Nebuďte v komunikaci out: 10 nových slov, která musíte znát

Máte někdy pocit, že se svět točí příliš rychle a že se v něm pomalu přestáváte orientovat? Obtížně rozumíte lidem kolem a při surfování na internetu nerozumíte některým zkratkám? Nebojte se, nejste v tom sami! Nová slova a zkratky se objevují velmi rychle, těchto deset byste však měli znát!

05.05.2017 - 09:15   |  
Nebojte nebude to žádný clickbait a navíc to bude hotové ASAP. Nebojte se žádného WTF momentu!
Zobrazit fotogalerii (3)

Nová slova vznikají často z angličtiny. Jejich šiřitelem je nejen mladá generace, ale všichni uživatelé sociálních sítí i internetu obecně. Jakmile pojem jednou "zlidoví", můžete se dostat do trochu prekérní situace, když najednou nebudete rozumět. Nebojte se proto nové pojmy pořádně "googlit". 

Click bait 

Je to výraz, který se dá přeložit jako "návnada na klik". Jde o titulek, ale i kousek textu pod ním, který je dezinterpretací a schválně burcuje čtenáře k rozkliknutí článku svou lákavostí. Naprosto klasickým obratem je přitom: Neuvěřitelné, nebo Nikdy byste neuhodli co se stalo potom, co pornoherečka vlezla do bazénu se žralokem... Obrázek, který odkaz často doprovází, je rovněž matoucí a není z něj zřejmé třeba to, že žralok byl nafukovací. Jsou celé servery, které si založily svou čtenost na clickbaitech, je však nutné si uvědomit, že jde o tu nejnižší formu žurnalistiky. 

JAIL BAIT

Tak tohle je už trochu silnější káva. Jde odkaz na pornografický či jiný materiál, kde se však objevují osoby, které nedovršily plnoletosti. Pokud se k něčemu takovému proklikáte, budete mít co vysvětlovat, stejně jako Miloš Zeman. Vždycky to ale jde svést na zákeřné heckery.

ASAP

Krásná už zlidovělá zkratka, která vznikla z anglického AS SOON AS POSSIBLE. Což se dá přeložit jako hned, jak to bude možné. Jde o praktickou zkratku, protože často něco nejde okamžitě, protože na něco ještě čekáme a podobně. Na druhou stranu všechno je otázka priorit, takže pokud ASAP spravíte chybu v databázi, klidně to může být až potom, co si dáte oběd a zatelefonujete s kamarádkou, protože dřív to prostě možné nebylo.

WTF

Z anglického WHAT THE FUCK. Přestože nejde o zdvořilou frázi, je natolik přijímána v prostředí internetu, že slouží už jen jako vyjádření údivu a překvapení či nepochopení. Takže pokud opravujete ASAP, ale později, než si přeje šéf, můžete narazit na WTF reakci.

NSFW

V prostředí, kde spousta lidí pracuje hlavně za obrazovkou počítače, se také spousta lidí baví pouštěním si videí v pracovní době. Právě zkratka NOT SAVE FOR WORK upozorňuje uživatele, že toto video by se nemuselo líbit jeho šéfovi, kdyby zaměstanance kontroloval. Většinou to znamená, že jde o pornografickou tematiku. 

Sharing economy

Systém sdílené ekonomiky běží online. Jde o to, že můžete sdílet něco s ostatními. Klasickým příkladem by mohly být spolujízdy, které se dohodnou online. Do sharing economy patří podle jejich slov i Uber nebo Airbnb. (Uber je společnost, která poskytuje odvoz často levněji než taxi. Airbnb umožní ubytování doma u někoho v zahraničí, když nechcete bydlet v hotelu.) 

Photobomb

Situace, kdy někomu úmyslně zkazíte na poslední chvíli fotku nebo video. Solidního photobombingu jsou schopní i domácí mazlíčci nebo děti. Největšího hejtu (neboli nelibosti) se pak dočkají ti, kteří kazí skupinové fotografie. (Pak je totiž často nutné je vyphotoshopovat ven.)

Meme

Meme se šíří internetem jako blesk, nebo vlastně možná ještě rychleji. Podle některých zdrojů může jít o video, obrázek nebo web, ale i jedno slovo nebo hlášku. Podle jiných zdrojů jde však o smajlíky nebo motivy, které vytvářejí jednoduché komixy, které většinou přesně vystihují určité životní okamžiky. Ať už to berete jakkoliv, pokud uvidíte obrázek s něčím výstižným, k čemu je ještě připsaná hláška, která je obecně aplikovatelná a která se zázračně rychle šíří po internetu, jde jednoznačně o mem.

EMOJI

Dříve se běžně používalo slovo smajlík nebo smajlíci. Pro mladší generaci je však bezproblémové i anglické slovo emoji, které díky nim začíná častěji používat i starší generace. Emoji vystihují naše nálady. Jde o jednoduchý styl komunikace a protože často zobrazují nejen obličeje s ksichtíkem, ale i gesta a podobně, jde z nich poskládat snadno celý příběh. Navíc jsou roztomilí.