Petr Martínek: Dobrý kantor by měl být důsledný a korektní

Oblíbeným středoškolským pedagogem, který se studenty dosahuje výborných výsledků v krajských i republikových soutěžích, je učitel na Obchodní akademii Vlašim Petr Martínek. Kantor oceněný Medailí Ministerstva školství, tělovýchovy a mládeže za vynikající pedagogickou činnost. Vlašimský učitel je také dlouholetým držitelem Zlatého Ámose za nejoblíbenějšího učitele, kterého navrhují sami žáci a studenti.

17.04.2017 - 08:00   |  
Jmenuji se Petr Martínek
Zobrazit fotogalerii (4)

Obou ocenění si oblíbený pětapadesátiletý pedagog velmi považuje. Na vlašimské obchodní akademii vyučuje šestadvacátý rok a říká, že je svými studenty stále obohacován.

Kdy jste se rozhodl dát se na pedagogickou dráhu a čím bylo vaše rozhodnutí nejvíc ovlivněno?
Já myslím, že to vykrystalizovalo už na gymnáziu a ovlivněno to bylo asi těmi učiteli, kteří mě tady ve Vlašimi učili. Vzpomínám na všechny dost výrazně, asi bych nechtěl jmenovat, protože bych mohl na někoho z těch vynikajících zapomenout. Kdybych ale měl říci alespoň jedno jméno, tak třeba pan učitel Jaromír Hrdina na Základní škole Sídliště.

Kdy jste poprvé stanul před žáky a na kterých školách jste jako kantor působil?
Učím od roku 1985. Moje první působiště bylo na ZŠ Komenského, tam jsem byl asi měsíc. Po roční vojenské službě jsem učil v Základní škole v Divišově, kde jsem byl až do roku 1991. Poté jsem nastoupil na Obchodní akademii Vlašim, kde jsem vlastně až do dneška. Takže jsem za nějakých třicet let vystřídal tři pracovní kolektivy.

Jakou máte aprobaci a jaké předměty na obchodní akademii vyučujete?
Vystudoval jsem český jazyk a výtvarnou výchovu. Jenže výtvarná výchova se na obchodní akademii vůbec nevyučuje, takže jsem si ještě přistudoval třetí předmět, a to je písemná elektronická komunikace. Občas na tabuli pro názornost něco studentům nakreslím, děti to berou, asi nás maluje málo.

Jakým zálibám se věnujete ve volném čase, pokud jej máte? Jaké jsou vaše koníčky?
Když mám čas, snažím se hlavně sportovat. Rekreačně běhám, jezdím na kole, plavu, v zimě jsou to běžky, ale nikdy jsem nedělal nic závodně. Také se věnuji rodině, se kterou mimo jiné jezdím na naši malou chatu, kterou jsme zdědili. Tam se projevuji jako takový amatérský pomalý kutil. Dělám všechno hezky, ale pomalu. (smích)

Co vaše rodina? Můžete ji trochu představit?
Jsem ženatý, se ženou máme dva syny. Jeden ze synů je už ženatý a má syna, takže už jsem také dědečkem krásného vnuka.

Jde některý z potomků ve vašich kantorských šlépějích?
Ne. Starší ze synů je rybníkář na Povodí Vltavy a mladší syn studuje medicínskou techniku. Takže vůbec ne.

PaedDr. Petr Martínek, narozen 7. 8. 1962, vystudoval Pedagogickou fakultu UK Praha aprobace český jazyk, výtvarná výchova, absolvoval v roce 1985, praxe na ZŠ Komenského Vlašim, ZŠ Divišov, od roku 1991 učí na OA Vlašim. Ženatý, dvě děti. Koníčky: sport, chalupaření, kutilství, básnická tvorba. Člen  zastupitelstva a rady města Vlašimi.

Jaké vlastnosti musí mít podle vás kantor, aby se o něm dalo říci, že je dobrý?
Těch vlastností je spousta. Určitě musí být důsledný, měl by být korektní a spravedlivý. Důležitý je také smysl pro humor. Měl by se umět omluvit, když něco zkazí, a třeba i přiznat chybu nebo že třeba něco neví. Dobrý učitel by také měl mít pevnou vůli. Nezapomínám ani na názory dětí, mám tu přes dvacet let starý seznam vlastností dobrého učitele, který dělali tehdy žáci mé třídy. (ukazuje seznam)

Co vám vaše profese dává nebo naopak bere?
Dává mi pocit sounáležitosti s mladou generací, i když se stále ty nůžky čím dál více rozevírají. Dá se říci, že člověk v té škole mládne a možná je to podobné jako s herci na představení. Když má člověk nějaký problém, přijde ve škole na jiné myšlenky a ve třídě najednou působí, jako by nic nebylo. A co mi profese bere? Někdy mi ta škola vezme celou dávku trpělivosti, kterou mám vymezenou na celý den. (smích)

Je něco, co vás na dnešním školském systému štve, co byste třeba změnil?
To je spousta věcí, některé jsou dílčí. Já třeba moc nejsem příznivcem státních maturit. Stejně se pak člověk občas dozví, že se to někde nějak obejde, že ty státní maturity nevyřešily to, že to bude spravedlivé všude a vždycky. Navíc v češtině státní maturity od letoška znamenají krok zpět, protože děti v podstatě nemusejí číst knížky a je kladen důraz na rozbor úryvku. Naopak jsem příznivcem toho, že se budou dělat přijímačky na střední školy. No pak bych chtěl dokázat to, aby školní výuka začínala v devět a hodiny měly čtyřicet minut. Protože to ranní vstávání třeba v pět hlavně u dojíždějících je katastrofa.

Jaký je váš pedagogický sen, čeho byste chtěl ještě jako kantor dosáhnout?
Ty sny nejsou nijak zvláštní. Já to řeknu takhle. Připravil jsem zatím k maturitě přes čtyři sta studentů a jen dva neodmaturovali na první pokus. Takže já bych v tom chtěl pokračovat, aby ti studenti byli takto úspěšní.