

Parkoviště P+R v Berouně u nádraží. Pomůže městu další parkoviště tohoto typu odvrátit problém se zavřením areálu k kasáren?
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Bezplatné parkoviště v objektu bývalých berounských kasáren skončí. Od prvního prosince tam už nezaparkujete. Proč? Parkoviště na pozemcích Crestylu v prostorách bývalého autoparku v kasárnách bude definitivně uzavřené. Soukromý investor, kterému plocha patří a který zde doposud po dohodě s městem umožňoval parkování zdarma, postupně začne s bytovou výstavbou.

O této skutečnosti vedení města informovalo a lidé tak přijdou o výhodné parkování pro zhruba 400 aut. Pro řidiče zbydou na zaparkování jen menší plochy. Například v prostoru bývalého autobusového nádraží a v ulici U Archivu a rovněž placená parkoviště.

Ve městě je prý dostatek parkovacích ploch

Bezplatné parkoviště využívají především lidé, kteří pracují přímo v okresním městě, nebo ti, kteří tu nechají auto a pak hromadnou dopravou dojíždějí za prací do Prahy. Kde od prosince budou řidiči parkovat, aby to příliš nezatížilo jejich rozpočet?

Podle radních parkoviště v Berouně nabízejí dostatečnou kapacitu míst. "Město Beroun v centrální části již v minulosti zvolilo koncepci placených parkovišť, která má regulační efekt, a to čím blíže k centru, tím dražší dlouhodobé stání a levnější krátkodobé. Jedině tímto způsobem je možné zajistit příjezd zákazníků k obchodníkům a službám v centru. Navíc odklon aut do okrajových částí snižuje dopravní zatížení v centru města. Velké neplacené parkoviště do jisté míry celý koncept znehodnocovalo," vysvětlil místostarosta Michal Mišina.

Každý ale místo za výhodnou cenu nenajde

Jenže na parkování za peníze nemá každý. To je jeden poplatek za druhým a když se to sečte, utratíte jenom měsíčně tisíce za různé služby - tedy nejenom za parkování, ale i za autobus či vlak. Pro dlouhodobé stání mohou řidiči využívat například ekonomicky dostupné parkoviště P+R u vlakového a autobusového nádraží za denní sazbu 20 Kč nebo parkovací dům U Černého koně, kde při stání nad tři hodiny v pracovní den zaplatí 50 Kč/den. Jenže třeba parkoviště P+R, které se jeví jako výhodné, má kapacitu pouhých 185 míst. Každý tam prostě místo nenajde.

Lidem, kteří do Berouna dojíždějí denně, se asi vyplatí měsíční, čtvrtletní či celoroční parkovací karta. Celoroční parkování je tak vyjde na zhruba 10 tisíc korun. Zájemci si mohou pro tyto účely pořídit parkovací kartu na určité období.

Nejlevněji vyjde parkovací dům, kde za měsíční stání lidé zaplatí 1 100 Kč, za čtvrtletní 2 500 Kč a za roční 9 000 Kč. O karty mohou žádat celoročně, a to každé pondělí v úředních hodinách od 8 do 17 v budově Policie ČR v Tyršově ulici. Formuláře žádostí o parkovací karty je možné stáhnout na webových stránkách města.

Lidé falšují parkovací karty

Co když se ale ve městě začnou plnit ulice a sídliště zaparkovanými auty? Lidé prostě budou chtít za každou cenu ušetřit. Město po zrušení parkoviště v areálu kasáren s tím počítá, a proto se chystá kontrolovat dodržování pravidel. Městská policie se už také setkala s paděláním parkovacích karet.

Pomocí nového systému kontroly ale prý mohou strážníci velmi rychle podvodníky odhalit. Kromě samotného finančního postihu takové osoby ale čeká i další trest. "Vystavují se totiž riziku, že pokud v dalším roce zažádají o vydání parkovací karty, nebude jim vydána," dodal Michal Mišina.

Příprava společného Integrovaného dopravního systému Prahy a Středočeského kraje (IDSK) probíhá od roku 2013. Nejprve byl schválen orgány Středočeského kraje a Prahy na přelomu let 2013 a 2014 tzv. I. integrační dokument obsahující analýzu současného stavu, následovalo schválení tzv. II. integračního dokumentu na konci roku 2015. Zřizovatelem IDSK je Středočeský kraj, dále úzce spolupracujeme s organizací ROPID, která je příspěvkovou organizací hl. m. Prahy.

Aut přibývá, chystá město další opatření?

Do budoucna Beroun připravuje výstavbu dalšího parkoviště P+R v lokalitě Na Podole. Město již získalo pozemky a příští rok chce začít s výstavbou. Podobně jako jiná města okolo Prahy i Beroun si slibuje zlepšení situace ve spolupráci s hlavním městem takzvanou integraci dopravy.

Všude je problém s parkováním

"Tím se zlepší dostupnost městských i příměstských autobusových linek. Dojíždění za prací pak bude mnohem jednodušší a levnější. Všechna města u nás i ve světě se snaží omezit dopravní zátěž. Dojíždění autem je pohodlnější záležitost, která ale něco stojí. Chápu, že mít něco zdarma je vždy příjemnější, ale v současné situaci to bohužel není možné," reagoval Michal Mišina na dotaz, co hodlá město do budoucna udělat, aby ulice nebyly v blízké budoucnosti plné aut.

Stejný problém totiž řeší řidiči v Kladně, ale i v Příbrami. "Když jsem byl v týdnu u lékaře, jezdil jsem od jednoho parkoviště ke druhému a nakonec jsem stejně musel počkat, až jiný řidič odjede. A to mám kartičku jako invalida a stejně prostě nezaparkuju," rozčiloval se návštěvník Příbrami.